4,900 læst ·
29 svar
5k læst
29 svar
Placering af vinduer
vi har gulvvarme i kombination med jordvarmepumpe. Sandsynligvis havde netop kondensen været meget bedre, hvis der havde siddet elementer under vinduerne, men gulvvarme føltes åbenlyst i en lille lejlighed for at kunne møblere overalt.S surfarn sagde:Hvad har I for opvarmning? Er det en LVP eller har I elementer under vinduerne. Som sagt bliver vinduerne for kolde i kombination med en høj luftfugtighed. Denne luftfugtighed kan skyldes dårlig ventilation i kombination med bygningssektoren fra tørrende træ. Jeg havde lignende problemer med gulvhøje vinduer i nybygget hus, der blev opvarmet med LVP. Købte en fugtighed/co2 måler og kunne hurtigt konstatere en høj luftfugtighed i kombination med dårlig ventilation (co2 steg ofte over 1500 ppm). Løste dette gennem ekstra ventilation og ved at sørge for, at der ikke hang noget foran vinduerne
man bliver jo bare så irriteret, når dette er vinduer, som vi har fået tilbud på gennem byggemarked. Så forudsætter man jo, at det de tager frem skal være okay. De ved jo, hvor vi bor. Sikkert er vinduerne for dårlige (er det u-værdien man i dette tilfælde bør kigge på?).M Myrkebab sagde:Kigger man på billederne, så ser man, at der er kondens selv på træet og ikke kun på glasset. Det tyder på, at hele vindueskonstruktionen har for dårlig u-værdi i forhold til klimaet, hvor I bor. Skulle nok have haft bedre vinduer. Antallet af personer i jeres husstand har også stor indflydelse på luftfugtigheden i huset. En person afgiver jo en del fugt gennem udånding og sved. Hvor mange personer er I i husstanden?
Vi bor også mange på trængt plads. 5 personer på 67 kvadrat (dog med loft til kip, så der er forholdsvis meget luft i lejligheden, da det højeste sted er 3.30 i lofthøjde). Børnene er ikke så gamle 1, 3 og 6, så de afgiver vel ikke lige så meget fugt som en voksen person, men alligevel ligger der garanteret noget i det! Der er dog kondens selv de dage, vi ikke har været hjemme.
det her fører til en masse følge spørgsmål.
Hvor skadeligt er det for huset at lade det være sådan her et stykke tid og så skifte vinduerne, når de er tilstrækkelig rådne? Kan andre dele i konstruktionen tage skade af dette?
Hvis man skulle have brug for at skifte vinduer, er det muligt kun at skifte selve vinduesrammerne (til fx trelags) og lade karmen være? Eller er sandsynligvis også karmen for dårlig? Det ville jo være en betydeligt mindre indgreb end at skifte hele vinduerne med nye lysninger og isolering og fanden og hans pumpestok.
Har selv tolags vinduer med isoleringsglas fremstillet i 2017, monteret i 2018.
Under de vinduer, hvor jeg endnu ikke har fået monteret radiatorer under (primært den uudnyttede overetage men også et på entreplanen) danner der sig periodisk kondens under den kolde del af året.
Det er ikke et nyt fænomen, mange med ældre huse/vinduer får problemer med kondens på indersiden, når de fjerner radiatorerne under vinduerne og erstatter med gulvvarme.
Gulvvarme synes at kræve trelagsvinduer af ekstra isolerende kvalitet for at fungere perfekt.
Jeg har FTX ventilation i mit hus.
Under de vinduer, hvor jeg endnu ikke har fået monteret radiatorer under (primært den uudnyttede overetage men også et på entreplanen) danner der sig periodisk kondens under den kolde del af året.
Det er ikke et nyt fænomen, mange med ældre huse/vinduer får problemer med kondens på indersiden, når de fjerner radiatorerne under vinduerne og erstatter med gulvvarme.
Gulvvarme synes at kræve trelagsvinduer af ekstra isolerende kvalitet for at fungere perfekt.
Jeg har FTX ventilation i mit hus.
