Martin_B
Nogen der har monteret krydsfinerplader (eller anden træfiberplade) i stedet for lægter bag gips i indertag?

Jeg tænker sådan her, oppefra og ned:

Ydertag
Celluloseisolering
Tagbjælker/regler (cc 555 mm som højst)
Dampbremse
12 el. 15 mm Krydsfiner
Gipsplader

Fordelen med 12 el. 15 mm krydsfiner sammenlignet med 28mm lægter er, at der altid er træ at skrue og fastgøre ting i, i loftet, hvilket der ikke er med gips (jeg hader virkelig at fastgøre ting i kun gips).
En anden fordel er, at det bygger mindre ned, til ca. halv tykkelse.

En ulempe derimod er, at det bliver sværere at trække el på tværs af tagbjælker.

Nogen der har brugt krydsfiner i stedet for lægter med godt resultat? Synes det er meget værd at kunne fastgøre lamper med mere lidt hvor som helst i loftet uden at skulle bekymre sig.

Plywood bag gips fungerer udmærket både i loft og vægge. 12 mm er fuldt tilstrækkelig tykkelse. 15 mm har lige så mange lag som 12 mm (5 stk) og giver ingen reel forbedring. Så skal man op til 18 mm (7 lag).

I garagen gjorde vi det, men da satte vi iofs først gles og derefter krydsfiner og gips. Ville kunne skrue ting op overalt. Hvis du ikke sætter gles, kan det blive problemer med dampspærre/plast, hvis du skal have det i din konstruktion.

Lamper er dog i de fleste tilfælde meget lette, så ingen problemer med at hænge i gipspladerne. Lidt anderledes i garagen, hvor vi ville kunne montere diverse ting i loftet.

Martin_B
J justusandersson sagde:
Plywood bag gips fungerer udmærket både i loft og vægge. 12 mm er fuldt tilstrækkelig tykkelse. 15 mm har lige så mange lag som 12 mm (5 styk), og er ingen reel forbedring. Så skal man op til 18 mm (7 lag).
Joh, det funker jo fint. Men spørgsmålet er, hvordan det er, hvis man helt dropper lægterne, og kun har plywood? (og derefter loftgips, der dækker plywooden)

Martin_B
R Rickard_C sagde:
Hvis du ikke sætter gles, kan det blive bøvl med dampspærre/plast, hvis du skal have det i din konstruktion
Skal have dampspærre, da det er cellulosaisolering, det handler om, og da skal man ikke have dampspærre/plast.

Men hvordan mener du, at det kan blive bøvl med dampspærre i det tilfælde, man bruger krydsfiner i stedet for gles?

For du får det svært at trække el, sætte loftdåser osv., det gør man i mellemrummet mellem plast og loft som glesen gør. Det føles som meget ekstraarbejde at springe glesen over, som giver dig begrænset nytte samt at gå væk fra det, der er standard.

Martin_B Martin_B sagde:
Fördelen med 12 el. 15 mm plywood jämfört med 28mm gles är att det alltid finns trä att skruva och fästa saker i, i taket, det finns det inte med gips
Fast med glespanel, som sätts med c-c 300 mm, finns det ju mer än nog med fästpunkter.
Mer precision behöver man väl inte för lite lampor och annat?
Och då med 28x70 mm trä att skruva i, vilket håller bra för det mesta.
Samt att plywood blir 3 - 4 gånger dyrare än glespanel.

Senest redigeret:
  • Synes
jonas_da
  • Laddar…
Der findes 15mm osb. Jeg gjorde det samme i mit bryggers i kælderen for at spare loftshøjde. Indfældede et par korte stykker her og der mellem reglarne, men jeg tror, det også ville have fungeret fint uden. 15mm osb plus gips gav også en mere støjsvag konstruktion end spredt og gips, hvilket er rart, da soveværelset ligger over bryggerset.

• Synes
Martin_B
  • Laddar…
OSB kan vel påvirke funktionen af dampbremsen. Måske gælder det kun, hvis man taper samlingerne. Kan tage fejl, men ville bestemt tjekke det, hvis jeg overvejede det i kombination med dampbrems.

Martin_B
B larry78 sagde:
OSB kan vel påvirke funktionen af dampspærren. Måske gælder det kun, hvis man taper samlingerne. Kan tage fejl, men ville bestemt tjekke det, hvis jeg overvejede det i kombination med dampspærre.
OSB ville jeg aldrig sætte på steder, hvor jeg har brug for godt fæste, især i loftet. Krydsfiner er det eneste, der dur i så fald.

Men mener du kun OSB eller også andre pladematerialer som Krydsfiner? På hvilken måde påvirker det funktionen af dampspærren? Krydsfiner er jo dampgennemtrængelig.

Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Men med glespanel, som sættes med c-c 300 mm, er der jo mere end nok med fastgørelsespunkter. Mere præcision behøver man vel ikke for lidt lamper og andet? Og så med 28x70 mm træ at skrue i, hvilket holder godt for det meste. Samt at krydsfiner bliver 3 - 4 gange dyrere end glespanel.
Godt nok er det sådan, men har man lavet et godt overfladearbejde på gipsen, så kan man ikke se, hvor fastgørelserne er, og så skal man begynde at lede med magnet eller regelsøger for eksempel. Ikke fordi det er et stort problem, men jeg synes det er vidunderligt at kunne fæstne hvad som helst hvor som helst. I gamle dage var huse bygget, så der altid var noget at fæstne i bagved overfladen indvendigt. I dag er der luft lidt hist og her, og så dette irriterende gips. At krydsfiner er dyrere spiller mindre rolle, man sætter det op en gang, så sidder det der. Hellere græde en gang end mange gange :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.