Hej!
vi har store problemer med indvendig kondens i vores et år gamle hus (færdiggjort i december 2020).
problemet opstår straks det bliver frostgrader udenfor. Det er nok, at det kryber under nul, så begynder der at komme kondens i nederste hjørner af vinduerne.
vi har dobbeltkontrolleret ventilationen og haft folk til at kontrollere luftstrømmene, og alt med ventilationen virker okay.
vi har også været i kontakt med vinduesproducenten, som oplyser, at så meget kondens som vi har er skadeligt for vinduerne, men at det ikke skyldes vinduerne, men muligvis hvordan de er monteret.
så nu til vores spørgsmål:
Hvor langt ude er det okay at montere vinduer?
Vores vinduer sidder to cm uden for isoleringen. Det yderste glas på selve vinduerne er to cm inden for træet på vinduerne. Dette betyder, at det yderste glas er placeret præcis på linje med, hvor isoleringen begynder.
Kan det være det, der forårsager problemet?
"Luftspalten" er 45 mm. Kan dette påvirke indvendig kondens, da det kan komme mere kold luft ind i et stort luftspalte?
Vinduerne er tolagsvinduer fra SP fönster. Vi har forstået, at det også ville have været bedre for indvendig kondens at have radiatorer under vinduerne, men vi har gulvvarme.
problemet viste sig allerede sidste vinter, da vi lige var flyttet ind, men dengang fik vi at vide, at indvendig kondens kan opstå, hvis der er meget byggematerialefugt tilbage. Nu er der gået et år, og vi har haft affugter i gang (i badeværelset) størstedelen af året, plus at vi havde affugter i løbet af byggetiden, så byggematerialefugt burde ikke længere kunne være en parameter.
billederne viser kondensen på vinduerne, da det var ca. -14 grader udenfor.
vi har store problemer med indvendig kondens i vores et år gamle hus (færdiggjort i december 2020).
problemet opstår straks det bliver frostgrader udenfor. Det er nok, at det kryber under nul, så begynder der at komme kondens i nederste hjørner af vinduerne.
vi har dobbeltkontrolleret ventilationen og haft folk til at kontrollere luftstrømmene, og alt med ventilationen virker okay.
vi har også været i kontakt med vinduesproducenten, som oplyser, at så meget kondens som vi har er skadeligt for vinduerne, men at det ikke skyldes vinduerne, men muligvis hvordan de er monteret.
så nu til vores spørgsmål:
Hvor langt ude er det okay at montere vinduer?
Vores vinduer sidder to cm uden for isoleringen. Det yderste glas på selve vinduerne er to cm inden for træet på vinduerne. Dette betyder, at det yderste glas er placeret præcis på linje med, hvor isoleringen begynder.
Kan det være det, der forårsager problemet?
"Luftspalten" er 45 mm. Kan dette påvirke indvendig kondens, da det kan komme mere kold luft ind i et stort luftspalte?
Vinduerne er tolagsvinduer fra SP fönster. Vi har forstået, at det også ville have været bedre for indvendig kondens at have radiatorer under vinduerne, men vi har gulvvarme.
problemet viste sig allerede sidste vinter, da vi lige var flyttet ind, men dengang fik vi at vide, at indvendig kondens kan opstå, hvis der er meget byggematerialefugt tilbage. Nu er der gået et år, og vi har haft affugter i gang (i badeværelset) størstedelen af året, plus at vi havde affugter i løbet af byggetiden, så byggematerialefugt burde ikke længere kunne være en parameter.
billederne viser kondensen på vinduerne, da det var ca. -14 grader udenfor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kondens opstår, når den varme indeluft afkøles, når den møder vinduets inderside. Der er flere parametre, man skal se på for at forstå, hvorfor netop I får kondens. Temperaturen på glasets inderside, temperaturen i rumluften og rumluftens relative luftfugtighed. At ruderne bliver kolde pga. vinduernes (sjuskede?) montering, synes jeg er usandsynligt. Hvordan har I det med tætningslister? Anskaff en vejrstation, så I kan logge de forskellige variabler. I nødstilfælde kan I undersøge temperaturen omkring vinduerne med et termisk kamera. Det afslører kuldebroer effektivt.
