Hvis jeg skal anvende en trykimprægneret rem, kan jeg da frit vælge rempap/remisolering, eller er der nogle, der ikke passer så godt sammen med trykimprægneret træ?

Åsa Lund
Håber virkelig ikke, at du skal bygge hus til ophold med sådan træ?! Til opbevaringsrum osv. kan det være ok, ellers ikke.

• Synes
RoBo og 3 andre
  • Laddar…
Friggebod :-)

Ikke besluttet endnu om jeg skal have trykimprægneret eller ej. Såg både en norsk og en finsk video på youtube hvor de byggede garage og syllen var trykimprægneret (på lecablokke, ikke tæt på jorden).

Åsa Lund sagde:
Håber virkelig at du ikke skal bygge hus at opholde dig i med sådan træ?! Til skure osv. kan det være okay, ellers ikke.
Hvorfor det? Der synes at være en udbredt misforståelse på dette forum, at trykimprægneret træ forårsager lugt og ubehag, hvis man bruger det som syld osv.
Det var frem til slutningen af 70'erne, man brugte pentaklorfenol i imprægneringen, som forårsagede ubehagelig lugt i huse med trykimprægneret træsyld og krybekælder. Pentaklorfenol er i dag forbudt.

Senest redigeret:
  • Synes
viltfjall
  • Laddar…
Klicka sagde:
Hvis jeg skal bruge en trykimprægneret rem, kan jeg så frit vælge rempap/remisolering, eller er der nogen, der ikke passer så godt sammen med trykimprægneret træ?
Du kan bruge almindelig rempap

S
öringen sagde:
Hvorfor så? Der virker til at være en udbredt misforståelse på dette forum, at trykt tømmer forårsager lugt og ubehag, hvis man anvender det som rem osv.
Det var frem til slutningen af 70'erne, at man brugte pentaklorphenol i imprægneringen, hvilket forårsagede dårlig lugt i huse med trykt tømmer rem og krybekælder. Pentaklorphenol er i dag forbudt.
Føler man, at man har behov for trykt rem, har man en risikokonstruktion fra starten, bedre at gøre noget ved grundproblemet end at forsøge at løse det med trykt tømmer. Det er godt til terrassetræ og trapper, ikke mere.

• Synes
Åsa Lund
  • Laddar…
SueCia sagde:
Føler man, at man har brug for trykt træ, så har man en risikokonstruktion allerede fra starten, det er bedre at gøre noget ved grundproblemet end at forsøge at lande det med trykt træ. Det er fint til terrassegulve og trapper, ikke mere.
Skal man have en risikokonstruktion bare fordi man vælger trykt træ? Hvis nu Klicka vil bruge trykt træ synes jeg, han kan gøre det uden problemer, selvom det ville være et bolig hus.

Senest redigeret:
Åsa Lund
Der tager du fejl, öring...
Man skal undgå at indbygge materialer med en masse kemikalier unødvendigt.
Hvis man har brug for træ til at bygge en trævæg, så skal man bruge så rent træ/byggemateriale som muligt og sørge for, at det får de rette betingelser for at fungere som det skal uden risiko for råd osv.

Jeg vil gerne påstå, at trykt træ udgør en større risiko på en terrasse/trædæk, hvor vi og vores børn sætter fødder og hænder hver dag om sommeren, end som syld i en husvæg.

Åsa Lund
På altanen bruger du ikke to tredjedele af dit liv, og derudover har du god ventilation, som lufter eventuelle emissioner væk.

Åsa Lund sagde:
På altanen spenderer du ikke to tredjedele af dit liv, og desuden har du god ventilation, der bortventilerer eventuelle emissioner
og man spenderer heller ikke to tredjedele af sit liv inde i væggen :) der sidder i de fleste tilfælde byggeplast inden for syllen, som formodentlig beskytter mod de eventuelle emissioner. men jeg ville heller aldrig bruge trykt tømmer i syllen!

Åsa Lund
og så er det takket være udsugningsventilatoren undertryk i huset. Ventilatoren suger emissionerne fra indeni ydervæggen ind i huset, før de går ud via skorstenen

S
öringen sagde:
Må man have en risikokonstruktion bare fordi man vælger trykimpregneret træ? Hvis nu Klikka ønsker at bruge trykimpregneret træ, synes jeg, han kan gøre det uden problemer, selvom det var et beboelseshus.
Jeg sagde, hvis man føler behov for trykimpregneret træ, så har man en risikokonstruktion. Jeg må sige, at jeg er lidt overrasket, denne diskussion troede jeg aldrig nogensinde, at jeg ville have.

SueCia sagde:
Jeg sagde, at hvis man føler behov for trykt træværk, så har man en risikokonstruktion. Jeg må sige, at jeg er lidt overrasket, denne diskussion troede jeg aldrig, at jeg nogensinde skulle have.
Der holder jeg med dig. Men at der skulle være et problem eller være nogle risici ved at bruge dagens trykte træ i remmen har jeg endnu ikke set nogle gode forklaringer til her på forumet.

• Synes
nema4837
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.