Undskyld at jeg plager, men hvad har I for ventilation? I skal måle op co2-indholdet i luften for at tjekke ventilationen. For høj co2=for dårlig ventilation=for meget fugt. Har I rigtig imkanal til emhætten? Eller kulfilter? Når I bor så mange på lille plads, er ventilationen ekstra vigtig.M MissChico sagde:man bliver jo bare så irriteret, når dette er vinduer, som vi har fået tilbud på gennem byggemarkedet. så forudsætter man jo, at det, de fremlægger, skal være okay. De ved jo, hvor vi bor. Sandsynligvis er vinduerne for dårlige (er det u-værdien, man i dette tilfælde bør tjekke?).
Vi bor også mange på trang plads. 5 personer på 67 kvadrat (dog med kiploft, så der er forholdsvis meget luft i lejligheden, da det højeste sted er 3,30 i loftshøjde). Børnene er ikke så gamle 1, 3 og 6, så de afgiver vel ikke lige så meget fugt som en voksen person, men alligevel så ligger der garanteret noget i det! Det er dog kondens, selv de dage vi ikke har været hjemme.
jeg tror ventilationen hedder FTX. Over emhætten er der en hel boks, der styrer ventilationen. Hvis jeg har forstået det rigtigt, genbruger den på en eller anden måde varmen, som bliver til ny varme i huset? Jeg føler mig ikke som ekspert på det, men det skal i hvert fald være et godt system. Der er ikke noget kulfilter i hvert fald.S surfarn sagde:Undskyld at jeg plager, men hvad har I for ventilation? I skal måle CO2-niveauet i luften for at kontrollere ventilationen. For høj CO2=for dårlig ventilation=for meget fugt. Har I en rigtig emhætteskorsten til emhætten? Eller kulfilter? Når I bor så mange på lille plads er ventilationen ekstra vigtig
i garagen (underetagen) har vi et andet system. Og det, jeg ved, er, at de systemer ikke er sammenkoblet, for det måtte man ikke på grund af, at der kan komme udstødningsgasser, som går op i lejligheden.
vi er i gang med at undersøge, hvordan vi kan måle CO2-niveauet! Det bliver sandsynligvis til at købe en måler af en slags, skal bare finde ud af lidt om de forskellige, så vi ikke køber en, der alligevel ikke fungerer godt eller giver misvisende målinger
Ok, I ser ud til at have en rigtig ventilation, hvilket er godt. Men jeg er stadig inde på, at den ikke helt rækker til. Det ville være spændende at se, om I kan holde jer under 1000, eller endnu bedre 800, PPM. Samt en rimelig relativ fugtighed.M MissChico sagde:jeg tror ventilationen hedder FTX. Ovenover køkkenemhætten er der en hel boks, der styrer ventilationen. Hvis jeg har forstået det rigtigt, genanvender den på en eller anden måde varmen, som bliver til ny varme i huset? Føler mig ikke som en ekspert på det, men det skal i hvert fald være et godt system. Det er ikke et kulfilter i hvert fald.
i garagen (underetagen) har vi et andet system. Og det jeg ved er, at de systemer ikke er sammenkoblet, fordi det fik man ikke lov til pga at det kan blive udstødningsgasser, der går op i lejligheden.
vi er i gang med at se på, hvordan vi kan måle CO2-niveauet! Det bliver sandsynligvis til at købe en måler af en slags, skal bare finde ud af lidt om de forskellige, så vi ikke køber en, der alligevel ikke fungerer så godt eller giver misvisende målinger
Kender du U-værdien på vinduerne? Er det energiglas?
Moderne og mere effektive ftx aggregater med roterende varmevekslere genvinder meget af fugten. Hvilket hævdes at være godt da indeluften ofte bliver for tør om vinteren.
Ftx med pladevarmeveksler som var mere almindelig før er bedre til at tørre luften, indeluften bliver tørrere.
Ftx med pladevarmeveksler som var mere almindelig før er bedre til at tørre luften, indeluften bliver tørrere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Som jeg skrev i indlæg #2, så skal man have styr på alle parametrene, før man kan drage nogle sikre konklusioner. Jeg er enig i, at vinduestypen synes underdimensioneret til gulvvarme, men synes ikke, det kan forklare den kraftige kondens. Heller ikke ventilationssystemet føles som en sandsynlig årsag. Jeg synes derimod, at vinduestypen og ydervæggens udførelse virker tvivlsomme i et helt nybygget hus. Jeg vil gerne vide, hvor (sådan cirka) huset ligger, og hvilken slags hus det er? Typehus, selvbyggeri osv.