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Sidder vinduernes inderside på niveau med isoleringens yderside? Synes det lyder som om de sidder meget langt ude i så fald. Kan det være det, der påvirker måske? Er der nogen af vinduerne i huset, der sidder længere inde og i så fald bliver der kondens på det vindue?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ved en træfacade placeres normalt ydersiden af vinduets karm i niveau med facadepanelet, så mellemrummet mellem karm og vinduesåbning i facaden kan dækkes med en foderbræt. Mellemrummet mellem karm og vinduesåbning skal være drevet, ligesom anlægsfladen mellem ramme og karm på indersiden skal have tætningslister. 2-lags termoruder er normalt ikke tilstrækkeligt til at opfylde kravene i BBR (Bygningsreglementet) i et nybygget hus, medmindre man kompenserer det med tykkere isolering end normalt i bl.a. væggene. Det kan føre til dybe vinduesnicher, som forværrer luftcirkulationen. Som jeg skrev i mit forrige indlæg, så er der mange parametre, der har betydning. Uden kendskab til de fleste bliver det blot spekulation.
Nej så langt ude sidder de ikke.S Snickarkirre sagde:
Det yderste vinduesglas er præcis i niveau med isoleringens kant. Da der er to cm fra træet på ydersiden af vinduet til selve vinduesglasset, sidder vinduet jo to cm udenfor isoleringens kant (men vinduesglasset bliver i niveau med isoleringens kant)
hvis man ser væggen udefra, så er det:J justusandersson sagde:Ved en træfacade placeres normalt ydersiden af vinduets karm i plan med facadepanelet, så sprækken mellem karm og vinduesåbning i facaden kan dækkes med en foderliste. Sprækken mellem karm og vinduesåbning skal være opfyldt med isoleringsmateriale, ligesom at anlægsfladen mellem ramme og karm på indersiden skal have tætningslister. 2-lags termoruder er normalt ikke tilstrækkelige til at opfylde kravene i BBR (Boverkets Byggregler) i et nybygget hus, medmindre man kompenserer det med tykkere isolering end normalt i bl.a. væggene. Det kan føre til dybe vinduesnicher, der forringer luftcirkulationen. Som jeg skrev i mit forrige indlæg, så er der mange parametre, der har betydning. Uden kendskab til flere af dem bliver det kun spekulation.
22 mm (ribb), 22 mm (bundbræt), 45 mm (ventilation), 9 mm (GU), 195 mm (isolering), 45 mm (isolering), 25 mm (plade+gips)
og hvis man ser, hvordan vinduet er monteret:
22 mm (foderliste), 55 mm (salning) og derefter er vinduet monteret.
med andre ord er vinduet trukket ud ca. 2 cm i forhold til, hvordan mange normalt bygger (hvad vi har forstået). Tror du, dette påvirker kondens?
vi skal skrue salningen ud udenfor et af vinduerne og se, hvordan det er isoleret. Desuden kender vi en, der har mulighed for at låne et termokamera, så det skal vi også gøre i løbet af ugen for at se, om vi bliver klogere!
tak for svar!
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Absolut, det er jeg helt med på. Men det er jo ikke usædvanligt, at man har smyger på ydersiden af vinduer heller. Synes det lød som om, det sad nærmest uden for isoleringen. Men nu skrev misschico, at det ikke gjorde det, det var mig der misforstod det. Jo vist er det sådan, at der er mange parametre, der spiller ind. Tænkte bare, at der måske fandtes et vindue/dør, der var monteret længere inde og måske ikke havde samme problem med kondens, og da havde det måske været en indikation på, hvad der KAN være problemet.J justusandersson sagde:Ved en træfacade placeres normalt ydersiden af vinduets karm i niveau med facadepanelet, så sprækken mellem karm og vinduesåbning i facaden kan dækkes med en fodbrædde. Sprækken mellem karm og vinduesåbning skal være drevet, ligesom anlægsfladen mellem ramme og karm på indersiden skal have tætningslister. 2-lags isoleringsruder er normalt ikke tilstrækkelige for at opfylde kravene i BBR (Boverkets Byggregler) i et nybygget hus, medmindre man kompenserer det med tykkere isolering end normalt i bl.a. væggene. Det kan føre til dybe vinduesnicher, der forringer luftcirkulationen. Som jeg skrev i mit tidligere indlæg, så er der mange parametre, der har betydning. Uden kendskab til de fleste bliver det kun spekulation.
