12,609 læst ·
20 svar
13k læst
20 svar
Plinter og bærende bjælker til skur/brændeskuret.
Skal bygge et skur og have brænde i den ene halvdel.
Har tænkt mig at støbe pæle og undrer mig over, hvor tæt jeg bør placere dem?
På pælene havde jeg tænkt mig at have bærelinjer 2+170mm, hvor jeg så bygger et gulv og en ramme.
Arealet på gulvet havde jeg tænkt mig skulle være 5,4x7,2m.
Ca 30-40m3 brænde skal jeg nok have, så det vejer jo en del, og så et pladetag.
Har tænkt mig at støbe pæle og undrer mig over, hvor tæt jeg bør placere dem?
På pælene havde jeg tænkt mig at have bærelinjer 2+170mm, hvor jeg så bygger et gulv og en ramme.
Arealet på gulvet havde jeg tænkt mig skulle være 5,4x7,2m.
Ca 30-40m3 brænde skal jeg nok have, så det vejer jo en del, og så et pladetag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En hurtigberegning: tre rækker med bærende bjælker 2x170 mm høje, hvor hver støttes af 4 stolper, dvs. i alt 12 stolper, er nok mest optimalt. Andre dimensioner på bjælkerne giver andre resultater. Dette er noget, man kan justere en del på.
Godt, tak, noget i den stil havde jeg tænkt mig.J justusandersson sagde:
Overvejer at støbe stolperne selv, diameter på stolperne?
Hvis du skal lægge brænde der, så sørg for, at der er luft, du kan udelade hver anden brædde i gulvet, hvor brændet skal stables, så ventilerer det nedenunder. Det må heller ikke være tæt i væggene, og lad der være en åbning ved tagskægget.
Stablingen laves med ca. 5 cm mellem stablene, da tørrer de godt. For at få de cm, lægger man nogle pinde ind mod den første række med jævne mellemrum opad og fortsætter med stablingen, så låser det.
Soklerne er 125, så der er noget at lægge bærerne på, og pap på toppen mellem sokkel og bærer.
Stablingen laves med ca. 5 cm mellem stablene, da tørrer de godt. For at få de cm, lægger man nogle pinde ind mod den første række med jævne mellemrum opad og fortsætter med stablingen, så låser det.
Soklerne er 125, så der er noget at lægge bærerne på, og pap på toppen mellem sokkel og bærer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En diameter på højest 150 mm virker rimeligt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
U-jern som du støber ind er vel nemmest, hvis du har afvejet søjlernes højde. Ellers findes der avancerede varianter, som man kan finjustere i højden bagefter. At sammensætte bærende bjælker på den rigtige måde kræver egentlig viden om styrkelære, men det er overkurs. Hvis du vil sammensætte dem over en støtte, skal du have U-jern, hvor begge bjælker får plads side om side. Lad dem overlappe mindst 80 cm og skru dem sammen med mange skruer.
Ja det er nok bedst at have så få samlinger som muligt. Ifølge min tegning har jeg samlinger ved hver søjlefod. Men hvis jeg har bærende bjælker, der er 4,8m i stedet, bliver der jo færre samlinger, og så sætter jeg en søjle, hvor samlingen kommer? Hvordan lyder det?J justusandersson sagde:U-jern som du støber ind er vel nemmest, hvis du har afvejet søjlernes højde. Ellers findes der avancerede varianter, som man kan finjustere i højden bagefter. At sammenføje bærende bjælker på den rigtige måde kræver egentlig kendskab til styrkelære, men det er overkurs. Hvis du vil sammenføje dem over en støtte, skal du have U-jern, hvor begge bjælker kan være side om side. Lad dem ligge overlappet mindst 80 cm og skru dem sammen med mange skruer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Meget godt. Du udnytter materialet bedre på den måde.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Absolut, eftersom du satte en ekstra plint til formålet. Samlepladen skal helst sidde i bjælkens overkant, når den er mindre end bjælkens højde.
Findes der bredere jern, så der bliver mere støtte til bære-bjælkerne i underkanten, og der findes bredere og lidt længere spærreplade, så vil det blive godt. Brug ankerskrue og skru fast, ikke sømtype, da du ellers kan beskadige konstruktionen.
Nja jeg har ikke sat ind en ekstra plint men bruger de 12 plinter, som jeg har beregnet med. Eller skal jeg tage med ekstra plinter for skarvernes skyld ?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du bør have faste og jævne afstande mellem plinterne på en systematisk måde. Har du brug for at skarve et andet sted, indsæt en ekstra plint. Brug så lange bjælker som muligt.


