Hej,

Vi er i gang med at renovere køkkenet og har brug for at udskifte plasten på ydervæggen, sådan ser det ud i dag:

IPeG6aU.jpg
http://i.imgur.com/IPeG6aU.jpg

Huset er bygget i 70'erne og består af træbjælkelag, huset er klædt i tegl. Da det er bygget med plast antog vi, at det var plast, der gjaldt, derfor har vi allerede købt aldringsbestandig plast fra Bygg Max, som skal holde i hvert fald 50 år.

En bekendt var dog overbevist om, at plast var skidt og skulle væk, det resulterede kun i skimmel, i stedet skal man bruge vindpap. Samtidig kan jeg ikke se noget skimmel i væggen, selvom huset allerede har stået med plast siden 70'erne? Kan det være, at beklædningen afhænger af hvilken type hus, man har?

1. Hvad skal jeg vælge for materiale i dette hus?
2. Man siger hos Bygg Max, at deres plast holder i 50 år? Mener man, at man skal bryde alle vægge i huset op hver 50. år for at udskifte plasten? Vores hus er fra 70'erne, i så fald er det ikke mere end 4 år til, vi skal bryde alle vores vægge op, hvis den plast, de har brugt, holder lige så længe!?
 
Hvis resten af huset har plast, ville jeg have valgt plast, det bliver jo bare mærkeligt at blande 2 forskellige teknikker.
 
  • Synes
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
snowjim sagde:
2. Man siger hos Bygg Max, at deres plast holder i 50 år? Mener man, at man skal bryde op alle væggene i huset hvert 50. år for at udskifte plastikken? Vores hus er fra 70'erne, så i så fald er der ikke mere end 4 år, til vi skal bryde op alle vores vægge, hvis den plast, de har brugt, holder lige så længe!?
Du har jo set lidt af den der 45 år gamle plast nu, når du har revet i ydervæggene ... Hvordan så den ud? Faldt den sammen i laser og støv, så snart du rørte ved den? Hvis det var tilfældet, er den helt klart slidt op og fungerer nu eller i det mindste snart ikke. Derudover er jeg helt enig med Pumba. Var der plast i væggene før, så var det udregnet i dit hus' konstruktion, at plast er den rigtige løsning. Og nu har du set, at alt ser frisk og godt ud, trods at der er gået 45 år, så det er bare at indse, at plast i væggene har været meget fordelagtigt for dit hus. Ændr ikke på et vindende koncept! :cool:
 
  • Synes
snowjim
  • Laddar…
Mikael_L
Men ellers, om at skifte plasten, JA, et hus som er 50 år gammelt har nået sin tekniske levetid.

Det er nu, at store ROT-job er aktuelle, såsom at skifte alle vandrør, afløbsstammer, skifte hele elsystemet, skifte/opgradere opvarmning og ventilation, isolere om til dagens standard, nye vinduer osv.
Så at skifte al plast kan måske også anses for at være fornuftigt at gøre cirka nu.

Det er cirka dette, man mener med at et hus har en teknisk levetid på ca. 50 år. Efter max 50 år er alt "slut" og skal enten skiftes/renoveres, eller så river man huset ned og bygger et nyt. ;)
 
Plasten behøver ikke at være slidt op efter 50 år.
Og som tidligere nævnt, hvis huset er bygget med plast inde i væggene, så er det hvad man skal fortsætte med, da det beviseligt efter 45 år har vist sig at fungere.
 
Plasten ser mærkeligt nok godt ud efter alle disse år, havde det ikke været for at de nu er i stykker på grund af nedrivningen, så kunne det have blevet siddende.

Det jeg dog kan se er, at isoleringen er lidt sort nogle steder, gætter dog på, at det drejer sig om skidt som er trukket med luften ind snarere end fugt, da det føles helt tørt der.

dQLos8T.jpg
http://i.imgur.com/dQLos8T.jpg
BXTtuda.jpg
http://i.imgur.com/BXTtuda.jpg
6sSZnsP.jpg
http://i.imgur.com/6sSZnsP.jpg
http://i.imgur.com/6sSZnsP.jpg
IJuR15A.jpg
http://i.imgur.com/IJuR15A.jpg

I øvrigt, når man sætter den nye plast op, er det nok at hæfte fast med hæftepistol? Eller skal man også bruge tape? Er det måske sådan, at man skal dobbeltfolde plasten rundt om kanterne for at gøre det mere tæt?
 
De mørke pletter er nok forårsaget af fugt, der er kommet gennem plasten et eller andet sted, alt træ er helt friskt, og det der er nok ikke noget at bekymre sig for. Man kan se, at der er kommet lidt fugt gennem ved elforbindelserne, hvilket er selvfølgelig, da man et eller andet sted skal lave et hul i plasten. Jeg synes, det ser meget godt ud for at være næsten halvtreds år gammelt. Skift plasten ud og kør videre med det samme, unødvendigt at skifte noget, der fungerer.

Plasten nedbrydes af sollys og bliver skør og smuldrer. Ikke så meget sollys inde i en lukket væg direkte, så jeg vil gætte på, at den snarere holder 500 år og ikke 50.
 
Senest redigeret:
Tak, har nu sat plasten op. Af forskellige årsager måtte jeg lade plasten gå ind en smule på sidevægge og gulv. Alt blev forseglet med specialtape til formålet. I loftet er plasten åben præcis som ved tidligere installationer. Håber det er en okay løsning?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.