4,719 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Placering af dampspærre i sadelrum i stald
Hej!
Jeg bygger stald nu, og i stalden kommer der til at være et wc og et sadelrum. Normalt vil jeg holde ca. 5 grader varmt i de to rum, men ikke mindst wc'et skal kunne varmes op til stuetemperatur i fremtiden. Stalddelen holder omtrent samme temperatur som udenfor. Væggene mod stalddelen er 145 mm tykke, og væggen mellem sadelrummet og wc bliver 120 mm tyk. Væggene i wc'et males med vådrumsmaling på gipsplade.
Nu spekulerer jeg på, om og i så fald hvor jeg skal placere dampspærren... Hvad synes I? Erstatter vådrumsmaling dampspærren? Da sadelrummet ikke skal opvarmes så meget, måske skal det ikke have dampspær? På billedet har jeg nummeret væggene med rødt på indersiden, så det bliver lettere at sige langs hvilke vægge dampspærren skal være...
Tak på forhånd!
Jeg bygger stald nu, og i stalden kommer der til at være et wc og et sadelrum. Normalt vil jeg holde ca. 5 grader varmt i de to rum, men ikke mindst wc'et skal kunne varmes op til stuetemperatur i fremtiden. Stalddelen holder omtrent samme temperatur som udenfor. Væggene mod stalddelen er 145 mm tykke, og væggen mellem sadelrummet og wc bliver 120 mm tyk. Væggene i wc'et males med vådrumsmaling på gipsplade.
Nu spekulerer jeg på, om og i så fald hvor jeg skal placere dampspærren... Hvad synes I? Erstatter vådrumsmaling dampspærren? Da sadelrummet ikke skal opvarmes så meget, måske skal det ikke have dampspær? På billedet har jeg nummeret væggene med rødt på indersiden, så det bliver lettere at sige langs hvilke vægge dampspærren skal være...
Tak på forhånd!
Jeg havde ikke sat nogen dampspærre på væggene, for sandsynligvis vil du få fugt på isoleringssiden af dampspærren. Du vil have en meget høj fugtighed i stalden med jævne mellemrum. Jeg ved, hvor fugtigt vi har det i vores stald, når der kommer ind fire våde heste, eller når der hænger fire gennemblødte dækkener. Jeg har god ventilation med et 600mm rør med ventilator og indtag i hver boks. Jeg har muret alle indervægge i Leca og malet med mineralmaling, så jeg ikke lukker nogen fugt inde.
Det var en interessant tanke... Jeg har ikke tænkt på, at luftfugtigheden jo kan være højere i stalden end i det opvarmede sadelrum, men det lyder jo rimeligt. Smart at mure i Leca. Dumt at jeg allerede har lavet rammer af træ, ikke mindst fordi jeg har nogle paller med både 12 og 24 cm tykke letbetonblokke, som jeg jo kunne have brugt. Nå, nu er det bare at fortsætte på træsporet og finde ud af, om man skal have dampspærre eller ej, og i så fald hvor.
Hvis jeg ikke sætter nogen dampspærre overhovedet - hvor stor er risikoen for, at der opstår problemer, eller at jeg klarer mig uden problemer? Kan man regne med, at der ikke kondenserer nogen fugt i isoleringen, når væggen kun er 145mm tyk?
Hvis jeg ikke sætter nogen dampspærre overhovedet - hvor stor er risikoen for, at der opstår problemer, eller at jeg klarer mig uden problemer? Kan man regne med, at der ikke kondenserer nogen fugt i isoleringen, når væggen kun er 145mm tyk?
Er også i gang med at bygge sadelkammer og toilet i en eksisterende stald, bruger 120mm reglar og isolering+råspont og har valgt ikke at bruge dampspærre, da jeg tror risikoen for problemer er mindre uden end med en forkert placeret, og hvad der er rigtigt kan jo variere med årstiden evt dækketørring i sadelkammeret varme på eller af, heste i stalden eller på græs.
Klik her for at svare