Hvad siger den samlede ekspertise, både fagmand og lægmand om dette?

Nye gipsplader, på disse skal der monteres fliser (køkkenet), det pudsige er, at jeg har spurgt der, hvor jeg købte fliserne, der fik jeg to svar, den ene sagde "jeps, du bør prime", og den anden butiksmedarbejder sagde "Hvorfor skal du det?"

Hvis I mener det, kan jeg bruge denne (som jeg tilfældigvis har en slat tilbage af fra tidligere)?

http://www.teknos.com/WebPages.nsf/...bdca6d95a3b7a846c22572fa004213d6?OpenDocument

http://www.teknos.com/tseloste.nsf/...6D/$File/RU_1085_Tuoteseloste.pdf?OpenElement

:confused:

I princippet skal du kontrollere, hvad producenten af fliseklæberen siger. De fleste (alle?) siger, at der skal primes.

Teorien bag primning er, at hvis du lægger klæb på en sugende overflade, så suger den en del vand fra klæben. Klæben har brug for vand for at hærde ordentligt (sammenlign med at man vander betonstøbninger i nogle dage). Da vandet især suges væk netop i grænselaget mellem gipspladen og klæb, hærder klæben ikke lige der, hvor den skal fæstne til underlaget, og risikoen for, at fliserne ikke sidder ordentligt, bliver tydelig.

Primerens opgave er at tætne porerne i det sugende materiale, så det ikke suger så meget vand op.

En god regel er aldrig at stole på noget, der siges i en butik, fliseforretning, byggemarked eller farvehandler. Jeg plejer at se oplysninger fra butiksansatte som "svagt rådgivende". Dvs. siger de noget, jeg ikke vidste før, eller noget hvor jeg ved, at folk hævder det modsatte, skal man finde rådgivning, der kan bekræfte eller afkræfte rådet.

Takker for et hurtigt svar, som jeg anede, spørgsmålet der står tilbage er, om jeg kan bruge nævnte produkt fra Teknos, den er jo ganske vist en fugtspærre, men er vedhæftningen god nok til fliseklæben?

Jeg ville ikke have brugt dette produkt på keramik. Det fungerer sandsynligvis, men er ikke beregnet og testet til det. Man bør generelt undgå at sætte keramik på maling, hvis man kan.

Brug en almindelig akrylatprimer i stedet. Mange leverandører godkender, at man bruger uden primer på gips, men jeg synes, det er unødvendigt at udsætte pladen for den ekstra fugtbelastning, og der er ingen leverandør, der ville protestere mod at prime først.

Indeed

Fixer en almindelig akryldispersion...typ casco 3698....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.