Sidder og skitserer på en forstue.
Tanken lige nu er, at den skal blive 4x2 meter.
Det er altså 2m mellem forreste og bagerste stolpe ifølge billedet.
Jeg havde tænkt en 14 graders hældning på taget som på min skitse.

Med kun 2 stolper i dybden bliver det jo kun 2 spær med CC 2000, hvilket føles for spinkelt? Jeg ville gerne få en spær mere ind, da vi skal have teglsten og lavt hældende tag. Eller er 2 spær nok?
Kan man måske fastgøre den ene spær i facaden?

Vil helst ikke have en bjælke mellem stolperne, som spæret i midten kan hvile på, da det ville blive mindre æstetisk tiltalende, da taget i så fald hæves.
Jeg kan godt lide, hvor lavt vindskederne ligger som på mine billeder.
Kan man klemme en spær ind i midten uden ekstra stolpe på dybden (og uden bjælke som spæret skal stå på)?

Taknemmelig for idéer
En skitse af en farstukvist med grå stolper, tagelementer og gelænder, foran en lysegrå bygning med blå vinduer og en dør. En rendering af en farstukvist med fire stolper og et skrånende tag til et hus. Detaljeret træpanel, dør og vinduer i baggrunden.

..det er klart man kunne flytte ned bærlinor bellan stolper, så disse ligger lavere, men vil gerne beholde udseendet som på skitse med detaljerne

Det ville måske være en idé med en bærlinje mellem stolperne. På 2m behøver den nok ikke være særlig grov. Så ville jeg nok have valgt et falsebefæstet pladetag. Synes det ser lidt klodset ud med tagsten på sådan et lille tag. 14 grader er vel også lidt på grænsen for tagsten.

Hvordan gør du med tagafvanding?

Spring over spær og vend bæringen. En bærline i forkanten, hvor du har flere stolper, samt en bærline i facaden. Mellem disse lægger du derefter regler, bærlinerne kan også udformes som spær, så slipper du for at fastgøre taget i facaden med hensyn til vertikallast.

johel572 johel572 sagde:
Det ville måske være en idé med en bærende bjælke mellem stolperne. På 2m behøver den nok ikke at være meget kraftig. Så ville jeg nok have valgt et falsat tag. Jeg synes, det ser lidt klodset ud med tagsten på et så lille tag. 14 grader er vel også lidt på grænsen for tagsten.

Hvordan gør du med tagafvanding?
Jeg har tænkt lidt om og er nu inde på, som du siger, at der behøves en bærende bjælke, har tegnet på det ifølge billedet. Må nok give lidt mindre plads til det æstetisk tiltalende i min design.
3D skitse af en tagkonstruktion med dimensioner og hældning på 14 grader. Viser placering af bærelinjer og søjler til et byggeprojekt.
Hm, ja jeg overvejer også om 14 grader er for fladt for tagsten. Vil jo helst have tagsten, så det passer med huset, måske må jeg satse på et stejlere tag, for jeg tror ikke, at metal går hjem hos regeringen derhjemme, selvom falsat kan være pænt. Jeg vil dog have, at taget havner mod facaden (men vi har forhøjet væggeliv, så det er et stykke tilbage).
Tagafvandingen bliver en almindelig tagrende på begge sider, orkede ikke at tegne det med i skitsen :)

B bossespecial sagde:
Spring loftspær over og vend på bæringen. En bæreline i forkant hvor du har flere stolper samt en bæreline ved facaden. Mellem disse lægger du derefter reglar, bærelinerne kan også udformes som loftspær, så undgår du at fastgøre taget i facaden med hensyn til vertikallast
Hvordan tænkte du med at vende bæringen? At taget skal gå fra facade til forkant?
Jeg tror vi vil beholde det V-formede tag mod siderne p.g.a. udseendet i så fald, men tak for tippet (hvis jeg ikke misforstod dig) :)

Jeg tænkte mest på, hvordan nedløbsrør m.m. påvirker det æstetiske indtryk, og så kan det jo være godt at have dem med i tegningen.

160x160mm stolper og 195mm bæring er jo ret kraftigt.

Nogen foreslog tidligere, at sætte bæringen på indersiden af stolpen giver et mere elegant indtryk, da stolpen synes at gå hele vejen op. Det kan være værd at prøve at tegne op.

johel572 johel572 sagde:
Jeg tænkte mest på, hvordan nedløbsrør mv. påvirker det æstetiske indtryk, og så kan det jo være godt at få det med i tegningen.

160x160mm stolper og 195mm bæring er jo ret robust.

