Vi skal pudse nogle vægge i kælderen med gipsmørtel. Har læst, at man skal have primer under, for at det skal hæfte bedre. Jeg har primer til beton-gulv. Kan jeg bruge den samme til væggene? Har den ikke hjemme, så kan ikke se om der står noget på den.

På finjas gipspuds står der at
*til glatte og ikke sugende underlag som f.eks. beton, skal overfladen forbehandles med Finja Gipsprimer.

Sugende underlag skal forvandes, ej primes.

Der er ikke det samme indhold i gipspuds som i almindelig puds.
Efter som det står gipsprimer, så er det vel en speciel primer for netop gipspuds.
Ellers burde det have stået Finja MSA primer.

Ved ikke om jeg skulle tage chancen, det er ikke sjovt hvis man skal gøre arbejdet om.

Nu ved jeg ikke hvilket fabrikat du har på gipspudset.

Gipsmørtel siges ikke at være godt, hvor der er fugtpåvirkning, hvilket der kan være i kældre.

Som sagt er gipsmørtel på kældervægge oftest tvivlsom, i hvert fald hvis det er ydervægge under jord, som ikke er tørre, vil jeg sige. Primeren til gipsmørtel er slet ikke det samme som almindelig primer. Primeren til gipsmørtel (i hvert fald den jeg har brugt) er rød, klistret og indeholder sand - slutresultatet bliver som om væggen var et sandpapir, eller hvis du spiller tennis, som plexipave... Men sådan en primer er kun nødvendig, hvis du har en ikke-absorberende og glat overflade. På puds eller beton er det nok at vande, eller anvende et tyndt lag med vellinglignende gipsmørtel som "grunder".

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.