11,692 læst ·
8 svar
12k læst
8 svar
Placering af regel på betonplade med L-element.
Jeg har støbt en betonplade til udvidelse af indgangen. Der består kanterne af L-elementer, og jeg spekulerer på, hvor langt ind man skal placere lægterne. Mellem betonen og yderskiven er der 5 cm cellplast. Kan man placere lægten til yderkanten, eller skal man placere lægten efter betonkanten? Og i så fald placere sømmelægter udenpå lægterne, så panelet ender udenfor? 
Det er det bedste. Dvs en skabelon på betonen og så sømregler udenpå, som man fæstner panelet i.
Jeg gjorde sådan på skuret, at jeg satte yderkanten på syllen 4 cm ind fra yderkanten. Eftersom jeg havde tænkt mig 45x45 som sømregel plus asfaboard, så ville panelet da ende 18 mm udenfor pladen.
Så kom en god ven, der har været tømrer, og rådede om, at asfa var dumt og at man skulle bruge dug, så det gjorde jeg, hvilket førte til 45+22 i stedet, hvilket så førte til ca. 3 cm mellemrum og 45 mm ekstra isolering.
Jeg gjorde sådan på skuret, at jeg satte yderkanten på syllen 4 cm ind fra yderkanten. Eftersom jeg havde tænkt mig 45x45 som sømregel plus asfaboard, så ville panelet da ende 18 mm udenfor pladen.
Så kom en god ven, der har været tømrer, og rådede om, at asfa var dumt og at man skulle bruge dug, så det gjorde jeg, hvilket førte til 45+22 i stedet, hvilket så førte til ca. 3 cm mellemrum og 45 mm ekstra isolering.
Fuldstændigt korrekt opfattet.
Min vægkonstruktion består udefra og ind:
Panel
22 mm sømregel (faktisk 22X95 formvirke, som jeg kløvede på langs. 2.80 løbende meter var en fin pris)
vindsæk
45X45 liggende med liggende 45 mm isolering mellem hvert lag
145X45 stående. I bunden 145 mm bred sylde fastgjort i pladen med ekspansionsbolt
dampspærre i form af plast
2X13 mm gips
Gav mig da 190 mm isolering, hvilket måske er lidt overkill i et skur, men altid rart med tanke på elpriserne.
Min vægkonstruktion består udefra og ind:
Panel
22 mm sømregel (faktisk 22X95 formvirke, som jeg kløvede på langs. 2.80 løbende meter var en fin pris)
vindsæk
145X45 stående. I bunden 145 mm bred sylde fastgjort i pladen med ekspansionsbolt
2X13 mm gips
Gav mig da 190 mm isolering, hvilket måske er lidt overkill i et skur, men altid rart med tanke på elpriserne.
Hvor lange ekspanderbolt brugte du?mats_o sagde:Fuldstændig korrekt opfattet.
Min vægkonstruktion består af udefra og ind:
Panel
22 mm sømregel (faktisk 22X95 forskallingsbrædder som jeg kløvede på langs. 2.80 løbemeteren var en god pris)
vindduk
145X45 stående. I bunden 145 mm bred syld fæstnet i pladen med ekspanderbolt
2X13 mm gips
Gav mig så 190 mm isolering, hvilket måske er lidt overkill i et skur, men altid rart med tanke på elpriserne
Skal bare spørge, så jeg ikke gør mig til grin: Syllen plejer vel at placeres yderst på pladen, selv når man bruger kantelement? Mit prefab-garage, som netop er bestilt, skal have 45x145 vægspær, hvilket burde betyde, at syllen bliver 145 bred. At den hviler nogle centimeter på celleplast skal vel ikke være noget problem?
Klik her for at svare