Vores arkitekt lykkedes med at presse en balkon ind på overetagen af vores 1,5-planshus. Jippi!!!
Nu til problemet... er der nogen, der har erfaring med at bygge en lignende på stedet? Har ledt efter færdige balkoner, men det ser ud til, at de mest sælges til lejlighedskomplekser... ikke til villaer. Vores hus bliver et moderne funkishus, så det burde vel ikke være så svært at få det til at passe ind. Jeg har tænkt mig støbejern eller noget lignende.
Erfaringer modtages taknemmeligt!!!
??? ???
Nu til problemet... er der nogen, der har erfaring med at bygge en lignende på stedet? Har ledt efter færdige balkoner, men det ser ud til, at de mest sælges til lejlighedskomplekser... ikke til villaer. Vores hus bliver et moderne funkishus, så det burde vel ikke være så svært at få det til at passe ind. Jeg har tænkt mig støbejern eller noget lignende.
Erfaringer modtages taknemmeligt!!!
??? ???
Hej!
At få lavet en altan er ikke noget særligt. Det kan i princippet bestå af en ramme af UPE- eller HEA-bjælke med et trædæk indeni. Derefter et pænt gelænder til dette.
Lidt afhængigt af farvevalget på huset kan det passe godt med en galvaniseret stålkonstruktion. Den skal så præfabrikeres og derefter monteres på stedet.
En bygningskonstruktør kan let beregne, hvilke dimensioner bjælkerne har brug for.
//Magnus Nordmark, studerende til maskiningeniør.
At få lavet en altan er ikke noget særligt. Det kan i princippet bestå af en ramme af UPE- eller HEA-bjælke med et trædæk indeni. Derefter et pænt gelænder til dette.
Lidt afhængigt af farvevalget på huset kan det passe godt med en galvaniseret stålkonstruktion. Den skal så præfabrikeres og derefter monteres på stedet.
En bygningskonstruktør kan let beregne, hvilke dimensioner bjælkerne har brug for.
//Magnus Nordmark, studerende til maskiningeniør.
Hvis du vil, kan jeg godt overveje at skitsere en balkon i 3D-CAD. Det tager ikke så lang tid, men det ville være sjovt at se, hvad du synes om mit designforslag...
I så fald har jeg brug for omtrentlige mål på balkonen, længde, bredde og rækværkshøjde... Og hvis du har nogle idéer eller ønsker om udseendet.
Giv lyd fra dig i så fald!
Jeg kunne egentlig også lave nogle foreløbige beregninger på konstruktionen. Da jeg ikke kender alle normer og sikkerhedsmarginer, der gælder for balkoner, vil jeg gerne have, at en bygningsingeniør kontrollerer mine beregninger, før fremstilling.
I så fald har jeg brug for omtrentlige mål på balkonen, længde, bredde og rækværkshøjde... Og hvis du har nogle idéer eller ønsker om udseendet.
Giv lyd fra dig i så fald!
Jeg kunne egentlig også lave nogle foreløbige beregninger på konstruktionen. Da jeg ikke kender alle normer og sikkerhedsmarginer, der gælder for balkoner, vil jeg gerne have, at en bygningsingeniør kontrollerer mine beregninger, før fremstilling.
balkoner skal vel klare en midlertidig last på 5 kn/m[sup]2[/sup] om jeg ikke husker forkert.... samtidig så bliver nok formodentlig den dimensionerende fastgørelsen i facaden... Kræver formodentlig en form for konsol i 45 grader for at mindske momentet rundt om bjælkerne eller?
Ja, en form for forstærkning skal til. Enten kan man få ordentligt greb i en gulvbjælke (verificeres med en bygningskonstruktør) som kan holde balkonen. Eller man arrangerer et ophæng til en wire eller skråstiver lidt oppe, måske der, hvor rækværket tilslutter panelet, som holder planet.mr Z sagde:
Dette er, hvad jeg ræsonerer mig frem til ud fra mine amatørkundskaber inden for byggeri og som maskiningeniør. Udførelsen skal som sagt verificeres med en bygningsingeniør.
en ting man ikke skal undervurdere er at integrere altan og entre til netop dette formål... Man smider en flok planker ud
og stempler mod jord (plint) og får en kanon entre
Og at resonere sig frem til resultat er aldrig forkert
Desuden tåler træ meget mere end man tror..i øvrigt er altan sikkerhedsklasse 2 og klimaklasse 3 burde være en dimensionerende/midlertidig last * 1,3 eller sådan noget. men det er lige meget i enfamiliehuse er evakuering ikke et problem ... så 2-3 kN/m2 burde være nok til enhver tid hvad ligger sneen på 1 kN/m2 eller sådan noget sig 3 så er man nok rolig...
Præcis, man skal resonere sig frem, det bliver næsten altid bedst sådan! Nu ved jeg jo ikke, hvordan huset kommer til at se ud, og hvilken smag ejerne har, så mine idéer er ud fra, hvad jeg tror kunne være pænt.mr Z sagde:en ting man ikke skal undervurdere er at integrere altan og indgang i netop dette formål...Man smider en klase planker udog støtter mod jord (pæl) og får en kanon indgang
Og at resonere sig frem til resultatet er aldrig forkert
Selvom træ jo tåler så meget mere, end man tror.. iofs altan er sikkerhedsklasse 2 og klimaklasse 3 burde være en dimensionerende/midlertidig last * 1.3 eller noget. Men det er ligemeget i enfamiliehus er evakuering ikke noget problem... så 2-3 kN/m2 burde være nok hver gang, hvad ligger sneen på 1 kn/kvm eller noget, sig 3, så er man nok rolig...
Jeg har set andre konstruktioner af fritbærende altaner, hvor man har anvendt sig af UPE-bjælke som ramme og derefter fyldt det med terrassebrædder. Galvaniseret UPE kan blive utroligt pænt på en "nyfunkis"! Man vender selvfølgelig bjælken, så den "åbne" side er udad.
Fordele med stål i dette tilfælde skulle være, at det bliver vedligeholdelsesfrit (galvaniseret), passer godt ind i arkitekturen og er meget enkelt at bygge en fritbærende konstruktion.
Fordelene med træ har du jo allerede talt om.. ;-) Hvad angår dimensioner, så gætter jeg på, at det sagtens kunne klare sig med en UPE100, dvs. 100 mm høj. Beslag til rækværk svejses med fordel i bjælken.
Klik her for at svare