Jeg kigger i Parocs publikation om vægkonstruktioner (http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Vaggkonstruktioner.pdf) og undrer mig lidt over følgende tekst angående deres "Passivhusvæg":

"Stabilisering af strukturen, som kræves i bygningens hjørner, kan placeres på indersiden af den bærende struktur."

Hvad kan menes med det? At det indre ikke-bærende regelværk for installationslaget skal fastgøres på en særlig måde i den bærende struktur i hjørnerne?

Burde det indre regelværk ikke fastgøres i gulvet og loftet overalt?
 
Der er jo ingen skiver, der stabiliserer væggen, så man sætter passende et par hulbånd på diagonalen i hvert hjørne.
 
Har en sådan løsning i fritidshuset (Sydsveriges mest velisolerede "sommerhus":-)...) Afstivning/stabilisering er som Andersmc siger gjort med hulbånd på indersiden af den ydre ramme.
 
Hmm, diagonalt fra den ene væg til den anden (som møder den vinkelret)? Eller mener I bare mellem indersiden af hjørnet og den første regel?

Man burde måske have diagonale bånd mellem alle regler i væggen der, hvor det er muligt?

...men hvordan gør man så, hvis man har f.eks. en stor skydedørsparti midt på, typ 5.5 meter lang?
 
Du skal have et "kryds" af to bånd, fra hammarband til syll. Lav det så langt du kan, men det behøver ikke at være mere end over halve længden af væggen, det stabiliserer hele konstruktionen alligevel. At kun have bånd mellem to stolper stabiliserer dog ikke godt.
 
Hmm, jeg kan ikke finde noget på Träguiden om dette.

Hvordan bliver det i hjørnet? Fra den ene vægs hammarband til den anden vægs syll og omvendt? Eller er det irrelevant at "forbinde" væggene med båndene og i stedet bare lave kryds på hver væg for sig?

Parocs beskrivelse nævner netop hjørnerne...
 
Du skal have et "kryds" af hulbånd på hver væg. Det er ligegyldigt, hvor på væggen de sidder: placeringen styres jo meget af, hvor du har vinduer. Båndene behøver heller ikke at sidde over hinanden i netop et kryds. De kan sidde hver for sig, hvis det fungerer bedre.

Disse bånd bruger man normalt kun som diagonalafstivning. De har ikke som funktion at fastholde væggene i pladen eller holde to vinkelrette vægge sammen.
 
Tager denne tråd op igen, da jeg har en ny overvejelse.

Ville det fungere godt at have et lag OSB på indersiden af den bærende regelramme og så fortsætte indad med isolering, dampspærre, isolering?

Det bliver måske for tæt med OSB, så det bliver en "dobbelt dampspærre"-effekt (altså at fugt kan risikere at "fange" mellem dampspærre og OSB)?

Grunden til, at jeg evt. gerne vil gøre det sådan, er, at jeg gerne vil have vægblokke leveret af en husproducent, og jeg antager, at de gerne vil sætte OSB på plads i fabrikken for at afstive blokkene til transport.
 
tror osb bliver for tæt. hvad skal du have for overflade? gips? spørg producenten om det går at ordne uden osb?
 
Det jeg tænkte mig var indefra og ud noget i den her stil:

Gips
OSB, Plywood eller råspont
Ikke-bærende regelstol med isolering (70 mm)
Dampspærre
Isolering (120 mm)
OSB - det er altså dette lag jeg overvejer
Bærende regelstol med isolering (195 mm eller mere)
Isolering i form af facadeplader (45 mm eller mere)
Vindtæt pap medmindre pladerne opfylder den funktion
Luftspalte
Træfacade

Jeg tænkte nok lidt forkert, det ser ud som om at det er uden på regelstolen man vil have OSB: http://www.firmakubus.pl/se/domy_szkieletowe.htm og http://www.firmakubus.pl/se/images/Haugesund/flashThum/index.html

Gips
OSB, Plywood eller råspont
Ikke-bærende regelstol med isolering (70 mm)
Dampspærre
Isolering (120 mm)
Bærende regelstol med isolering (195 mm eller mere)
OSB - det er vel her det lag skulle placeres?
Isolering i form af facadeplader (45 mm eller mere)
Vindtæt pap medmindre pladerne opfylder den funktion
Luftspalte
Træfacade
 
K
Sidder med samme overvejelse. Man vil vel have stabilisering af reglarne på begge sider, men hvordan løser man dette på en professionel måde, når man har to uafhængige regelstammer som ovenfor?

Hvordan byggede du prosit?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.