Halløj alle byggere! Skal bygge en pergola på terrassen. Cirka 4,5 m ud fra husfacaden og cirka 4 m bred. Tænkte bruge savet ubehandlet 105x105 til ramme og stolper. Nogle spørgsmål dukker straks op i hovedet :thinking: Har set flere forskellige varianter på, hvordan man geringskærer rammeværket. Vil absolut ikke bruge vinkeljern!

Hvilken geringsmetode er bedst?
Alt 1. Geringskære overliggende bjælker mod hinanden, dvs. den der går fra facaden ud mod stolpen med bjælken der går mellem stolperne?

Alt 2. Geringskære overliggende fra facade mod stolpen med stolpen?

Lime og skrue geringssamlingen med lange skruer burde vel fungere?

Fæste stolpen nedtil - tænkte at fæste stolperne i skruebrædderne der er 45x145. Hvordan får jeg det stabilt? Sætte korte mellem skruebrædderne så jeg kan skrue fra flere retninger? Bore og bolte fast eller lange skruer?

Stolpe på midten - er det nødvendigt tror I? Jeg vil have cirka 4,5 fra facade til stolpen. Skal jeg sætte en på midten også måske?

Overfladebehandling - skal altså ikke bruge trykbehandlet træ. Fruen taler om en slags lasur. Hvad tror I om det? Olie inden lasering måske? Fungerer det? Husfacaden er behandlet med pigmenteret jernvitriol, men jeg tænkte, at det måske ikke fungerer så godt mod vand, der ligger tilbage på stolperne.

Uendeligt taknemmelig hvis nogen kyndig pergolabygger eller andet pro kunne klare mine tanker lidt:worried:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.