Hej,

Jeg har nogle overvejelser om at installere vandbåret varme.
Er der nogen, der har en prisestimering på kobberrør henholdsvis Stamco-rør per meter?
Hvad er de "normale" størrelser, man plejer at bruge?

Det gælder et rækkehus i 2 plan.

P
Rinkaby Rør har gode priser http://www.rinkabyror.se/ Hvad der er "normalt" afhænger nok meget af størrelse og hvilket system du har, men 22mm til stammer og 15mm ud til radiatorerne burde vel fungere. Skal du købe alt nyt? radiatorer og varmepumpe eller hvad har du tænkt dig? Jeg købte mine radiatorer billigt fra Rörteknik i Östersund men også Bauhaus har gode priser på deres, men er dyrere på selve koblingen.

Hej,

Tak Peter.
Nja, jeg holder vel mere på at beregne, hvad det kan koste at installere et vandbaseret system fra "scratch" for senere måske at gå ind i biobrændselstræsket.
Leder lidt efter brugte rør og radiatorer, men kan jo være godt at vide størrelser og nyt cirka pris, inden man leder.
Har også fundet ud af, at 22mm henholdsvis 15mm ser ud til at være mest "almindeligt", så nu har man jo fået det bekræftet.

Kan/Må man trække denne type rør ud til radiatorer?

• Hvidt plastbelagt kobberrør, typisk brugt til vandbårne varmesystemer, med en synlig kobbersektion i enden.
P
Prisolrør er vel ret almindeligt at man bruger, selvom jeg ikke er så begejstret for dem, da jeg synes det er svært at få synlige rør pæne, da de er så bløde og svære at få lige og fine.

Godt, de koster 52kr/m på Biltema. Findes der billigere mon?
Kan forestille mig, at de ikke er lette at få lige, men skal alligevel skjules (dog ikke indbygning i væg).

Almindelige PEX-rør burde alt være billigere.

Oj, troede ikke, at man måtte bruge PEX rør til radiatorer. Men se dér, hvad man lærer ved at google lidt på PEX rør...
TAK!

Glemte et spørgsmål til...
Så man kan altså bruge f.eks. PEX rør, der er beregnet til gulvvarme, også som vandbåret til radiatorer?
I så fald ligger prisen jo på 12-18kr/m...

Kør pex til håndklædetørreren, og de tåler op til 90 grader, så så længe man holder sig under det, bør det være roligt. Gaddede simpelthen ikke at bøje mere kobberrør. :)

I mange huse er det blå rør, som radiatorsystemet er bygget af. Svært at arbejde med, og man skal have et megadyrt gevindværktøj, og at bøje 15 mm rør i hånden kan man jo drømme om.

Biltemas prisol er ikke godkendt til skjult montering, tilsyneladende er røret sammensat under isoleringen.

Hvad falder under "skjult montage"?

Jeg har ikke tænkt mig at trække dem inde i vægge, men måske derimod at bygge rørene ind i en "kasse"...

Mit falder garanteret derunder. Men er det "skødefrit" så skruer jeg ikke i slangen, skal det være roligt. Ved ikke om det er godkendt at gøre sådan, men jeg havde alligevel ikke noget valg. Fast RiR hjælper jo på den anden side heller ikke, hvis man skruer det forkerte sted. ;)

Har haft "cirkulationen" på i de almindelige elementer, og disse er tilsluttet (der sidder propper i enderne), så det lækker ikke endnu så længe, i hvert fald :) Jeg kan nemlig ikke tilslutte disse, når væggen sidder der, da tilslutningen er rettet mod badeværelset, og jeg helst ikke vil røre de gamle rør, der er af jern.

Har en masse gulvvarmerør, men disse har en maksimumstemperatur omkring 60 grader, så jeg købte "den rigtige slags", dvs. combipex.

Skjult installation er, som jeg har opfattet det, inde i væg/gulv/loft, så man ikke nemt kan inspicere disse ledninger. Man kan gøre det på flere måder bag ved tætningslaget, f.eks. en bund med tætningslag og et inspektionsrør eller inspektionsluge.

Tak for svarene v-g!

Hvad menes med skvallerrør ?

Et rør, der "sladrer", når det lækker, dvs løber ud, hvor man kan se det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.