Hej!
Vores hegn, der står på taget af vores betongarage, er begyndt at hælde udad. Årsagen er, at nogle af bjælkeskoene er blevet bøjet. Sandsynligvis fordi hegnet har været for tungt.

Se billeder!

Jeg ville ønske hjælp med følgende:
1) En "quick fix" så vi midlertidigt kan sikre hegnet på en så pæn måde som muligt.
2) En langsigtet løsning, så problemet ikke vender tilbage

Tak på forhånd!

• Gult stakit på et betonggaragetak, let hældende udad. Græs ved siden af taget og en gul bygning i baggrunden.
  • Et skævt hegn på et garagetag, med træstolper der læner sig udad. Græs og buske i forgrunden.
  • Gult trægærde på betongtag, der hælder udad på grund af bøjede balksko, omgivet af have og græsplæne i baggrunden.
  • En trælægte på et betongulv, der hælder på grund af bøjet beslag.
  • Billede af en balksko på et betongulv, hvor skoen er bøjet, og der er revner i betonen omkring den.
Ser ud som det er forkert type bjælkesko. De ser ud til at være dem, der har en grov rundstang i midten, som fastgøres i betonen?
De klarer kun laster direkte ovenfra. Er ubrugelige til sidekræfter.
Du skal have de groveste plade-/plintjern, du kan finde, helst 8x40 eller grovere, 2 stk. pr. stolpe.
Der bliver kraftige vindlaster på hegn.

M
Som midlertidig løsning kan du jo skrue stormanker ned i græsset og binde hegnet op til dem. Ingen køn løsning, men det falder jo "den rigtige vej" så.

Risikoen er jo, at søjlefødderne kan knække, når du bøjer hegnet op.

Edit: stormskruv hedder det visst.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Fortalt-och-vindskydd/Stormskruv-2000033098/

Senest redigeret:
Hej!
Oldboy: Jeps, det er desværre almindelige bjælkesko med grov rundstang. Tak for tips med fladjern! Jeg antager, at man skal sætte jernene med den tynde side mod bryderetningen, dvs. på siden af stolperne, ikke foran og bagpå.

Marcus: Jeg havde en lignende løsning som du beskriver som forslag, men den blev desværre ikke godkendt af fruen ;-)

Nu har jeg i stedet taget hele hegnet ned. Tror at jeg må sætte et lettere op og bruge stolpejern, præcis som Oldboy skriver.

Tak for jeres svar. Rigtig god weekend og sommer!

• Synes
Marcussjogren
  • Laddar…
Er ikke sikker på, hvad der giver den største stivhed.

Jernene i sig selv har jo størst stivhed som du foreslog placeringen, men hvis man sætter dem på anden måde, dvs på for- og bagside af hegnstolpen, og trækker gennemgående skrue, vil den ene nok agere "hængsel" og den anden optager det meste af lasten som trækbelastning. Jo længere ned mod jorden stolpen går, desto stivere.

Men som sagt, jeg er ikke sikker på, hvad der giver det stiveste hegn. Dog hvis jernene er "tilstrækkeligt" grove, spiller det nok ingen større rolle, hvordan de sættes. Ved bare, at der bliver ret store kræfter, da højden på hegnet bliver løftearm og skaber meget drejningsmoment.

Det stiveste hegn bliver det nok, hvis stolperne går ned et stykke på siden og fastgøres i bunden ind i siden af muren, og også med et jern oppefra, men det er måske overkill.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.