Jeg er i gang med en kælderrenovering, hvor jeg har brudt op og gravet dele af kælderen ud. Jeg har været i tvivl om, hvorvidt jeg skal lægge aldersbestandig plast mellem det nederste og det næstnederste celleplastlag. Vi har konstateret høje radonniveauer og har allerede en radonsuger installeret. "Eksperter", jeg har talt med, har haft delte meninger om plastik gør hverken med eller fra... Jeg gør jo desuden ikke hele kælderen.
Kælderprojekt med lagt aldersbestandig plast mellem isoleringslag, synlige radonrør og ubehandlede vægge, ujævnt sat tape ved kanten.
Som det kan ses, besluttede jeg mig alligevel for at lægge plast nu, når jeg begyndte med isoleringen. Men det føles alligevel som om, det bliver "sådan lidt", svært at få tapen til at sidde ordentligt på de ujævne vægge. Jeg har ingen lyst til at pudse væggen blot for at få noget, hvorpå tapen kan sidde fast.
Kælderunderlag med gennemsigtig plast og rørinstallationer, del af renoveringsprojekt med fokus på radonhåndtering og isolering.

Hvordan ville I have gjort det, kæmpet videre og fået det så godt som muligt, eller fjernet det og ignoreret det helt? Kan det ligefrem være en risiko med hensyn til fugt og kondens i et gammelt hus bygget helt uden plast fra starten (-65)?

Radonslangen er selvfølgelig lagt ned i makadamen.

Plasten forhindrer den støbte plade i at tørre nedad, og derfor er vand i dampform nødt til at bevæge sig opad, hvilket er uønsket, da tiden for udtørring betyder, at du skal vente længe med at overfladebehandle.
Og som radonspærre er plasten værdiløs!

Needas Needas sagde:
Plasten hindrar den støbte plade i at udtørre nedad, så der er kun vand i dampform tilbage, der kan bevæge sig opad, hvilket er uønsket, da udtørringstiden betyder, at du skal vente længe, før du kan overfladebehandle.
Og som radonspærre er plasten værdiløs!
Tak for input! På hvilken måde mener du, at plasten er værdiløs som radonspærre? (Det bør tilføjes, at det er jordradon, det drejer sig om) På grund af at det ikke bliver tæt mod væggene? Flere bygherrer, jeg har talt med, synes jo, at det er en god idé.

Senest redigeret:
O one- sagde:
Tak for input! På hvilken måde mener du, at plasten er værdiløs som radonspærre? Pga. at det ikke bliver tæt mod væggene? Flere byggere jeg har talt med synes jo, at det er en god idé.
Svært at få absolut tæt overalt, Polyeten er heller ikke gastæt hvilket kræves for at stoppe radon.
Er du ude efter en foranstaltning mod radon, så kig på produkter fremstillet til formålet eksempelvis radonmembran.
Jeg har mødt mange byggere, der udfører foranstaltninger, som de selv ikke aner, hvorfor de gør egentlig.

Needas Needas sagde:
Svært at få helt tæt overalt, polyeten er heller ikke gastæt, hvilket kræves for at stoppe radon.
Hvis du leder efter en løsning mod radon, så se på produkter udviklet til formålet, f.eks. radonmembran.
Jeg har mødt mange bygherrer, der udfører løsninger, som de selv ikke har en anelse om, hvorfor de egentlig gør det.
Så som du ser på det, kan jeg lige så godt springe plastikken over:)?

Vil gerne have det så 'rigtigt' som muligt, ikke så lyst til at fjerne pladen endnu en gang for at gøre det om...:sweat:

O one- sagde:
Så som du ser på det kan jeg lige så godt springe plasten over:)?

Vil gerne få det så ”rigtigt” som muligt, ikke så interesseret i at rive pladen af en gang til for at gøre det om...:sweat:
Jeg havde sprunget plasten over!
https://www.husgrunder.com
Siden jeg linkede er meget informativ og kan nok hjælpe dig i dine beslutninger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.