Vi har i dag haft en besigtigelsesmand her, som har lavet en masse forskellige målinger. Han tjekkede blandt andet, om der var kuldebroer ved vinduer/ydervægge. Det, han kunne konstatere direkte, var, at vinduerne er for svage til det sted, vi bor. Fugtigheden i huset var 36%, hvilket han betragtede som normalt/forventet. Derimod var fugtigheden ved vinduerne næsten 60%, og det tal, sagde han, skilte sig markant ud.J justusandersson sagde:Som jeg skrev i indlæg #2, så må man have styr på samtlige parametre, før man kan drage nogle sikre konklusioner. Jeg er enig i, at vinduestypen virker underdimensioneret til gulvvarme, men jeg synes ikke, at det kan forklare den kraftige kondens. Heller ikke ventilationssystemet føles som en sandsynlig årsag. Jeg synes dog, at vinduestypen og ydervæggens udførelse virker tvivlsomme i et helt nybygget hus. Jeg vil gerne vide, hvor (omtrentligt) huset ligger, og hvilken type hus det er? Typehus, selvbyggeri etc.
Vi har nu undersøgt vores vinduer mere grundigt og indset, at de definitivt er underdimensionerede. Da vi købte vinduerne for godt et år siden, hed de SP villa 2-lags isolerrude. Nu har de ændret navn til SP fritid 2-lags isolerrude. Så allerede i navnet forstår man nu, at de er dårligere. U-værdien på disse er 1,5, men eftersom vi har ret små vinduer, bliver u-værdien åbenbart endnu dårligere (højere). Vi fik i dag en liste over netop vores vinduer, og de mindste har en u-værdi på næsten 1,8.
I tilbuddet, vi fik, da vi valgte vinduer, stod der ikke u-værdien. Dette burde vi naturligvis have tjekket, men der var så utroligt meget lige da (med nyfødt baby og byggeri og nye job osv.), at vi aldrig gjorde det. Jeg tror, vi helt enkelt stolede på byggemarkedet, som fremlagde tre forskellige tilbud til os, at alle tre i det mindste ville klare klimaet, hvor vi bor (Norrland).
Besigtigelsesmanden foretog også målinger af ventilationen, og den fungerede optimalt. Huset havde et undertryk, hvilket det også skal have (-2,2).
Vi vil justere ventilationen yderligere, så den kører på tvangsluft indstilling døgnet rundt i to døgn for at se, om dette har nogen effekt.
Herefter kan man jo overveje, hvordan vi skal gå videre. Jeg synes alligevel, det er dårligt af byggemarkedet at give os et tilbud på et vindue, der faktisk ikke holder standarden. Må finde ud af, om de på nogen måde kan gøres ansvarlige for at afhjælpe problemet? Erstatte økonomisk?
Huset er et stykke byggeri. Tanken var at bygge garagen på grunden først med en lejlighed ovenpå for at have et sted at bo, mens bolighuset blev renoveret. Derfor har vi valgt billigere løsninger (fx da vi valgte vinduer).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
På en måde er det godt, at situationen blev klarere, selvom det får triste konsekvenser. Bygghandeln mangler virkelig viden i de fleste henseender. Dem kan man ikke stole på. Det er helt klart, at I skal skifte vinduer. Spørg nogen med virkelig kompetence først, inden I vælger. Der er flere parametre end blot U-værdi. Hvad jeg ikke forstår, er, at I fik byggetilladelse.
Der findes firmaer, der kan montere ekstra isolerglas på indersiden af eksisterende rammer.
Kan det være værd at prøve måske?
Kan det være værd at prøve måske?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Vil gerne vide, hvilken rumtemperatur I har i det aktuelle område?
vi plejer at have mellem 21 og 22 grader. I går øgede vi ventilationen ret meget, og så forsvandt problemet næsten. Dog for tidligt at drage en for stor konklusion af det, da vi har brug for at observere over tid og temperaturændringer, hvordan det påvirker.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Test om at sænke til 20 grader i et par dage.
Klik her for at svare