Skal sætte perlestaff i et soveværelse, hvor der nu er opstrammet pap med træpanel under. Rummet er 3,7 m bredt og jeg tænkte at købe perlestaffen i den længde, så jeg ville undgå samlinger. Men vel på trælasten var den nærmeste længde 4 m, men da der var endestaff på panelet, købte jeg i stedet kortere længder, da jeg tænkte at endestaff ville blive en pæn samling alligevel, og på den måde ville der også blive mindre spild.
Men nu efterfølgende er jeg begyndt at overveje, om jeg gjorde forkert, for endestaff burde jo ikke blive så meget pænere i samlingerne end brædder uden endestaff, som man skærer lige over. Når man samler uden staff, har jeg lært at skære enderne i 45 graders vinkel, for så bliver der ingen sprække i samlingen, når træet tørrer. Men som sagt med staff, så burde det vel blive det samme som at skære en ikke-staffet brædde lige over?
Håber I forstår, hvad jeg mener, for det føles som om, jeg har rodet det lidt til nu.
Men hovedspørgsmålet er, om jeg burde returnere det træ, jeg har købt, og købe det i 4 m længder i stedet og dermed få et loft uden samlinger, eller bliver det en pæn samling med perlestaff med endestaff?

Bliver det så tæt, at det kun bliver 0,3 m/panel, så skift, så du får et skarvfrit og pænt tag.

Jeg ville også bytte. Skal du have loftlister, så skjules eventuel afslutningskrympning på hel-længderne under listerne desuden.

Det får blive sådan, jeg tager og bytter i morgen.

Et spørgsmål til.
Hvordan og hvor sømmer man? Skjult eller synlig?
Og det er sømning med hammer, der gælder.

Spik skjult med dyckert, 45 grader ind lige ovenfor fjederen...eller ja, nedenfor bliver det jo, når det sidder oppe i loftet.
Brug sømdriver det sidste stykke for ikke at ødelægge fjederen eller lave mærker i kanten.

Jeg har lige sat en del perlespont i loftet.. køb skrueclips!!! meget enklere end at stå med hammer over hovedet og forsøge at få det pænt - undgå at slå på sponten og trække den sidste bit med dorn osv..

Jeg og min far satte 15 kvm på ca 1 time (hele længder på 3,6m skåret til 3,5m)
Skrueclips findes på K-rauta!

Jeg antager, at det er sådanne http://www.gapro.se/uploads/files68.pdf , (man skal rulle lidt ned på siden) ? Det ser jo virkelig smidigt ud. Jeg vil undersøge, om de findes til køb i nærheden, for jeg har 12 mil til nærmeste K-Rauta.

Hittar inga clips i nærheden så det bliver til at spika med dyckert.

Farzan sagde:
Spika skjult med dyckert, 45 grader ind lige over fjederen...eller ja, nedenunder bliver det jo når det sidder oppe i loftet. Brug en spikdrivare den sidste del for ikke at ødelægge fjederen eller lave mærker i kanten.
Fjederen, er det "flärpen" ved siden af selve perlen?
Når man begynder, sætter man altså den første planke med spånten mod væggen og fjederen udad?

Når du beskrev rummet som 3,7m bredt, tolkede jeg det som, at du skal sætte perlesponet på tværs?
Er det ikke almindeligt at sætte det på langs med tanke på lysindfald osv.? Ingen ekspert på nogen måde, bare en overvejelse, da jeg selv er i gang med et lignende projekt:-).

tobbe72 sagde:
Når du beskrev rummet som 3,7m bred tolket jeg det som at du skal sætte perlespånten på tværs?
Er det ikke almindeligt at sætte det på langs med hensyn til lysindfald osv. ikke ekspert på nogen måde bare en tanke da jeg selv er i færd med et lignende projekt:-).
Jo, fra døren set vil perlespånten ligge på tværs, men da gulvbrædderne ligger i den retning, havde jeg intet valg syntes jeg.

Tomas J sagde:
Jeg kan ikke finde nogle klips i nærheden, så det bliver til at sømme med dykkerter.

Fjederen, er det "flappen" ved siden af selve perlen?
Når man starter, sætter man altså den første planke med tappen mod væggen og fjederen udad?
Ja, "flappen" der passer i rillen, der kaldes not.
Svaret på det andet spørgsmål er ja. Den første planke fastgør du naturligvis også på notsiden. Søm synligt så langt ud mod kanten, at loftlisten vil skjule det.

Farzan sagde:
Ja, "flärpen" som passer i skåran som kaldes not.
Svaret på det andet spørgsmål er ja. Den første planke fæster du selvfølgelig på notsiden også. Søm synligt så langt ud mod kanten, at loftlisten vil dække det.
Ok, så er jeg med på det.
Angående sømning, man sætter altså sømmet der, hvor "pärlan" slutter og går over i not?

John J sagde:
[link]
Perfekt, lettere at se på et billede hvordan det skal være
og det var sådan jeg havde opfattet det hele men jeg blandede begreberne lidt i mit indlæg. Jeg skrev at sømmet skulle imellem pärlan og noten men jeg mente FJÆDEREN!
Ok, men så er det bare at begynde at sømme men kom på et spørgsmål til.
Hvor tæt skal man sømme?

J
Tomas J sagde:
Perfekt, lettere at se på et billede, hvordan det skal være, og det var sådan, jeg havde opfattet det hele, men jeg blandede begreberne lidt i mit indlæg. Jeg skrev, at sømmet skulle mellem perlen og noten, men jeg mente FJEDEREN! Ok, men så er det bare at begynde at sømme, men jeg kom på et spørgsmål til. Hvor tæt skal man sømme?
På hver regel eller cirka 500 -600 mm mellem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.