20,198 læst ·
25 svar
20k læst
25 svar
Plyfa eller OSB plade under gips?
Jeg har altid skruet osb med gipsskrue, enig i problemet men det plejer at løse sig hvis man tænker på ikke at sætte skruen midt på en osbflis. Oftest forsænker skruen sig fremragende uanset placering men billig skrue knækker nogle gange....prototypen sagde:
Uanset om man bruger osb, plyfa eller spån, skal disse naturligvis skrues (mod reglarne) med den tilsigtede skrue. Såkaldt spånpladeskrue eller anden skrue med en ugænget del nærmest hovedet, da sikres det, at træpladerne presses mod reglarne.
Spånplade skal forbores når man skruer op ting, hvis man ikke forborer er der stor risiko for at skruen tager meget materiale med sig, når skruen går igennem spåntræet.Gabbe1 sagde:
Selv plejer jeg at bruge råspont bag gipsen. En smule dyrere end OSB men betydeligt billigere end plyfa og holdbarhedsmæssigt vel i klasse med plyfaen. Nok lidt ekstra arbejde at sætte op, men sammenlignet med alt andet der tager tid, er det ikke så meget at tale om.
Ofte sidder ting godt uden at forbore, kan sætte meget tunge ting op med molly i enkeltlags gips også.Atom sagde:
Men det er først når tingene falder ned, man ved, at man har gjort noget forkert.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Osb + gips eller kun krydsfiner
Byggematerialer & Byggeteknologi -
OSB mod råspont på skunkvæg - okay eller ej?
Rek eller krav på OSB/plyfa i badrum?
Badrum -
Vægge: råspån, krydsfiner eller OSB under gipsen?
Skal jeg vælge Plyfa eller OSB på vægge i garage ??
Byggematerialer & Byggeteknologi