Har et skur under en tilbygning, som jeg snart skal begynde at tage fat på. Halvdelen er af leca og halvdelen almindelige regler med asfaltplade og træpanel på. Dette er isoleret, og det jeg undrer mig over er, om jeg skal sætte plast eller noget på indersiden, inden jeg begynder at beklæde væggene?

Ingen?

Hvis rummet er opvarmet året rundt og hvis du har isoleret med mineraluld, så kan du sætte plastik på indersiden.

Nja, det er jo netop det... Jeg har forberedt for at tilslutte element på bergvärmen men jeg ved ikke om jeg kommer til at gøre det. Hvis det bliver sådan, så bliver det ikke mere end minimal varme på. Men jeg vil jo heller ikke have at det bliver fugtigt... Skal have det som lager/værksted typ...

Og ja, det er mineraluld som isolering i halvdelen af rummets vægge. Den anden halvdel er leca, som med største sandsynlighed vil forblive uisoleret. Så hvad siger I, skal jeg bruge plast eller ej? Eller noget andet?

Det afhænger lidt af, hvordan det ser ud i loft og gulv samt ventilation osv.
Men egentlig ser jeg ingen større fordel med plast i dit tilfælde.
Jeg ville have undladt plasten.

Loft bliver gips. Stue over med vindtæt væv inden isolering. Ældre garageplade som gulv, uisoleret. Skal indsætte ventiler til ventilation/luftgennemstrømning. På væggene skal jeg have gips med råspont indenfor på en væg og muligvis krydsfiner på den anden, da der ikke vil blive hængt så meget på væggen. Bare værktøjstavle og en hylde. Så klarer det sig uden plast, eller bliver der fugt, som ødelægger råsponten?

Råsponten kommer nok klare sig.
Risikoen med konstruktioner uden plast og mineraluld er, at hvis der er overtryk i rummet og varm, fugtig luft begynder at trænge ud, så vil fugten kondensere, når temperaturen bliver lavere. Du risikerer da fugt/skimmel på organisk materiale (mineraluld mugner normalt ikke) i konstruktionen.
Men i rum, der ikke er permanent opvarmede, anbefales plast ikke, fordi fænomenet kan blive det modsatte.

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Føles som om isoleringen er lidt småfugtig nogle steder... Men så bruger jeg vel råspont plus gips på væggene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.