Hej

Har brug for lidt feedback. Skal ordne en plads til en lille køkkenkamin (Viking 30), hvor der sandsynligvis har stået en rigtig køkkenspis for 50 år siden. Har revet det meste af pudset ned, da det var i meget dårlig stand. Havde først tænkt at pudse det hele op igen, men så læste jeg her på forummet om Minerit-pladerne. På pladerne (eller pudset) skal der flises.

Hvad jeg har forstået, er det okay at have dem direkte ved siden af og bag en kamin. Viking 30 kræver kun 5-10 mm luftspalte mod ubrændbart, og 50 mm letbeton mellem kamin og brændbar væg.
Eftersom der er mursten i skorstenen, så undrer jeg mig, om man kan sætte pladen direkte på murstenene uden en luftspalte? Eller om pladen i sig selv har brug for luftspalten. Har brug for hver cm, jeg kan få, så derfor dette spørgsmål.

Siden mod resten af køkkenet skal der rejses en smal lecablok mur, men overvejede nu om man også der kan bruge minerit-plade, men så med stålregler.. Det bliver jo omtrent samme tykkelse.

/Thomas

• Omtalt murstensvæg med fjernet puds og gamle elektriske ledninger, forberedelser til installation af køkkenkamin.
Jeg har selv sat pladen direkte mod skorstenstock. Ingen problemer!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.