Har lige revet et soveværelse ud for at trække ny el og komme af med de bløde tretex-plader. Opdagede så, at huset stort set mangler isolering, og det skal der jo gøres noget ved.
Havde tænkt at lave 2 nye vægge 45 mm inden for de nuværende ydervægge og isolere i 2 lag, så osb+gips. Indervæggene 45mm isolering + plader. Spørgsmålet er, om man skal have plast? i så fald i ydervæggene og loftet (koldloft) og mod gulvet (kælder)? Før sad der papir på bræddevæggen, måske skal det være sådan igen?
Kom gerne med synspunkter og tips til en uerfaren =)
Havde tænkt at lave 2 nye vægge 45 mm inden for de nuværende ydervægge og isolere i 2 lag, så osb+gips. Indervæggene 45mm isolering + plader. Spørgsmålet er, om man skal have plast? i så fald i ydervæggene og loftet (koldloft) og mod gulvet (kælder)? Før sad der papir på bræddevæggen, måske skal det være sådan igen?
Kom gerne med synspunkter og tips til en uerfaren =)
Nja ved ikke præcist benævnelsen, det er et træhus med stående yderpanel fra 47.
Ingen plastic før og med dårlig ventilation kan det måske gøre mere skade end gavn?
Angående væggen man ser på billedet, er det nok at isolere væggen ved siden af og over vinduet (ikke bag ved elementet)? Ville spare mig meget arbejde at slippe for at flytte det.
Ingen plastic før og med dårlig ventilation kan det måske gøre mere skade end gavn?
Angående væggen man ser på billedet, er det nok at isolere væggen ved siden af og over vinduet (ikke bag ved elementet)? Ville spare mig meget arbejde at slippe for at flytte det.
Jeg ville nok have valgt en diffusionsåben dampspærre i kombination med ekoisolering, som ånder (f.eks. Vital, Feelingwood, eller løsuld). Dette fordi du sandsynligvis har svært ved at opnå et lufttæt hus med plast på dette tidspunkt. Plastikken vil i sådanne tilfælde ikke opfylde sin tiltænkte funktion.
Gør lige det samme og tømrerne jeg har talt med syntes, at jeg skulle bruge en sk diff.åben dampspærre og almindelig mineraluldsisolering. Samme i taget men der bliver det ekofiber på loftet.
Den skal sidde på indersiden, mellem isoleringslagene i normale tilfælde. I dit tilfælde er jeg ikke sikker, da dampspærren maksimalt må placeres 1/3 ind i isoleringstykkelsen. For dig ender den altså 1/2 ind i isoleringen, hvilket kan give problemer med kondens...
Her er isovers dampbremse
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Isover Vario SE.pdf
Her er isovers dampbremse
http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om_Isover/Kontakta_oss/Broschyrer_Bygg/Isover Vario SE.pdf
For at forsøge at opsummere og få nogen forståelse af det hele.
Skal jeg sætte pap på bræddevæggen? Det var pap før, og det trækker ind nu.
Skal jeg så sætte en dampspærre udenpå isoleringen i hele rummet eller kun de efterisolerede vægge?
Taknemmelig for svar, det er en jungle det her for en nybagt husejer.
Skal jeg sætte pap på bræddevæggen? Det var pap før, og det trækker ind nu.
Skal jeg så sætte en dampspærre udenpå isoleringen i hele rummet eller kun de efterisolerede vægge?
Taknemmelig for svar, det er en jungle det her for en nybagt husejer.
Hvis det trækker ind nu, betyder det sandsynligvis, at du ikke har noget vindbeskyttelse på ydersiden. Skal du rive ydersiden ned og isolere der også? Hvis ikke, så sæt vindbeskyttelse på indersiden først, typisk en vinddug.
Klik her for at svare