Hej,

Skal snart sætte gips i loftet på reglar. Dog er jeg lidt i tvivl om retningen og placeringen af pladerne.

Har set i instruktioner på nettet: "Forskyd kortkantsamlingerne i forhold til hinanden. Det forhindrer revnedannelse."

Mener de, at man skal gøre som jeg har gjort med den grønne pil på billedet? (vinduet er nederst på billedet, så jeg antager, at det er den retning, man skal bruge?)

Taknemmelig for input!

• Diagram over gipsplacering i loft med grøn pil for kortkantsforskydning og rød pil for lyskilderetning.
  • Synes
AntonVisco
  • Laddar…
Hej,
- ifølge norgips skal man helst have kortendskarverne i linje med lyset, dvs. pladerne skal være "liggende" i din tegning i stedet. Ikke altid muligt, det afhænger af hvordan spærpanelerne sidder.

- forskudte kortkantskarver betyder, at kortkanterne ikke skal være i linje. På din tegning har du i stedet forskudte langkantskarver.

/007

Retningen afhænger jo af glesbrädningen... i samme som den asså.
CC 40 er rigeligt, tror der står 30 men vafan.
Gipsa løbende uden at kostskarverne kommer for tæt på hinanden...
kortla mellem glesen i skarven.
Fas af kortskarven på gipsen så bliver maleren glad me :)

Hej og tak for svarene. Jeg er ingen byggeekspert, så måske kan nogen forklare, hvad "glesbrädningen" er?

Er det trætaget, der er underlag i taget? (det er det samme på væggen og taget på dette billede)

http://cola.avdelning3.se/huset/images/127_2740_r1.jpg

De der brædder går jo ud fra vinduet og indad. Dvs. i lysretningen. Det betyder dog, at spær (antager jeg, at det hedder) går fra venstre til højre. Jeg har målt, at der er 60 cm mellem sømmene i loftbrædderne.

Hvordan skal jeg sætte reglerne i loftet? (tænkte mig regler 45mmx70mm for at få lidt sikkerhedsmargin til skruearbejdet med gipsen).

I samme retning som brædderne eller i modsat retning?

Hvis man sætter i samme retning, vil regelsømmene ramme spær hver 60 cm, hvilket burde give god bæreevne. Hvis det IKKE er samme retning, kan en del af reglerne kun sidde i brædderne, hvilket føles ustabilt!

• Synes
Oskar Olsson
  • Laddar…
Hvis taget ikke behøver at rettes op, kan du sætte gipsen direkte mod brædderne.
Hvis du skal lægte op, så brug skruer i stedet for søm. Forborer du desuden i lægten, trækker den lettere op mod taget.

/Funkis

vi vil sætte el mellem gips og tagbrættet, så der bliver lægter..

antager at lægterne sættes i lysretningen og gipsen modsat. (ingen skruer langs gipsens langsider?!?! )

Antager at træskrue: NOVAFIX TFX 5,0x80 MM FZB 200 ST er passende til 45 lægter? (3,5 cm ind i spær.. f-n det er meget man skal tænke på :o

• Synes
AntonVisco
  • Laddar…
Jeg satte 45x45 reglar cc30, så du får jo skruer cc30 på langsiderne.
Med hensyn til skruerne skal du igennem regel 45 + brædder ~25, inden du når ind i bjælken.
Så når skruen ind 10mm i bjælken. Men på hver anden regel har du jo ingen bjælke over at skrue i. Men hvis brædderne sidder godt, fungerer det fint alligevel, ellers kan du jo bruge lidt længere skruer, hvor du har bjælke over.

Træk i alle eltråde, inden du sætter gipset, i tilfælde af at noget skulle ske, og sørg for at evt. loftdåse(lampeudtag) stemmer højde mæssigt.
Jeg satte 1200x2400 gips i stedet for 900x2400 for at få færre samlinger at spartle/slibe.
Den er meget tungere, men er man to, går det fint.

/Funkis

Funkishus_-36 sagde:
Jag satte 45x45 reglar cc30, då får du ju skruv cc30 på långsidorna.
Angående skruven så skall du igenom regel 45 + brädor ~25 innan du når in i bjälken.
Så skruven når in 10mm i bjälken. Men på varannan regel har du ju ingen bjälke över att skruva i. Men sitter brädorna bra så funkar det bra ändå, annars kan du ju ta lite längre skruv där du har bjälke över.

Dra i alla eltrådar innan du sätter gipset ifall att något skulle hända och se till att ev. takdosa(lamputtag) stämmer höjdmässigt.
Jag satte 1200x2400 gips istället för 900x2400 för att få färre skarvar att spackla/slipa.
Den är mycket tyngre men är man två så går det bra.

/Funkis
Hmmm men ska jag inte sätta reglarna så att dom korstar takstolarna. Så att regeln sätts i takstolen var 60cm. Sen kan jag ju sätta reglarna med 45cc eller 30cc.

om man vil bygge lidt, så er det jo nok at "regla" med 22 eller 28 mm brædder. Elrørene er kun 16. Jeg gjorde sådan, og hvor der skulle sidde loftsdåser, fældede jeg dem opad i brædloftet.

Nu var vores loft kraftigt skævt, så i praksis blev det reglet 70 mm i den ene ende af køkkenet og 22 mm i den anden ende.

Som jeg kan ane på Deres billede af huset/loftet, så har du et varmt ydertag. Jeg kan også ane, at dine grænsevæggene er enten Plankväggar eller Kloasongväggar. Dette er meget udmærkede vægge til at fastgøre materiale i, de vidste, hvad de gjorde før i tiden.

Skal Du/I have reglar både i væg og tag, for at skjule alle el-installationer. Da skal du have 450mm cc afstand mellem de stående reglar. (de som går fra gulvbjælkelag til tagbjælkelag.) Dette fordi pladerne, som Du/I skal montere på disse reglar, laves i standardmål 1200mm eller 900mm. Husk at de stående reglar skal være tykke/høje nok til, at el-montørens el-dåser kan være der. I loftet derimod kan Du/I sætte glespanel med 300mm cc afstand. (Liggende eller stående, det afgør I selv. Afhængigt af lyset.)

Hvor lange skal skruerne være:
En enkel tommelfingerregel er, at skruerne skal være 2,5X så lange som tykkelsen på det, der skal fastgøres. I dit tilfælde 112,5mm, gå og køb en ny kasse med skruer, der er mindst 113mm lange.

Stil gerne flere spørgsmål, og sæt mig på prøve. Det kan jeg lide.

Bygningsingeniør: Skal man ikke regelopdele cc600 på væggen, hvis man skal have 1200 plader, og hvis man desuden vil have en plyfa/spån/OSB bag gipsen?

/Funkis

Jo naturligvis er det 600mm cc som jeg mener. IKKE 450mm ret af dig Funkis

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.