Hej!
Hvordan ville du løse dette; jeg er i gang med at ombygge garage til beboelsesrum. Garagen har et støbt beton-gulv med fald mod garageporten. Garageporten vil blive erstattet med ydervæg. Men hvordan løser jeg faldet på gulvet? Arealet på garagen er 17 kvm. Flydespartel bliver dyrt på det areal, det ser ud til, at jeg skal op 2 cm, da garagen er 5,72 dyb.

Har I nogle bedre tips til at planere gulvet inden parketlægning?

Mvh Jeppo

hvad bliver det for gulvkonstruktion?

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
17m2 med i gennemsnit 1cm tykkelse på spartlen bliver vel ikke så enormt dyrt, godt 2000kr + evt. primer. Dette må vel alligevel være den bedste løsning, selvom man tager prisen i bedømmelsen.

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Hej og tak for svaret!
Det bliver klikparket som gulv så.

Jeg regnede forkert. Garagearealet er 303x576 cm. Faldet er ca. 1 cm/m. Så på 576 er det næsten 5,76 cm, et ret kraftigt fald med andre ord. Hvordan beregner jeg, hvor meget flydespartel der skal bruges? Men det ser ud til, at det bliver en del...?

Er der noget fyldmateriale jeg kan starte med for at fjerne nogle centimeter?

Mvh Jesper

500L bliver det, hvis jeg regner rigtigt.

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
500l stemmer godt.

(Den nemmeste måde er at regne med en gennemsnitlig tykkelse, som bliver halvdelen af højden du skal udfylde, givet at faldet er "jævnt". Denne tykkelse * arealet giver volumen).

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Tusind tak, hjælp en træt småbarnsfar på fredag aften... 500 liter altså, en 25 kg sæk blandes med ca 5 l?
Hvor mange sække har jeg brug for til 500 liter? Hvordan beregnede I 500 liter forresten? Jeg har siddet med Pythagoras' sætning, B x H og alt andet i formelsamlingen, men at beregne volumen på 303x576 med fald på 5 cm på 5 m...= det er helt forvirrende...

Ja, vandbaseret gulvvarme er støbt ind i garagegulvet.

Senest redigeret:
Først areal: 3,03m x 0,05m / 2 = 0,08kvm
Så volumen: 0,08kvm x 5,76m = 0,43kbm

Sandsynligvis har du måske brug for yderligere 1cm for at mindske risikoen for sprækdannelse.

Ekstra volumen: 3,03m x 5,76m x 0,01m = 0,17kbm

Total volumen bliver ca. 0,6 kbm hvilket svarer til 600l.

Med hensyn til hvor mange sække det bliver, er jeg ret usikker, men jeg ville næsten tro, at en sæk giver mindst 20L? Men her må nogen gerne rette mig?!

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Du kan fylde ud med noget andet først for at spare penge. Du kan blande din egen eller købe færdig grov- eller finbeton, hvilket bliver betydeligt billigere end flydespartel. Det er vigtigt bare, at det ikke bliver for tyndt lag med flydespartel. Så kan det revne. Tjek forskellige mærker og varianter af flydespartel. De har angivet, hvad der er mindste tykkelse. Betonen er ikke lige så omhyggelig efter min mening. Jeg tror, at flydespartlet "holder sammen" betonen. Hvis betonen under skulle revne, ville det nok alligevel ikke kunne mærkes.

Senest redigeret:
  • Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Tror du får ud 12-13 liter på en 20kg-sæk og 15-16 liter på en 25kg-sæk.

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Tak! Beton er jo ikke lige så letflydende? Hvordan sikrer jeg, at den flyder jævnt ud og bliver plan? Mere vand?

mvh Jesper

Dette er et typeksempel på, når EPS-cement er godt.

Det fylder meget til en fornuftig pris, og du kan/bør lægge flyd tæt på.

Almindelig beton skal jo tørre ordentligt, inden man lægger på flyd, så eventuelle krymperevner kommer, inden man flyder.

• Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
bliver det ikke for hurtig tørring på EPS da der er gulvvarme i garagen?

Tror ikke på ideen med EPS-beton i dette tilfælde.
1. For tynde lag af EPS på de tyndeste steder
2. Skal flyde 20 mm ovenpå, så omkostningen bliver jo stort set den samme som hvis man flyder gulvet direkte
3. Isolerer fra den eksisterende gulvvarme på de tykkeste steder, så det bliver ujævn varme i gulvet

Man kan ganske vist lægge 14mm trægulv direkte, men her er det lidt mærkeligt med en kileformet støbning, og så enkelt er det ikke at få en EPS-støbning jævn, selv om man har tykke lag at arbejde med og ståler til en jævn overflade. Og skal man lægge et klikgulv, skal man sørge for at have et ret jævnt gulv under, ellers skal man flyde det, og så ender man på 20 mm min.

Der er ingen gode genveje. Gør det ordentligt og flyd hele gulvet direkte, du finder jo billigt flydespartel hos typ Byggmax, Hornbach, Bauhaus.

Senest redigeret:
  • Synes
Jesper Kruse
  • Laddar…
Tusind tak. Behøver man at vibrere flydespartel eller er det nok at hælde det ud og lade det være?

/J

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.