Hej! Meddel mig gerne, hvis der findes en lignende tråd. Kunne ikke finde nogen.

Jeg har et hus med kælder (souterrainkælder). Kældergulvet er støbt beton, dets vægge synes at være præfabrikeret beton. Loftet i kælderen er også præfabrikeret beton.

Loftet i kælderen består af tre parallelle betonplader med en tykkelse på ca. 5 cm og bredde på 2,5 m. De er armerede. Disse hænger frit mellem en væg og en flad stålbjælke. Den frit hængende længde er ca. 5 m. Jeg ved ikke, hvordan fastgørelsen mod væg ser ud (skal rive for at komme til).

Nu til problemet: Disse betonplader har en bøjning på ca. 3-4 cm på 2,5 m. Dette ses også på overetagen, hvor gulvet har en hældning. Nogle lægger mærke til det, andre gør ikke.

Dette føles bekymrende. Først og fremmest fordi vi ikke ved, om det vil fortsætte med at bøje sig.. Vi overvejer, hvordan man kan afhjælpe eller stoppe dette. Forslag?

Det enkleste synes at være at installere en yderligere stålbjælke halvvejs (så den frit hængende længde bliver 2,5 m). Dog kan man overveje, om man tør presse præfabrikeret betonen op igen. Bekymringen for revner og problemer i fastgørelsen mod væg bekymrer mig. Hvad tænker I?

Huset er bygget i 1995. Der er også en række vandførende rør gennem loftet samt elkabler osv.

Tak på forhånd!
 
Det der bør du lade en byggn. ingeniør kigge på. Begær alt tegningsmateriale fra kommunen. Der kan findes konstruktionstegninger.

En tykkelse på 5 cm lyder helt forkert.
 
er de bare 5 cm tykke, så er det ikke særlig mærkeligt, hvis de hænger? Ikke fordi jeg ved, hvor tykke de plejer at være, men det lyder tyndt rent spontant. De vil jo sandsynligvis hænge af egenvægten bare.
 
Spontant ville jeg gætte på, at selv halvdelen af späävidden er for langt.
 
harry73
At et betonggulv kun skulle være 5 cm tykt er meget usandsynligt. Det ville ikke kunne klare det. Sandsynligvis er de beregnet til at støbe resten af gulvet ovenpå. Men det er svært at sige noget uden billeder.

Så få fat i nogen, der kan se på det. Er det virkelig kun 5 cm, føles det helt skørt.
 
Hvordan ved du, at tykkelsen kun er 5 cm? Det lyder ikke rimeligt. Specielt ikke med et spændvidde på 5 meter.

Alle bjælkelag hænger mere eller mindre. Betonbjælkelag hænger i armeringen, da betonen i sig selv ikke klarer mange trækkræfter og revner. Så længe dimensioneringen er korrekt, er der ingen fare ved det.
 
Enig i, at det føles tyndt. Der er nogle huller i loftet, hvor man kan komme til. Skal tage et billede.

Kan man ikke forestille sig, at der er et træbjælkelag ovenfor 5cm loftet måske? Måske skal man rive op et sted.
 
Er det et filigrandæk så er ofte prefabbetonen ca. 5 cm, men det er garanteret påstøbt med i det mindste 150mm til.

Er du sikker på, at det ikke har hængt, siden det blev støbt?
 
Får forsøge at komme til og se, hvordan det er opbygget. Vender tilbage.
 
harry73
Stabler af hule betonblokke klar til byggeri.
 
Sådan ser betonskiven ud. Tynd. Ved skakten til kaminen (der kommer man ikke til gulvkonstruktionen). Jeg kan ikke rigtig komme til ovenover betonskiven for at se, hvordan det er konstrueret. Bedst er billede 2, som antyder træbjælkelag ovenover betonskiven. Jeg er tvivlsom om, der er noget støbt ovenpå betonskiven.

Billede 3 er billede i kælderen af loftet.

Kommunen skal jeg tale med i morgen.
 
  • Nøgle placeret lodret i en revne mellem en betonoverflade og et stykke træ, viser tykkelsen på betondækket fra diskussionstråden om konstruktion.
  • Trækonstruktion, isolering og betongskive set fra kælderen, med snavs og affald på gulvet. Sammenknyttet med skakt for kamin.
  • Loft i kælder med betonplader, monterede rør og lysarmatur. Træreoler langs væggene.
harry73
Når jeg ser på billede 1, ser jeg noget, der ligner beton på din betonplade. Kan du tjekke, hvad det er?
 
Bankede på det. Føltes som gips. Sandsynligvis noget brandsikret materiale.
 
harry73
Snak gerne med kommunen i morgen, så ved du sandsynligvis, hvad det skal være. Jeg bekymrer mig ikke, og du behøver ikke evakuere huset endnu.
 
Det er et såkaldt ERGE dæk, tabel for spændvidde og understøtning findes formentlig hos producenten.
Jeg har de originale dokumenter for mit fra 1967, og i dem står det, at understøtning i form af solide betonblokke skal findes for hver ca. 3. meter.
Kan kigge og vende tilbage i aften med præcise tal.

Man plejer også at støbe på en pudslag og ofte med gulvvarme og armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.