Jeg og min sambo er interesserede i at bygge hus i den nærmeste fremtid og overvejer primært at bygge med Myresjö. Deres ydervægge er opbygget således, at plasten ligger direkte bag gipsen. I dagens samfund virker det mere og mere almindeligt med et såkaldt installationslag (45 mm regel med isolering mellem gips og plast) for at undgå, at plasten bliver "punkteret".

Kan man på nogen måde undgå at "punktere" plasten, hvis man ikke har et installationslag?

Ellers har nogen måske erfaring med, om energiforbruget/indeklimaet påvirkes efter mange huller i plasten?

Tak på forhånd!

• Synes
Mattias00
  • Laddar…
Energiforbrug og indeklima påvirkes knap af perforeret diffusionsspærre, det der kan ske er, at fugtig indeluft trænger ud i væggen, kondenserer når den køles ned, og skaber skimmelsvamp i ydervæggen.

Så længe du ikke slår søm eller skruer i væggen eller laver andre huller, forbliver plastikken tæt.

Selv tror jeg i øvrigt ikke, at det er hundrede procent tæt alligevel, omkring el-dåser og lignende...

• Synes
Joak
  • Laddar…
I vores hus fra 84 ved jeg smartere, at der er huller i plasten mange steder, men har ikke set nogen problemer der, hvor jeg har åbnet op i forbindelse med arbejde. Det kan måske være et større problem i nye huse med endnu tykkere isolering.

Det har vel i hvert fald tidligere været sådan, at Myresjöhus er leveret med udenpåliggende sokkel kontakter på ydervæggene (elektriciteten kommer op fra gulvet i gulvlisten, med en udenpåliggende kanal ca. 20cm op til stikkontakten). Antager at det er netop af den grund.

Der findes en tråd her om et problembyggeri med netop den løsning i et Myresjöhus:

http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html

Myresjöhus tog initialt intet ansvar for fejlen, hævdede at det var korrekt, først da elsäkerhetsverket truede med at tvangsevakuere bygningen begyndte noget at ske.

Derefter fortsatte Myresjöhus med en dåres stædighed at lade samme elentreprenør fortsætte med at lave mangelfulde installationer i flere år til (findes et antal tråde om dem her).

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.