Hej!
Har nogen tidligere løst det problem, jeg har? Jeg forsøger at sætte perlespont i et loft, så langt går alt godt, det er et af maaaange lofter i huset, der har fået perlespont. Problemet er, at jeg her kommer til en gammel ydervæg og bjælkerne, der hører til den gamle konstruktion, som jeg besluttede at bevare. Flot og sejt, synes jeg. Nu skal jeg bare sætte perlesponten i loftet...

Gammelt bjælkelag møder hvid perlespont i et tag. Ujævnt tømmer og udfordringer med at få perlesponten til at passe tæt mod den gamle konstruktion.

Jeg har en god stiksav og en multicutter, men problemet er jo, at dele af snittet skal være vinklet for at sponten kan ligge tæt op mod tømmeret. Et andet problem er naturligvis, at tømmeret er ujævnt, og det er drilsk at få sponten til at ligge tæt op mod det generelt. "Vi sætter en lille liste på" er nærmest et mundheld i dette byggeri, fordi det er et gammelt hus, men kan man gøre netop det på en pæn måde mod tømmer?

iLEZ sagde:
Hej!
Har någon tidligere løst problemet jeg har? Jeg forsøger at sætte perlespont i et loft, så langt går alt godt, det er et af måååånga lofter i huset som har fået perlespont. Problemet er, at jeg her kommer til en gammel ydervæg og bjælkerne som hører til den gamle konstruktion, som jeg besluttede mig for at gemme. Flot og cool synes jeg. Nu skal jeg bare sætte perlesponten i loftet...

[billede]

Jeg har en god stiksav og en multicutter, men problemet er jo, at dele af snittet må blive vinklet for at sponten skal ligge direkte op mod tømmeret. Et andet problem er naturligvis, at tømmeret er ujævnt og det er svært at få sponten til at ligge tæt mod i største almindelighed. "Vi sætter lige en lille liste" er nærmest en talemåde på dette byggeri, eftersom det er et gammelt hus, men kan man gøre lige det på en flot måde mod tømmer?
Save tæt på og så blød fugemasse

M
Hvis man forestiller sig næste bræt, der skal sættes, så er det jo for bredt. Men jeg tror, det ville se bedst ud, hvis man saver ud til tømmeret og gerer kortsiderne af udsavningen, så man får en tæt pasform mod tømmeret.
Dog vil det nok blive tidskrævende at få det rigtigt :)

M
Og bliver det ikke toppen i tilpasningen, så kan man tage trælim og savsmuld, som man derefter sliber op, men blød fugemasse er selvfølgelig en hurtigere løsning.

Eller lister ;)

M
Findes der i øvrigt en teknik, som jeg har glemt, hvad den hedder, som man plejer at bruge, når man skal passe en ny tømmerstamme ind i en ydervæg. Den går ud på, at man har en smal stålstang (typ), som man har en blyant i enden af. Man stiller stammen på sin plads, men uden for fundamentet og lader så stålstangen følge bunden af den stamme, som kommer til at ligge ovenpå den nye. Man får så alle ujævnheder på den nye stamme, og den kommer derefter til at passe næsten perfekt. Svært at forklare, men jeg skal se, om Google kan hjælpe mig :)

Mine svigerforældre havde lignende overflader på deres tidligere hus. Der blev pladerne "grovskåret" og derefter blev der savet en plade ud, der passede godt mod bjælken. Den blev malet i samme nuance som pladerne og fræset i yderkanten, hvis jeg husker rigtigt.
Desværre har jeg ingen billede fra deres hus, men jeg husker, det så meget godt ud.

En konturmåtte er nok et godt værktøj i dette tilfælde.
Held og lykke!

M
Tak for alle de gode svar! Jeg tror en stabil hånd og blød fugning er det førende tip lige nu, men hvis nogen har yderligere forslag, modtages de gerne!

Gammel tråd.. Men der kan være nogen andre, der leder efter løsninger på det samme problem og finder her! Så jeg deler, hvordan vi løste problemet.

Brugte en såkaldt konturmall for at tegne af bjælkerne og kopiere til perlespån.
Det var lidt pillearbejde, da der var flere bjælker, der skulle passes ind langs samme planke, men det blev rigtig stramt og flot.
I øvrigt er loftet kun grundet på billedet, det vil blive sprøjtemalet senere!

• Konturmall i brug over en træplade til præcis kopiering af bjælkeform.
  • Brun træbjælke passer præcist med hvidmalede vægpaneler, med konturmallen anvendt til præcis tilpasning. Loftet er kun grundet.
Senest redigeret:
  • Synes
Theswedishgold og 5 andre
  • Laddar…
S.Marklund S.Marklund sagde:
Gammal tråd..
Flot klaret!
Mine bjælker er "stökigare", og resultatet blev vel ikke lige så imponerende i mit tilfælde, men jeg er tilfreds.

iLEZ iLEZ sagde:
Flot arbejde!
Mine bjælker er "rodet", og resultatet blev vel ikke lige så imponerende i mit tilfælde, men jeg er tilfreds.
Takker!
Jo, det ville nok ikke have fungeret i dit tilfælde. Men måske hjælper det nogen. Så ud som en betydeligt større hovedpine med dine bjælker!

Senest redigeret:
finjobbet(y)
En anden lille variant, der kan være til nytte, er at tænke modsat!
-Øh hvordan tænkte han nu? Tænker nu måske ven af orden og system over begreberne!
Jo, i stedet for at tilpasse den, der skal tilpasses til det faste underlag, tilpasser man den faste del til den kommende. Og dette kan man med fordel drage nytte af med tanke på, hvordan lyset falder, og andre betingelser selvfølgelig, som praktiske muligheder eksempelvis.
Tagstolen, der kommer ned i væggen, er lidt afskåret i underkanten, men kun så lidt, at man kan få brættet på plads. Og dermed ser man knap nok, at der overhovedet findes en sprække.
Denne fremgangsmåde kan man også, som i dette tilfælde, benytte sig af, for bare at kunne gøre det praktisk muligt uden at dele den tilpassende del.
Hjørne med træbjælker i loftsmontering, hvor en bjælke passer ind i en anden, for at forbedre det æstetiske og praktiske resultat uden synlige mellemrum.

• Synes
Chiippe
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.