Skal bygge en port til et hegn med liggende 45x45 ribber. Stolperne er trykimprægneret 70x70. Har læst nogle indlæg, og det almindelige ser ud til at være et "N" som ramme. Skal man bruge 45x70 til rammen i så fald? Som i billedet nedenfor. Eller lave en lågeramme, som i det andet billede? Jeg vil montere hængslerne på den anden side af hegnet sammenlignet med det første billede.
 
  • Træport med vandrette ribber, støttet af en ramme og metalbeslag. Porten er placeret mellem to vægge på en stenbelagt havegang.
  • Træport med vandrette ribber monteret på terrassen, omgivet af trykimprægnerede stolper og metalbeslag.
J
Din første billede er korrekt, den skal se sådan ud, og naren skal være så grov som muligt og sidde godt fast i overdel og underdel samt i alle ribberne, men du skal vide, at det er træ, så den vil nok synke på låssiden efterhånden alligevel. Meget lange og kraftige hængsler, der fastgøres i regler oppe og nede, et tip skru porten fast med en lille smule opad på låssiden, før du sætter hængslerne, der er altid risiko for, at boltene (vognbolt) vil give sig i træet, og så vil porten hænge og ikke kunne lukkes.
 
Spørgsmål. Hængslerne skal sidde på den anden side sammenlignet med billedet. Hvordan fastgør man dem? Skråstiveren er i vejen. Vil undgå at bygge en tung ramme.
 
J
Ok tak. Få bygge en ram med skråstivere da. Må have vertikale regler for at fastgøre ribberne på.
 
J
Sørg for, at det bliver stærkt i hjørnerne, det er der, der kommer til at ske noget, der findes s.k. hjørnejern i forskellige størrelser og anbefaler at have vognbolt og så små borehuller til disse, så du skal skrue dem ind. Bliver hullerne for store, kan de flytte sig lidt i hullet med skævhed som følge. Held og lykke ;)
 
  • Synes
Olof V og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.