44,307 læst ·
33 svar
44k læst
33 svar
Specialbygget bogreol, spån eller mdf?
Er ikke helt med på, hvordan du mener. Min bogreol vil have sidestykker, som hyldepladerne fastgøres i. Hvordan er det, du tænker med en konsol, og hvordan ville du have lavet den? Bare et almindeligt L, som holder hyldepladen oppe i midten?Milkshaken sagde:
Sagen er, at jeg ikke havde tænkt mig at have nogen bagside på reolen, men en synlig væg, som er en pudset murstensvæg. Besværligt at præcisionsplacere konsoller, da jeg garanteret vil ramme lige i kanten mellem mursten og mørtel. Reglen om livets ondskab, eller hvad kaldes det?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,450 indlæg
Hvis du ikke skal have en bagside, så undrer jeg mig over, hvordan du skal skrue et par spånplader sammen på kortsiden? Skal du lave samme løsning som Ikea bruger?
Havde du brugt MDF, så kan det lade sig gøre at skrue dem sammen netop på kortsiden.
Havde du brugt MDF, så kan det lade sig gøre at skrue dem sammen netop på kortsiden.
God tanke! Du mener, at Ikeas løsning med pinde i forborrede huller ikke fungerer så godt med MDF? Jeg har faktisk ikke tænkt så langt endnu. Faste hylder bliver jo mere stabile, men ikke fleksible.TheStills sagde:
Jeg tænker måske, at nogle hylder bliver faste for holdbarhedens skyld, og nogle bliver flytbare.
Du kan lave dem trekantede, L-formede, almueformede eller hvordan som helst, bare at save ud hvordan du vil have dem til at se ud..... Har du aldrig set en vindueskarmkonsol fra siden? Jeg anbefaler selvfølgelig ikke som et L.... Da det bliver svagest......nimhed sagde:Er ikke rigtig med på hvordan du mener. Min bogreol vil have sidestykker som hylderne fastgøres i. Hvordan er det du tænker med en konsol og hvordan ville du have lavet den? Bare et almindeligt L som holder hylden oppe i midten?
Sagen er, at jeg ikke havde tænkt på at have nogen bagside på reolen, bare at have synlig væg, som er en pudset murstensvæg. Det er bøvlet at placere konsoller præcist, da jeg garanteret vil ramme præcis på kanten mellem mursten og mørtel. Loven om livets djævelskab, eller hvad hedder det?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,450 indlæg
Nej, det sagde jeg ikke. Jeg sagde, at det er svært at sømme og skrue i enden af en spånplade, så medmindre du bruger de der special-tapper, som IKEA har. Men de koster også, og du nærmer dig prisen for en MDF. Alt, der fungerer for spån, fungerer også for MDF, men du kan bruge enkle skruer til at skrue MDF sammen. Træpløkken skal du måske bruge i begge tilfælde.nimhed sagde:
Ok, då förstår jag vad du menar, men jeg synes nok ikke det er så svært at skrue i spån hvis man forborrer først. Og det må jeg jo uanset om jeg bruger spån eller MDF.TheStills sagde:Nej det sa jag inte. Jag sa att spika och skruva på kortsidan i en spånskiva är himla svårt så om du inte använder dom där special peggarna som IKEA har. Men dom kostar jo dom också og du närmar dig kostnaden för en MDF. Alt som funkar för spån funker för MDF men du kan bruge enkle skruer for at skrue sammen MDF. Træpluggen måske du skal have i begge tilfælde
Men det begynner alligevel at hælde kraftigt mod MDF.
Jeg siger uden tvivl MDF...
Der er intet, der taler til spånpladens fordel i sådanne tilfælde.
Selvfølgelig, MDF koster lidt ekstra, men det er hver en ekstra krone værd!
Hvis man vil have en malet, glat overflade, er spån ubrugeligt, da du får noget fiberrejse og skal bredspartle hele pladen (efter grunding, så kommer der en ekstra grunding på det) for at få en nogenlunde glat/porfri overflade.
