Jeg skal bygge en port, der skal være ca. 160 cm bred. Porten skal have vandrette ribber.
Hvordan ville I bygge den?
Overvejelser jeg har er, om jeg skal bygge en firkantet ramme med en skråstiver og ribberne udenpå rammen. Hvor fæstner jeg hængslerne i så fald? Er der et bedre alternativ? Jeg så et billede af en sådan port på nettet:
Hvis I har energi, må I gerne vise med en lille skitse. Jeg føler mig ret usikker på, hvilken teknik der er bedst at bruge til at lave sådan en port.
Det bliver en god stige for den, som porten skal beskytte...
Som det er lavet på billedet, vil det nok fungere. Der er hængslerne fastgjort i rammen ser det ud som. For at få det lidt pænere kunne man dække hængslet med en af ribberne (som man selvfølgelig skal gøre lidt tyndere og fastgøre på en smart måde...).
Tænk på at fase enderne af ribberne på hængselssiden, så porten og den faste del ikke rammer hinanden ved åbning. Eller gøre som på billedet, hvor man har løst det ved at vinkle hængslet lidt ud, så den faste del af hængslet ligger på linje med yderkanten af ribberne.
160cm er en ret bred port, som vil få en stor egenvægt, der vil få den til at skæve. Stabiliteten bygger helt på skråstiver. Den skal passe så perfekt, at den er klemt fast, skruer vil ikke holde det tilstrækkeligt stabilt. Det er en svær afvejning, tyndere materialer giver mindre vægt at bære, men det bliver samtidig skrøbeligere.
Som useless siger, bliver det en perfekt stige, hvilket enten gør, at børn løber væk, eller at de "bare" hænger på porten og gør den skæv.