Er i gang med at bygge en terrasse, der skal have en pergola over sig. Terrassen er cirka 75 fra jorden og bygges nu på stolper, og det har jeg styr på, men pergolaen...
Det er nemlig sådan, at jeg har 480 cm mellem stolperne på den ene side, og nu undrer jeg mig over, om man kan sætte en 45x145 der uden at den svajer? Stolperne er 95x95, og de øvrige tre sider er der 2 m mellem stolperne, men på den fjerde side vil vi have åbent uden en stolpe i midten, og det er mit problem. Ovenpå disse 45x145 tænkte jeg at lægge 45x120.
Det er nemlig sådan, at jeg har 480 cm mellem stolperne på den ene side, og nu undrer jeg mig over, om man kan sætte en 45x145 der uden at den svajer? Stolperne er 95x95, og de øvrige tre sider er der 2 m mellem stolperne, men på den fjerde side vil vi have åbent uden en stolpe i midten, og det er mit problem. Ovenpå disse 45x145 tænkte jeg at lægge 45x120.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skal du have et tæt tag øverst?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er i meget høj grad en smagssag, hvor stor nedbøjning på midten du er villig til at acceptere. Den fugtige udendørs miljø påvirker træ negativt, så man skal overdimensionere lidt. 45x145 vil bøje ned nogle mm på sigt men helt OK efter min mening. Vælg C 24 klasse det har stor betydning.
Klik her for at svare