Hej
Jeg skal bygge en ydervæg og skal have stående reglar (45*170), og for at bryde kuldebroen tænkte jeg at have liggende 45*45 reglar. Fra begyndelsen var tanken at have dem på ydersiden, men blandt andet for at lette elinstallation osv. tænkte jeg at sætte dem på indersiden.

Jeg tænkte at have hele plader for at øge vridstivheden, men for at slå to fluer med ét smæk var min tanke at sætte dem længst inde på indersiden. Påvirkes vridstivheden af dette?

Konstruktionen bliver da (udefra og ind)
panel -> lægter -> Vindpap -> Stående reglar (45*170) med isolering -> Dampspærre -> Liggande (45*45) med isolering og elrør -> Krydsfiner

/E

Med den konstruktionen vil huset blive stående.
Fineren kan du desuden lægge ned, så det bliver stabilt i samlingerne.

Protte

Okay, så har jeg et spørgsmål om det betyder noget, om man bruger plyfa eller 12 mm spånplade? Har plyfaen nogen egenskab for vridningsstivhed, som spånpladen ikke har?

Så må vi spørge, hvilken grundkonstruktion har huset?
Plade på jord, så behøves ingen speciel vridstivhed, så spånplade er alligevel overkill.
Søjlefundament på leret, frosthævningsjord, så skal du måske lime krydsfineren også.

På mit næste byggeri skal jeg have plade på jord og OSB, OSB for så kan man hænge tunge ting på væggen.

Protte

Paul-Staffanstorp
Fordelen med krydsfineren kontra spånpladen er mest, at krydsfineren er bedre at skrue ting i senere...

det er en tilbygning (3x7m) som står på piller, der er ca. 2 m lange (dybe). Der skal nok meget til, før disse bevæger sig. Min tolkning er altså, at hvis det er stabil jord, så kan spånplade bruges.

Jeg bor i et spånpladehus men det nye jeg bygger eller bygger om bliver det krydsfiner, det fungerer endda med byggmax billigste. Eller OSB. Spånplade støver så ubehageligt når man saver, fra spånplade bliver det støv, fra krydsfiner bliver det savsmuld.

Protte

Ola78
En anden fordel ved krydsfiner kontra spånplade er, at krydsfineren er mere skånsom mod savklingen og mod tænderne på hulsaven. Sådan har jeg i hvert fald opfattet det, klingen bliver hurtigere sløv, når man arbejder med spånplade.

Jo så er det, krydsfiner er træ med lim, spånplade er nok lim med træ.

Protte

Eller, som Protte allerede har været inde på, så bruger du OSB. Det er jo nærmest en mellemting mellem krydsfiner og spånplade.

Med de fordele, som krydsfiner har sammenlignet med spånplade, så føles det som om OSB går bort, da den er mere lig en spånplade end krydsfiner. Så må jeg vel overveje, om jeg alligevel skal vælge krydsfiner. Har bestilt spånplade ;-)

Der er ingen større forskel på krydsfiner og OSB, OSB er spåner eller om det er skrottet, der bliver tilovers efter krydsfinerproduktionen (finér der går i stykker).

OSB er mere træ end lim.

Skal jeg vælge mellem OSB og krydsfiner bag gips, så tager jeg det billigere uden at tænke.

MathiasS: Tak for linksene! :-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.