Jeg har bygget et garderobeskab på stedet i soveværelset helt i MDF - sideplader, skillevægge, skydedøre. Sideplader i 19 mm og skillevægge/skydedøre i 16 mm. Jeg har også bygget et par køkkenskabe og lidt andet småt og godt; når man først er begyndt med MDF, går man ikke tilbage til noget andet.
Men som sagt tidligere, vær omhyggelig med at forbore og forsænke alle skruer - MDF giver ingen gratis plads som almindeligt træ, men 'skyder ud' materialet - dvs. hvis du skruer en skrue i en kort ende uden at forbore, bliver der en bule på begge sider af pladen. Den adfærd er ikke unik for MDF, men den ses meget tydeligt.
En anden fordel ved MDF er, at den er formstabil, dvs. den svulmer/tørrer ikke med skiftende luftfugtighed, men bevarer sin form. I modsætning til fx spån, som bevæger sig en del.
Og en smart måde at undgå hængende hylder på er at sætte en lille liste foran/under hylden og placere fx en lysliste bagved den. En flot detalje i hylden, der også bidrager med funktion. LED liste er et godt valg.
Der er intet, der taler til spånpladens fordel i sådanne tilfælde.
Selvfølgelig, MDF koster lidt ekstra, men det er hver en ekstra krone værd!
Hvis man vil have en malet, glat overflade, er spån ubrugeligt, da du får noget fiberrejse og skal bredspartle hele pladen (efter grunding, så kommer der en ekstra grunding på det) for at få en nogenlunde glat/porfri overflade.
Jeg har bygget et garderobeskab på stedet i soveværelset helt i MDF - sideplader, skillevægge, skydedøre. Sideplader i 19 mm og skillevægge/skydedøre i 16 mm. Jeg har også bygget et par køkkenskabe og lidt andet småt og godt; når man først er begyndt med MDF, går man ikke tilbage til noget andet.
Men som sagt tidligere, vær omhyggelig med at forbore og forsænke alle skruer - MDF giver ingen gratis plads som almindeligt træ, men 'skyder ud' materialet - dvs. hvis du skruer en skrue i en kort ende uden at forbore, bliver der en bule på begge sider af pladen. Den adfærd er ikke unik for MDF, men den ses meget tydeligt.
En anden fordel ved MDF er, at den er formstabil, dvs. den svulmer/tørrer ikke med skiftende luftfugtighed, men bevarer sin form. I modsætning til fx spån, som bevæger sig en del.
Og en smart måde at undgå hængende hylder på er at sætte en lille liste foran/under hylden og placere fx en lysliste bagved den. En flot detalje i hylden, der også bidrager med funktion. LED liste er et godt valg.
Jo, en ting mere ang. prisen på MDF.
Byggmax er faktisk ret dyre på MDF, har du Beijer i nærheden så kig der, de har den laveste pris jeg har fundet (indtil videre i hvert fald).
19mm MDF koster 157kr/kvm hos Byggmax, hos Beijer 131. Og hvis du har konto der, går jeg ud fra du får lidt rabat på det derudover.
www.beijerbygg.se , de har en rimelig produktkatalog der med priser.
Byggmax er faktisk ret dyre på MDF, har du Beijer i nærheden så kig der, de har den laveste pris jeg har fundet (indtil videre i hvert fald).
19mm MDF koster 157kr/kvm hos Byggmax, hos Beijer 131. Og hvis du har konto der, går jeg ud fra du får lidt rabat på det derudover.
www.beijerbygg.se , de har en rimelig produktkatalog der med priser.
Particle board er faktisk med. Langt nede på listen og en hel del kvaliteter. Hvad det er for en kvalitet på en "almindelig" spånskiva har jeg ingen anelse om, men det kan sikkert findes ud af på internettet.nimhed sagde:
Min erfaring er, at både MDF og spånplade krymper, når man bruger det som hyldeplan. Det ser lige og fint ud i begyndelsen, men efter nogle år hænger det. Se på alle gamle Billy-reoler med bøger f.eks. Jeg tror, at ca. 60 cm med 19 mm er maksimal hyldelængde, hvis man vil have det til at være lige, selv efter et par år.