Hej, vi skal i gang med at bygge et nyt køkken i vores hus fra 1880. De eksisterende vægge, loftet og gulvet er skæve, hvilket vi virkelig kan lide, og vi vil ikke rette op og sætte en masse plader op unødvendigt. Dog skal de tre vægge, hvor u-køkkenet skal bygges, være nogenlunde lige, men det vigtigste er, at vinklerne er rette.
I dag er der nogle lag tapet og derefter masonit, der er sømmet op på tømmer-væggene. Masoniten er meget bulet, så at montere et køkken på de eksisterende vægge er ikke en mulighed. Jeg håber at undgå at rette væggene, da jeg tror, vinklerne er næsten rette, i hvert fald tilstrækkeligt. Overvejer dog, hvad der er bedst at beklæde tømmerstokkene med. Masonit eller OSB har jeg overvejet. Skal væggene rettes, overvejer jeg at sætte spærtræ, justere med karmskruer og derefter plade + perlespor. Modtager gerne synspunkter på dette.
MVH
Petrus
Personligt synes jeg, at skrånende vægge er et større problem i et køkken end skæve hjørner. Det sidste kan man som regel løse med passtykker. Man kan også lette arbejdet ved kun at bruge fabriksfremstillede underskabe og kombinere det med væghængte hylder. Egnet vægmateriale afhænger af, hvordan væggene skal bruges og overfladebehandles samt hvor meget de skal rettes. K-plywood er et meget bedre materiale, hvis man skal fæstne mange ting op, og skruerne ikke når ind i tømmeret. Fliser forudsætter gips. Perlspont bliver meget flot i et gammeldags køkken. Den kan monteres både på reglar og på plade, afhængigt af hvor stærk man vil have, at konstruktionen skal være.
Personligt synes jeg, at skrå vægge er et større problem i et køkken end skæve hjørner. Det sidste plejer man at kunne løse med tilpasningsstykker. Man kan også lette det for sig selv ved kun at bruge fabrikslavede underskabe og kombinere det med væghængte hylder. Passende vægmateriale afhænger af, hvordan væggene skal bruges og overfladebehandles samt hvor meget de skal rettes op. K-plywood er et meget bedre materiale, hvis man skal fæstne mange ting og skruerne ikke når ind i tømmeret. Fliser forudsætter gips. Perlespont bliver meget flot i et gammeldags køkken. Den kan monteres både på regler og på plade, afhængigt af hvor stærk man ønsker konstruktionen skal være.
Jjustusandersson sagde:
Personligt synes jeg, at skrå vægge er et større problem i et køkken end skæve hjørner. Det sidste plejer man at kunne løse med tilpasningsstykker. Man kan også lette det for sig selv ved kun at bruge fabrikslavede underskabe og kombinere det med væghængte hylder. Passende vægmateriale afhænger af, hvordan væggene skal bruges og overfladebehandles samt hvor meget de skal rettes op. K-plywood er et meget bedre materiale, hvis man skal fæstne mange ting og skruerne ikke når ind i tømmeret. Fliser forudsætter gips. Perlespont bliver meget flot i et gammeldags køkken. Den kan monteres både på regler og på plade, afhængigt af hvor stærk man ønsker konstruktionen skal være.
Jjustusandersson sagde:
Jjustusandersson sagde:
Jjustusandersson sagde:
Personligt synes jeg, at skrå vægge er et større problem i et køkken end skæve hjørner. Det sidste plejer man at kunne løse med tilpasningsstykker. Man kan også lette det for sig selv ved kun at bruge fabrikslavede underskabe og kombinere det med væghængte hylder. Passende vægmateriale afhænger af, hvordan væggene skal bruges og overfladebehandles samt hvor meget de skal rettes op. K-plywood er et meget bedre materiale, hvis man skal fæstne mange ting og skruerne ikke når ind i tømmeret. Fliser forudsætter gips. Perlespont bliver meget flot i et gammeldags køkken. Den kan monteres både på regler og på plade, afhængigt af hvor stærk man ønsker konstruktionen skal være.[/QUOTE
Hej, jeg har ikke fjernet masoniten endnu, men hvad jeg kan måle med laseren, så ser væggene lige ud, og da burde vinklerne også være nogenlunde rette. Vi må se, hvordan det viser sig, når jeg har fået fjernet den bulede masonit. K-plywood lyder fornuftigt bag stammerne. Vi vil ikke opsætte fliser men bruger perlespont mellem bord-overskab, så ingen gips, heldigvis. Dog er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gøre på de dele af væggene, som ikke kommer til at have stammer. Dem vil jeg gerne have helt lige, hvilket resultatet ville være med plywood. Derfor min tanke med masonit, som bliver mere "bølget". Jeg har et par måneder til at tænke over det, så ingen panik
Ingen konkrete svar, men måske lidt hjælp alligevel.
Jeg er næsten færdig med vores køkkenrenovering i et klart ældre hus end dit. Tømmerkonstruktion med vægge, gulv og loft, der er helt uden rette vinkler og desuden lidt behageligt bølgende i alle mulige retninger. Loftshøjden varierer med >5 cm mellem hjørnerne.
I stedet for at gøre hele rummet "rigtigt" og både miste en del volumen og få problemer med vinduer, gamle lister og paneler, valgte jeg at sætte et lige køkken med lidt afstand fra væggene. Ikeas system med skinner fungerede smidigt. Jeg fastgjorde først skinnerne, der hvor væggen stak mest ud, og fyldte derefter op i dalene med masonit. Nogle skabe har derefter fået lidt større distanseklodser nederst for at komme lidt længere ud fra væggen, men når alt først er lige, skrues de sammen og dækkes med sider og lister. Tilpasning af dækplader, lidt kreativitet med underlag til fliser og hjemmebyggede bordplader, der følger husets vinkler. Selvfølgelig kan man se, at huset stadig er skævt, hvis man kigger nøje, men det er ikke noget, der generer, og det gamle hus har fået lov at beholde sin charme.
Og naturligvis skal komfurets tøfler skiftes ud med længere ben, så snart de kommer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.