9,937 læst ·
13 svar
10k læst
13 svar
Passer al syldækning/sylisolering med trykimprægneret sylle?
Friggebod 
Ikke besluttet endnu om jeg skal have trykimprægneret eller ej. Såg både en norsk og en finsk video på youtube hvor de byggede garage og syllen var trykimprægneret (på lecablokke, ikke tæt på jorden).
Ikke besluttet endnu om jeg skal have trykimprægneret eller ej. Såg både en norsk og en finsk video på youtube hvor de byggede garage og syllen var trykimprægneret (på lecablokke, ikke tæt på jorden).
Hvorfor det? Der synes at være en udbredt misforståelse på dette forum, at trykimprægneret træ forårsager lugt og ubehag, hvis man bruger det som syld osv.Åsa Lund sagde:
Det var frem til slutningen af 70'erne, man brugte pentaklorfenol i imprægneringen, som forårsagede ubehagelig lugt i huse med trykimprægneret træsyld og krybekælder. Pentaklorfenol er i dag forbudt.
Senest redigeret:
Føler man, at man har behov for trykt rem, har man en risikokonstruktion fra starten, bedre at gøre noget ved grundproblemet end at forsøge at løse det med trykt tømmer. Det er godt til terrassetræ og trapper, ikke mere.öringen sagde:Hvorfor så? Der virker til at være en udbredt misforståelse på dette forum, at trykt tømmer forårsager lugt og ubehag, hvis man anvender det som rem osv.
Det var frem til slutningen af 70'erne, at man brugte pentaklorphenol i imprægneringen, hvilket forårsagede dårlig lugt i huse med trykt tømmer rem og krybekælder. Pentaklorphenol er i dag forbudt.
Skal man have en risikokonstruktion bare fordi man vælger trykt træ? Hvis nu Klicka vil bruge trykt træ synes jeg, han kan gøre det uden problemer, selvom det ville være et bolig hus.SueCia sagde:
Senest redigeret:
Der tager du fejl, öring...
Man skal undgå at indbygge materialer med en masse kemikalier unødvendigt.
Hvis man har brug for træ til at bygge en trævæg, så skal man bruge så rent træ/byggemateriale som muligt og sørge for, at det får de rette betingelser for at fungere som det skal uden risiko for råd osv.
Man skal undgå at indbygge materialer med en masse kemikalier unødvendigt.
Hvis man har brug for træ til at bygge en trævæg, så skal man bruge så rent træ/byggemateriale som muligt og sørge for, at det får de rette betingelser for at fungere som det skal uden risiko for råd osv.
og man spenderer heller ikke to tredjedele af sit liv inde i væggenÅsa Lund sagde:
Jeg sagde, hvis man føler behov for trykimpregneret træ, så har man en risikokonstruktion. Jeg må sige, at jeg er lidt overrasket, denne diskussion troede jeg aldrig nogensinde, at jeg ville have.öringen sagde:
Der holder jeg med dig. Men at der skulle være et problem eller være nogle risici ved at bruge dagens trykte træ i remmen har jeg endnu ikke set nogle gode forklaringer til her på forumet.SueCia sagde:
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Vilken trall till bastugolv passar bäst för vedeldad utebastu ?
Bastu -
Hvilken slags puds passer? Indervæg i bryggers i kælder
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Byta vägghängd toalett - passar alla?
Badrum -
Vill ni veta vilken typ av laddbox som passar i olika installationssituationer ?
Laddboxar -
Billigare trådback som passar Ballingslöv
Inredning