Måske et meget dumt spørgsmål, men jeg er ingen bygger så jeg tør stille det.

Bor i et gammelt hus fra slutningen af 1800-tallet.
Da jeg flyttede hertil lod vi tage inderlofternes ned, de havde sænket lofterne i flere rum, som jo var populært i en periode. Under disse lofter fandt vi gamle perlespåndslofter.
Skal tilføjes at dette er på overetagen i huset.
Ovenpå overetagen er der et loftsrum, som man kun kan komme op til gennem en loftslem på selve taget. Højt tag, så personligt har jeg aldrig haft mod til at gå op på loftet.

Nu til mit spørgsmål:

Hvordan tror I, at perlespåndslofterne er fæstnet?
Sidder de i råspåndsgulv eller hvad findes over perlespåndene?
Når man går rundt på loftet, går man så direkte på perlespåndet, dvs inderloftet nedenunder, eller er der et lag mere med råspånd osv. over perlespåndet? I så fald som et heldækkende gulv eller kun visse "bjælker"?
Eller tror I det er perlespånd direkte monteret på tværgående bjælker og at man derfor rent teoretisk kunne træde igennem perlespåndsloftet, hvis man går mellem bjælkerne, hvor der ligger spånisolering, på loftet?

Håber at nogen forstår, hvad jeg mener... :)
Lidt svært at beskrive dette.

Med et så gammelt hus kan det meget vel være, at perlesponten er det eneste, der findes. Altså savsmuld direkte ovenpå.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Okay! Og hvordan finder jeg ud af det mon?

Men noget må jo perlesponten være fastgjort i...
Hvordan?

Perlesponten er med største sandsynlighed sømmet fast i spærens underrammer/loftsrumsgulvet.
Men det burde du kunne vurdere ved at se, hvilken retning panelet ligger i, og sammenligne det med, hvilken retning spærene går.
Spærene og bjælkerne går sandsynligvis på tværs over i korteste retning, altså fra langside til langside.
Og perlesponten går så langs med husets langsider, hvis mit gæt er rigtigt.

Men du bør under alle omstændigheder tage dig op gennem loftslugen og kigge, hvordan det ser ud deroppe.
Eller sende nogen op, som ikke er højdeskræk og udstyret med en lommelygte. :)

Måske ligger der løst spån mellem spærenes underrammer, måske er der lagt et bræddegulv, eller måske er det bare nogle planker i midten som en gangbro. Men nej, det er ikke hensigtsmæssigt at træde direkte på den tynde perlespont eller isoleringen.

At inspicere loftet nu og da er den bedste, og måske eneste, måde tidligt at opdage skader, der kan opstå på grund af lækager i taget og omkring skorstenen, samt andre skader, som kan have brug for udbedring.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.