Spånpladeskruer...
Lægger man gipsplade ovenpå, er gipspladeskruer egnede. Så trækker disse direkte igennem gipsen.

• Synes
twoody
  • Laddar…
prototypen sagde:
Jeg har i flere af mine lokaler tyk masonit (board hedder det) og tja, det fungerer også.

Ulempen med OSB er, at den er så hård, at gipsskrue ikke forsænker sig selv, da må man skaffe en skrue mere til.

Protte
Jeg har altid skruet osb med gipsskrue, enig i problemet men det plejer at løse sig hvis man tænker på ikke at sætte skruen midt på en osbflis. Oftest forsænker skruen sig fremragende uanset placering men billig skrue knækker nogle gange....

• Synes
prototypen
  • Laddar…
Uanset om man bruger osb, plyfa eller spån, skal disse naturligvis skrues (mod reglarne) med den tilsigtede skrue. Såkaldt spånpladeskrue eller anden skrue med en ugænget del nærmest hovedet, da sikres det, at træpladerne presses mod reglarne.

Oldboy sagde:
Spånplade er helt ubrugelig at fastgøre ting i.
Enten har du aldrig arbejdet med spånplade, eller så bruger du helt forkert teknik.

Alt som du rimeligvis vil hænge op på en væg i dit hjem (køkken, hylder, tv, mm) fungerer yderst godt at fastgøre i en 12mm vægplade af spån.

• Synes
brumbjorn og 1 anden
  • Laddar…
Gabbe1 sagde:
Enten har du aldrig arbejdet med spånplade, eller også bruger du helt forkert teknik.

Alt som du rimeligvis vil hænge op på en væg i dit hjem (køkken, hylder, tv, mm) fungerer udmærket godt at fastgøre i en 12mm vægplade af spån.
Spånplade skal forbores når man skruer op ting, hvis man ikke forborer er der stor risiko for at skruen tager meget materiale med sig, når skruen går igennem spåntræet.

• Synes
brumbjorn
  • Laddar…
Helt rigtigt, man kan med fordel forbore.

Selv plejer jeg at bruge råspont bag gipsen. En smule dyrere end OSB men betydeligt billigere end plyfa og holdbarhedsmæssigt vel i klasse med plyfaen. Nok lidt ekstra arbejde at sætte op, men sammenlignet med alt andet der tager tid, er det ikke så meget at tale om.

• Synes
Oldboy
  • Laddar…
Jeg har fastgjort ting (tunge) i 12mm spånplade uden at forbore. Stadig efter 6 år sidder alt som klippe.

Atom sagde:
Jeg har fastgjort ting (tunge) i 12mm spånplade uden at forbore. Stadig efter 6 år sidder alt som klippe.
Ofte sidder ting godt uden at forbore, kan sætte meget tunge ting op med molly i enkeltlags gips også.
Men det er først når tingene falder ned, man ved, at man har gjort noget forkert.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Hej Nybygge.

Hvad er det for rum, vi taler om? Hvad skal fastgøres på væggene?
/Nils82

I mit tilfælde, hvis jeg ikke tager fejl, så er der ikke meget forskel på totalprisen. Jeg skal kun lave mit garage én gang, så tager jeg helt fejl, hvis jeg vælger 12mm K70-20 konstruktionsplywood?

100kr/kvm jmf 62kr/kvm

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.