Hej!

Jeg er i gang med et garageprojekt. Da jeg synes, det er meget sjovt, har jeg besluttet mig for at gøre så meget jeg kan selv. Klart er det, at det bliver dyrere og tager længere tid, men da det er en interesse, må det gerne gøre det i et vist omfang. Da jeg er lægmand på området, har jeg måtte læse op på det ved at købe bøger med mere om forskellige momenter.

Nu er jeg stødt på et delikat problem. Havde jeg henvendt mig til en konstruktør, var dette ikke sket, så nu håber jeg at kunne sparre idéer med jer om, hvordan jeg skal løse dette på bedste måde.

Garagen bliver på 33 kvm (5,5 m * 6 m). Højden bliver 4,85 m til kip. Den kommer til at have en mindre overetage, og da spændet er ret stort (5,5 m), har jeg valgt at købe spær og få dem monteret.

Indtil videre har jeg rejst stommen, som består af 45*145 mm regler. Fra det omliggende grus til toppen af stommen er der 2,27 m. Den totale højde på spærene kommer til at være 2,58 m. Hanebjælkerne i spærene samt gulvbjælkerne kommer til at bestå af Kerto-bjælker 45*260 mm.

På følgende hjemmeside har jeg gjort mine tegninger tilgængelige. Men bemærk, at de ikke er skabt af en konstruktør, så al anvendelse af andre frarådes bestemt. http://sqflqq.blu.livefilestore.com...0pQYhXK7x8joNnEjYjMoxMXFeKTCmvH2A/garage.html

Som sagt er stommen rejst, og jeg venter nu på spær. Men jeg fik følgende råd fra spærleverandøren, som har et godt renommé:

"Jeg synes du skal felle en 45 x 170 under hammerbåndene på langsiderne, hvor spærene skal ligge. Hvis du ikke har tænkt, at spærene skal ligge der, hvor du har en stolpe under, så behøver du ikke felle en bærende bjælke under hammerbåndet."

Den eneste rigtige løsning er vel at gøre som han siger for at opnå ordentlig bæreevne, men det føles lidt surt, da stommen nu er rejst.

Som jeg ser det, har jeg følgende alternativer.

1) Tage en stående regel ud ad gangen på langsiderne og skære ud præcist til en liggende 45*175 langs hele bærende bjælken og sætte den tilbage, før man går til den næste. Monter derefter den liggende 45*175 over hele siden.

2) Tage en stående regel ud ad gangen på langsiderne, men kun af de par af stående regler, der bærer et spær. Skære ud præcist til en liggende 45*175 og monter tilbage før man går videre til den næste. Monter derefter de stykker af liggende 45*175, der er nødvendige.

3) På hjemmesiden jeg linkede til, kan I se, hvor spærene placeres i forhold til de stående regler. For eksempel "Tegning ovenfra, der viser spærenes placering". En idé jeg fik, var at flytte spærene, så de virkelig står over de stående regler. De ulemper, jeg ser ved det, er, at det bliver lidt knudret med isoleringen, da de ikke bliver cc 1200 mm. Den store ulempe er, at man mellem nogle spær overskrider cc 1200 mm, jeg ved ikke, om det er frygteligt farligt. Føles som den nemmeste løsning.

Hvis I kigger på tegningerne, kan I se, at hammerbåndet består af dobbeltlag 45*145, samt på visse steder tre lag som over vinduer mm. Min forhåbning var, at dette ville være nok. Ifølge bogen "Garageboken" vil jeg huske, at hvis et spær falder længere end cc 100 mm fra en stående regel, kræves forstærkning. I mit tilfælde tror jeg højest har en 100 mm diff, så jeg havde håbet, at mit dobbelte, nogle gange tredoblede hammerbånd ville løse dette. Men selvfølgelig, eksempel i den bog behandler ikke en garage med en overetage, så det kan jo være lidt skrøbeligt alligevel.

Jeg er utrolig taknemmelig for tips og kommentarer.