Alka vinduer er monteret på samme måde, og alle vinduer har samme problem i boligafdelingen.S Snickarkirre sagde:Absolut det er jeg helt med på. Men det er jo ikke usædvanligt, at man har lysninger på ydersiden af vinduer heller. Jeg syntes, det lød som om, det sad næsten uden for isoleringen. Men nu skrev misschico, at det ikke gjorde det, men det var jeg, der misforstod det. Jo vist er det sådan, at der er mange parametre, der spiller ind. Jeg tænkte bare, at der måske fandtes et vindue/dør, som var monteret længere inde og måske ikke havde samme problem med kondens, og så havde det måske været en indikation på, hvad der KAN være problemet.
vi bor egentlig oppe over en garage (byggede en lejlighed ovenpå en dobbeltgarage). I garagen altså på stueplan har vi ikke set lige så meget kondens, men der er vi jo ikke hele tiden, så det er måske bare, at vi ikke har reageret på det lige så meget der.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med 55 mm påsalning ville jeg nok påstå, at vinduet sidder forholdsvis langt ind for at være i en træfacade. Ydervæggen har en U-værdi på ca. 0,2, hvilket jeg synes er overraskende højt (= dårligt) i kombination med 2-lags termoruder. Men det er næppe nogen årsag til kondensproblemerne.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 795 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,795 indlæg
Parkerer I en fugtig/snefyldt bil i garagen?
Et eller andet sted må al fugten komme fra.
I vores forrige hus havde vi 450mm isolering og 3-lagsvinduer, der var monteret i plan med facaden. Havde slet ikke dette problem. Snarere tværtimod at vi havde kondens på ydersiden af vinduerne om sommermorgenerne og frost på ydersiden af vinduerne om vinteren.
Et eller andet sted må al fugten komme fra.
I vores forrige hus havde vi 450mm isolering og 3-lagsvinduer, der var monteret i plan med facaden. Havde slet ikke dette problem. Snarere tværtimod at vi havde kondens på ydersiden af vinduerne om sommermorgenerne og frost på ydersiden af vinduerne om vinteren.
ja, det er jo sådan, man gerne vil have det til at være. At kondens dannes på ydersiden altså!U Utsliten och utdömd sagde:Parkerer I en fugtig/snedyret bil i garagen?
et eller andet sted må al fugten jo komme fra.
I vores tidligere hus havde vi 450mm isolering og 3-lagsvinduer, der var monteret i plan med facaden. Havde slet ikke dette problem. Snarere tværtimod, at vi havde kondens på ydersiden af vinduerne om sommermorgenerne og frost på ydersiden af vinduerne om vinteren.
vi parkerer ofte bilen i garagen, som er nedenunder, men garagen har sin egen ventilation. Altså, systemerne er ikke forbundet og er heller ikke samme type system.
ventilationen er jo også bredere end normalt. Er 55 mm alligevel en forholdsvis stor påforing?J justusandersson sagde:
Hvad har I for opvarmning? Er det en LVP eller har I radiatorer under vinduerne? Som sagt bliver vinduerne for kolde i kombination med en høj fugtighed. Denne fugtighed kan skyldes dårlig ventilation i kombination med bygningssektoren fra tørrende træ. Jeg havde lignende problemer på gulvhøje vinduer i nybygget hus, som blev opvarmet med LVP. Købte en fugtighed/co2 måler og kunne hurtigt konstatere en høj luftfugtighed i kombination med dårlig ventilation (co2 steg ofte over 1500 ppm). Løste dette ved ekstra ventilation og ved at sørge for, at der ikke hang noget for vinduerne.
Kigger man på billederne, så ser man, at der er kondens også på træet og ikke kun på glasset. Det tyder på, at hele vindueskonstruktionen har en for dårlig u-værdi i forhold til klimaet, hvor I bor. I skulle nok have haft bedre vinduer. Antallet af personer i jeres husholdning har også stor påvirkning på luftfugtigheden i huset. En person afgiver jo en del fugt gennem udånding og sved. Hvor mange personer er I i husholdningen?