4,428 læst ·
5 svar
4k læst
5 svar
Passende at lægge regel eller syld under flydespartelniveauet?
Vores bygherre har rejst træregler med syld/bundregel til en væg mellem badeværelse og gang. Flydemørtel vil blive fyldt på mod regel alternativt færdigbygget væg.I badeværelset lægges tætningslag, fliseklæb og klinker.I gangen lægges fliseklæb og klinker. Bundregel/syld vil ende ca. 20-30 mm under færdigt gulv. Jeg er bange for, at fugt vil finde vej ned i træet, som til sidst vil rådne. Er det passende at gøre sådan, eller hvad burde man gøre?
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
det er sådan man plejer at gøre man tætnet mod gipsen med en skumgummi remse og flyder så tætningslaget hvis alt gøres rigtigt vil intet vand nå ned til bundremmen
Tak Andreas! Jeg forstår, at tætningslaget på gulv og væg på badeværelsets inderside forhindrer vand i at trænge ned der. Men hvis man i gangen har et skostativ med snefyldte sko eller vasker gulvet med vand, er der vel intet der forhindrer vand i at finde vej ned mellem klinkepladerne og derefter videre gennem flydespartlen til laget, syllen står på. Hvis det var dødt materiale, der ikke rådner, sker der vel ingenting, men træværk i den position med en side mod tætningslag får jo ikke meget ventilation og vil vel suge til sig og holde på vandet. Måske var der noget med skumgummiremsen jeg ikke forstod, hindrer den vand som er passeret gennem flydespartlen i at sprede sig under gipsen? Eller lægger man tætningslag også på gangens side?Andreas_kalmar sagde:
Taknemmelig hvis du kan forklare, hvordan man tænker.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
skumremsen gør, at vandet, som er i spartlet, ikke bliver suget op i væggen samt giver en bevægelighedsfuge mellem væg og spartel. Hvis du får sådanne mængder vand i hallen, at det skulle skade syllen, har du større bekymringer. Du har vel sandsynligvis gulvvarme, som tørrer gulvet, så at moppe eller våde sko bliver nok ikke noget problem. Med venlig hilsen, Andreas
Tak Andreas. Så har jeg klart for mig skumgummi remsens funktion. Dels sker bevægelsen mellem væg og gulv som udsættes for forskellige rettede kræfter og har indbyggede forskellige længdeudvidelser efter fugen i stedet for at den opstår forskellige steder hvilket ville være uheldigt hvis det f.eks. revner mellem klinkerne. Dels beskytter den gipspladen mod fugten fra flydespartelmassen når spartlen tørrer. Men den beskytter ikke mod vand som trænger ned gennem flydespartlen og på eller i næste lag forplanter sig mod syllen hvilket jeg er bange for.
At lægge gulvvarme mindsker mængden af vand som trænger ned eftersom vandet fordamper i stor del i stedet for at trænge ned. Men er det ikke sådan at gulvvarmen måske sjældent eller aldrig er tændt og varmer om sommeren i en hall da huset ikke behøver opvarmning i nogen større grad uden kun ventilation. Desuden kan man ikke være helt sikker på at ingen skruer på indstillingen så gulvet en tid står uden gulvvarme. Jeg kan derfor synes at konstruktionen i sig burde være 100-% sikkert uden at være afhængig af gulvvarmen. Eller så burde der stilles vilkår for brugen af huset at gulvvarmen altid skal være tændt hvilket man ikke kan forudsætte er tilfældet f.eks. i et fritidshus.
Når jeg forsøger at forestille mig hvad der kan ske tænker jeg mig at over et antal årtier er det ikke usædvanligt at et hus udsættes for en midlertidig eller nogle gange gentagen mængde vand som trænger gennem flydespartlen og da må ingen del som kan rådne tage til sig vand i gulvet eftersom udtørringen på dette sted mod en forseglet badeværelsesside bliver meget langsom. Hvis det er sådan at laget under flydespartlen er let gennemtrængeligt af vand kan i bedste fald vandet fortsætte nedad. Dette bliver jo da afhængigt af om vand kommer hurtigere gennem flydespartlen end hvad det løber væk gennem næste lag samt det kapillære sugning til siden. Da handler det om en direkte kontakt mellem syllen og nedstrømmende vand.
Derudover kan jeg forestille mig at den luftfugtighed som opstår i gulvet under flydespartlen gør at en træsyll suger til sig vand langt før luften bliver så mættet at vandet kondenseres. Luftfugtigheden vil jo også blive påvirket af luftfugtighed og temperatur i underliggende lag. En stengrund kan jeg forestille mig både er relativt fugtig og køler på en ugunstig måde. Mvh, bekymret for indstøbt træ i gulv.
At lægge gulvvarme mindsker mængden af vand som trænger ned eftersom vandet fordamper i stor del i stedet for at trænge ned. Men er det ikke sådan at gulvvarmen måske sjældent eller aldrig er tændt og varmer om sommeren i en hall da huset ikke behøver opvarmning i nogen større grad uden kun ventilation. Desuden kan man ikke være helt sikker på at ingen skruer på indstillingen så gulvet en tid står uden gulvvarme. Jeg kan derfor synes at konstruktionen i sig burde være 100-% sikkert uden at være afhængig af gulvvarmen. Eller så burde der stilles vilkår for brugen af huset at gulvvarmen altid skal være tændt hvilket man ikke kan forudsætte er tilfældet f.eks. i et fritidshus.
Når jeg forsøger at forestille mig hvad der kan ske tænker jeg mig at over et antal årtier er det ikke usædvanligt at et hus udsættes for en midlertidig eller nogle gange gentagen mængde vand som trænger gennem flydespartlen og da må ingen del som kan rådne tage til sig vand i gulvet eftersom udtørringen på dette sted mod en forseglet badeværelsesside bliver meget langsom. Hvis det er sådan at laget under flydespartlen er let gennemtrængeligt af vand kan i bedste fald vandet fortsætte nedad. Dette bliver jo da afhængigt af om vand kommer hurtigere gennem flydespartlen end hvad det løber væk gennem næste lag samt det kapillære sugning til siden. Da handler det om en direkte kontakt mellem syllen og nedstrømmende vand.
Derudover kan jeg forestille mig at den luftfugtighed som opstår i gulvet under flydespartlen gør at en træsyll suger til sig vand langt før luften bliver så mættet at vandet kondenseres. Luftfugtigheden vil jo også blive påvirket af luftfugtighed og temperatur i underliggende lag. En stengrund kan jeg forestille mig både er relativt fugtig og køler på en ugunstig måde. Mvh, bekymret for indstøbt træ i gulv.
Renovatør
· Kalmar
· 3 054 indlæg
samme problem er jo med gips gulvsokler mm hvis du er bekymret, skal du bede flisemureren montere tætremse i gulv/væg vinklen i hallen også, så sover du nok godt derefter mvh Andreas
Klik her for at svare