Enormt tak på forhånd,
Fredrik
 
Ser jo fint ud! tittede på dit billede du havde lagt ud. Men som sagt for at du skal få bæredygtighed burde du have gjort som ved garageporten, dvs lægge den på højkant. Burde ikke være så meget arbejde at fjerne ind. Et savesnit og så stemmejern. Du havde ikke behøvet så mange BMF vinkler i din konstruktion, det ville være nok at sømme. Ellers ser det jo super ud!!
 
Præcis....Bæringen bør jo ligge på højkant indfældet under hammarbandet
 
Hej!

Tak for indlæggene!

Men hvad tænker I om alternativ 3?
Altså at sørge for at stille spærene præcis over "stolperne", men så risikere at få ca cc 130 cm mellem nogle spær?

Jeg talte med en nabo, der er lige så uvidende i tømrerfaget som mig, og han mente, at det burde være en løsning, der fungerer.
Spørgsmålet er så, om det påvirker tagets bæreevne?

Mange tak på forhånd
Fredrik
 
Kan du ikke indfælde ekstra stående reglar, hvor tagspærene skal placeres, eller kommer reglarne til at være i et vindue der?
 
Hej!

Japp, nogle ender i vindue, på øvrige skulle det gå tror jeg.
Måske er en 4:de løsning faktisk.

Mvh
Fredrik
 
Hej igen!

Min fejl, ingen spær skulle faktisk ligge over et vindue. Kigger man på dette link direkte til ovenfra visningen, så burde jeg kunne flytte nogle af de stående regler på vinduessiden, så de alle falder under en spær.
http://sqflqq.blu.livefilestore.com...iC1nShtjpJkHSgVFw7FSXAw/vaggplan_takstol.html

Det samme er på den anden side, eventuelt måske en ekstra stående bør inkorporeres for ikke at få større cc end 600. Det bliver dog lidt tricky, hvor jeg har min dør på denne side. Måske kan man her inkorporere et stykke liggende 45*170.

Hvad tænker I om det?

Venlig hilsen
Fredrik
 
Milkshaken
Det første der slår mig er, at du ser ud til at have en overdreven hanbjælke... hvorfor???
og ja.. I stedet for alt det ekstra pynt kunne du direkte under 1 st 45x 145 i hammarbandet, sætte 1 st 45x 220 på højkant i stedet for dobbelte hammarbräder....
 
jeg ville fælde en stående 45X145 eller sådan. Den giver dig al den styrke, du har brug for, og det bliver enklere at håndtere den end at få håndtere ikke CC 60 stående
 
Hej!

Tak for dit svar Milkshaken!

Hanebjælkens dimension er baseret på, at det skal blive en mindre, meget lille, overetage. Typisk sovehems eller opbevaring.
Eftersom spændvidden er 5535 mm mellem langsiderne, så har jeg fået anbefalet at bruge Kerto 45*260 bjælker.
Jeg har tjekket med både Moelven samt det firma, der skal levere spær, og begge siger, at dette er et must for ikke at få svigt på overetagen.

Eller har jeg misset noget?

Mvh
Fredrik
 
Hej!

Tak for alle svarene.

Det lyder som om de fleste anbefaler mig at fælde ind. Det føles lidt modstridende nu, når alt er monteret.

Jeg havde håbet på, at jeg kunne løse det ved enten at flytte tagbjælkerne og få cc 130 mellem nogle af dem eller flytte de stående regler i rammen, så de falder under tagspærene.

Tak for alle svarene.

Mvh
Fredrik
 
Hej!

Jeg talte lige med trælasten, og de sagde, at jeg nok løser problemet lettest ved at sætte ekstra spær op præcis der, hvor jeg skal have tagspærene. Jeg får så cc 1200 mellem tagspærene, men bliver nødt til at skære til og bøvle lidt med isoleringen på nederste etage.
Usikker på, om jeg ville kunne indsætte en liggende 45*170 så godt, at den virkelig bliver bærende. Et lille irriterende mellemrum ville jo betyde, at den ikke gør det, den skal.

Håber, at dette bliver en god løsning.

Mvh
Fredrik
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.