Hej, hvad synes I om den konstruktion af lågestolper, der er illustreret på billedet, min håndværker har lavet sådan nogle.

De første han lavede blev så vaklende, at de svajede i vinden, så nu skulle det blive mere solidt!
Han satte altså en stolpesko i en eksisterende kæmpestor betonklump, som han tidligere havde støbt der, så satte han en trælåge i stolpeskoen og derefter skruede han tre panelbrædder fast på ydersiden. Da han havde gjort det, proppede han en masse ekspanderet mørtel i det store hul under stolpeskoen. Derefter skruede han det sidste bræt fast.

Burde mørtlen ikke suge vand op til brædderne, så de rådner?
 
  • Diagram over konstruktion af en træstolpe sat i en stolpsko, monteret i en betonklump. Panelbrædder er fastgjort udenpå, og ekspanderbeton fylder rummet nedenunder.
Stolperne blev helt vakkelvorne under alle omstændigheder, så de måtte fjerne dem, så fik vi en murer til at mure et par stolper op i stedet. Flottere og bedre.
 
Tyresö
Træ direkte mod beton er jo som bekendt, en katastrofeløsning - træet rådner efter nogle år. Et yderligere tip, som du kan gøre, er at du støber en betonbjælke, så stolpefundamenterne sidder sammen i hinanden under jorden - så er der ingen mulighed for, at stolperne bevæger sig eller hælder - så kan du også hænge de største og tungeste smedejernsporte uden at stolperne begynder at hælde indad.

Jeg har selv støbt to ret store portstolper på fundamenter, der er forbundet med en betonbjælke, til vores indkørsel. Selvom jeg ikke har nogen porte hængende på stolperne nu... men muligheden er der jo for at gøre det - uanset hvad portene vil komme til at veje.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.