Nogen foreslog tidligere at sætte bæringen på indersiden af stolpen for at give et slankere indtryk, da stolpen ser ud til at gå hele vejen op. Kan jo være værd at teste at tegne op.
Jo det bliver robust, 160 stolpe er jo kun fordi det er pænt, og 195 bæring føles som det passer bedst med designet, da den vil erstatte de små buer, der sidder på stolperne, som skal laves af 195 træ. Jeg tænkte faktisk også på at have bæringen på indersiden i stedet, skal tegne på det også. Overvejede også at have bæringen i midten af stolpen ligesom buerne og kun udfræse halvdelen af stolpen, men så bliver det pludselig meget mere måling og finpudsning for at save huller. Fordelen ved bæring på indersiden er også, at det bliver lettere at skjule fastgørelsen i stolpen.

Tegltagsten kan tilsyneladende lægges i 14 grader, men kan ikke finde nogle gode billeder på nettet med 14 grader. Vil gerne se, hvordan det ser ud.

• Synes
johel572
  • Laddar…
johel572 johel572 sagde:
Jeg tænkte mest på, hvordan nedløbsrør m.m. påvirker det æstetiske indtryk, og da kan det jo være godt at have det med i tegningen.
Ja, jeg har overvejet, om man kan lave en pæn løsning for nedløbsrør. Det er svært, de ødelægger en hel del! Var lidt inde på at have kæde i stedet, men jeg ved ikke. Må overveje den del videre. Gerne tips, hvis nogen har gode forslag til, hvordan man på en pæn måde løser dette.

LinusW LinusW sagde:
Hvordan tænkte du med at vende bæreevnen? At taget skal gå fra facade til forkant?
Jeg tror, vi vil beholde det V-formede tag mod siderne på grund af udseendet i så fald, men tak for tippet (hvis jeg ikke misforstod dig) :)
Behold formen, men vend den "indre konstruktion". Med andre ord, en solid tagstol i hver ende og derefter en kraftig bærende bjælke vinkelret til facaden ovenpå den.

Kraften går så ned i stolperne og i facaden, mens taget hviler på et antal bærende bjælker mellem tagstolene. For at få plads til dem bliver du nødt til at gøre tagstolene lidt lavere, men det kan jo ordnes.

View attachment 295001

Vi har 14grader på vores veranda med tagsten, og det føles godt. Dog med et skrånende tag lige ud fra væggen.

Derimod bør reglerne 195×45 jo indfældes i stolperne og ikke fastgøres udenpå stolperne.

P Pappa1986 sagde:
[billede]

14 grader har vi på vores veranda med tagsten og det føles godt. Dog med skråt tag lige ud fra væggen.

Derimod bør jo reglarne 195×45 indfældes i stolperne og ikke fastgøres udenpå stolperne
Har du ikke tilfældigvis et billede, så man kan få en visuel sammenligning af jeres tag? :)
Hvordan mener du med reglarne? På min skitse er de indfældet og ikke udenpå. Ses tydeligst ved den fjerneste stolpe.
Måske misforstår jeg dig, men udenpå stolpen har aldrig været planen.

Det blev nok en misforståelse Behold dine ydre tagspær og spring det midterste over. Mellem tagspærene lægger du derefter indfældede regler, som du derefter lægger råsponten på.

LinusW LinusW sagde:
Du har ikke tilfældigvis et billede, så man kan få en visuel sammenligning af jeres tag? :)
Hvad mener du med reglarne? På min skitse er de indfældede og ikke udenpå. Ses tydeligst ved den fjerneste stolpe.
Måske misforstår jeg dig, men udenpå stolpen har aldrig været planen
Rød husfacade med hvid veranda, aftenlys gennem vinduerne. Dekorative blomster og træhjul placeret foran. Græsplæne i forgrunden.
Rød bygning med hvid veranda og trapper, planter i forgrunden, sten og græsplæne, taget i dagslys med mobilkamera.
Sådan blev vores resultat :D (meget dårlig kamera)
Ok, syntes det så ud som om, de ligger udenpå stolpen, men så er jeg med(y).

Senest redigeret:
Skal du have et undertag i forgangsverandaen? Hvis ja, kan du altid fastgøre bærelinjen på indersiden af stolperne og køre med en anden slags tagstol i midten. På den måde kan du hæve bærelinjen lidt i højden og dermed få det mere, som du ønsker æstetisk :)

Dvs.

Ha de tagstole, som du har tænkt dig i for-/bagkant. I midten fastgør du bærelinjer på inderside stolpe (hakker ind) mellem disse 2. Hvis du så desuden sætter en bærelinje over stolperne ved "åbningen", kan du dels gå ned i dimension på bærelinjerne, og det er nok at lægge 2 reglar på. Det behøver altså ikke være en tagstol i sig selv. Så er den konstruktion at foretrække, da det letter montage af undertag(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.