Jeg har opstillet vægge i stålregler (cc 30) til et nyt badeværelse i kælderen. Jeg skal sætte enkeltlag gips på dette. Først skal jeg dog skrue træafstandsstykker (bagved skabe osv.) og nogle steder krydsfiner (bag f.eks. blandingsbatterier, efter råd fra vores rørmand) for at have noget at fastgøre i. Jeg har en idé om, hvordan jeg skal gøre, men tager gerne imod råd fra en, der allerede har gjort det eller arbejder i branchen.

1. Vender man stålreglerne samme vej hele tiden (altså bag- mod forside), eller er der praktiske fordele ved at gøre det på en anden måde?

2. Som jeg har forstået det, behøver afstandsstykkerne ikke være lige så brede som stålreglen, det bliver mest besværligt at save spor i en 70's trærege og presse den ind i en tilsvarende stålregel?

3. Fungerer det med f.eks. 45*45 så tæt som muligt den side på væggen, man har tænkt at fastgøre ting i, hvor man skruer i dels fra kortsiden (i væggens retning, så at sige) og dels i langsiden (vinkelret mod reglen)?

4. Fungerer samme princip som i spørgsmål 3 med krydsfiner, selvom "kortsiden" kun er 11mm?

5. Jeg havde tænkt at forstærke med afstandsstykker med passende intervaller (lad os sige cc 45) på de steder, hvor krydsfinerstykket kan blive langt, f.eks. bagved bruserstang eller håndklædetørrer. På den måde kan man også skrue krydsfineren i reglen på den side, der kun er fastgjort i "kortsiden" af krydsfineren, synes det fornuftigt?

Taknemmelig for alle svar og tips!!

For at fastgøre krydsfineren kan man bruge to 45x45 oppe og nede mellem reglarne.

Kørte selv med 45x90 stående bag blanderen til bruseren.

At bore de to huller var det mindste problem med det badeværelse, kan man jo roligt sige ;) Fræsede også spor i en stående 45x90 og det var ingen problemer. Nogle træk med fukssvansen og nogle hug med stemmejernet, og du har dit spor.

Jeg har da træreglar men princippet er jo det samme alligevel da man bare skruer fra den anden side af reglen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.