Jeg tænkte at spørge forummet om råd. Jeg renoverer en gang med "pizzapuds", dvs sandsynligvis gipsmørtel der er duttet i et mønster og derefter malet med plastikmaling eller noget lignende. Topperne er vel op til 5 mm høje. Jeg testede at slibe med excentersliber og det gik ret godt at male ned det værste. Tanken var så at spartle over de sidste ujævnheder.
Men så begyndte jeg at pille lidt på det der var tilbage. Det faldt ret let ned. Problemet er at også den underliggende puds følger med nogle steder. Men det kan fjernes.
Mine spørgsmål:
1. Er det bedst at spartle over pizzapudsen eller fjerne den helt? Jeg tænker på vedhæftning osv. Det ville jo have været dejligt at undgå at fjerne al pizzapudsen.
2. Hvilken slags puds/spartel anvender jeg bedst i de forskellige tilfælde? Fungerer det med sandspartel eller er det bedre med gipsmørtel? Har jeg brug for at anvende baner for at få det glat med gipsmørtel, tror I?
3. Hvad gør jeg med yderhjørnerne? Skal der ind en stålprofil der?
Og nej, at sætte over renoveringsgips er ikke en mulighed. Jeg vil beholde lister, sokler osv.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.