Hejsa, nu kommer dette udtjente spørgsmål, men jeg synes ikke, jeg fandt noget fornuftigt svar...
nogen skulle gerne lave en FAQ om dette emne.
Det er sådan, at jeg skal renovere min overetage med nogle nye vægge og el samt efterisolere ydervæggene.
Huset er bygget i 1930, så det er jo en tømmerkonstruktion, metalklædning med isolering under lavet i 80'erne.
Inde på overetagen er det kun en plade og derefter tømmervæg.
Tanken er at lave stolper med 45mm og derefter isolere med en 45, skjule el og derefter på med PLAST? og så gips. Bliver det godt?
MVH Robert
nogen skulle gerne lave en FAQ om dette emne.
Det er sådan, at jeg skal renovere min overetage med nogle nye vægge og el samt efterisolere ydervæggene.
Huset er bygget i 1930, så det er jo en tømmerkonstruktion, metalklædning med isolering under lavet i 80'erne.
Inde på overetagen er det kun en plade og derefter tømmervæg.
Tanken er at lave stolper med 45mm og derefter isolere med en 45, skjule el og derefter på med PLAST? og så gips. Bliver det godt?
MVH Robert
Forhåbentlig.
Desuden skal en diffspærre være tæt, og at få det til at fungere i et gammelt hus er ikke det nemmeste.
Jo, en FAQ havde nok været nødvendig, der kommer lidt vel mange spørgsmål omkring dette.
/Kent
Desuden skal en diffspærre være tæt, og at få det til at fungere i et gammelt hus er ikke det nemmeste.
Jo, en FAQ havde nok været nødvendig, der kommer lidt vel mange spørgsmål omkring dette.
/Kent
Det jeg har læst mig til ud fra teorier og den erfaring, der findes, er, at man skal tage udgangspunkt i husets grundkonstruktion ved renovering. I dit tilfælde ville jeg ikke have puttet noget plast ind. Indpakning eller diffusionsspærre fungerer, når hele huset er lavet efter denne metode og med en tilpasset mekanisk ventilation/lufthold.
I væggene ville jeg bruge plader i stedet for rullet isolering. 45mm er tynd, og hvis du ruller hele længder ud, har de svært ved at sidde på plads, inden du får pladerne på.
I væggene ville jeg bruge plader i stedet for rullet isolering. 45mm er tynd, og hvis du ruller hele længder ud, har de svært ved at sidde på plads, inden du får pladerne på.
Ingen plast! Det, som ville bekymre mig, er isoleringen fra 80'erne og metalfacaden. Er den tilstrækkeligt ventileret?
Hilsener: Jonas, som i øjeblikket ordner isoleringer fra det glade diffusionstætte 70'erne
Hilsener: Jonas, som i øjeblikket ordner isoleringer fra det glade diffusionstætte 70'erne
Her er der kommet svar kan jeg se... ja, alle synes jo at være enige om ingen plastik i mit hus i hvert fald... men lidt uklarheder er der jo... men men, jeg kører uden.GzO sagde:
Angående isoleringen under facadebeklædningen, så er der jo en fin spalte mellem isolering/plade, idet det er korrugeret plade, så den burde jo ånde nogenlunde godt. Det lader til at være noget brun pap på isoleringen, måske er det en slags vindpap?
jaja hej hej... nu skal jeg fortsætte med at klippe gamle elektriske installationer på overetagen...
Klik her for at svare