Jeg skal lave om på nederste etage. Rive 2 vægge, sætte op 2 vægge og lægge nyt gulv overalt. Spørgsmålet er hvilken rækkefølge man skal gøre det i. Selvfølgelig rive væggene først, men så ville jeg jo foretrække, hvis jeg kunne lægge det nye parketgulv på hele overfladen og derefter sætte væggene op.
Jeg ved, at man bør have flydende gulv for at undgå revner eller buler, men jeg undrer over, hvor stor betydning det har i mit tilfælde, da jeg har tænkt mig at undgå tærskler, så gulvet vil være i ét stykke. Se billederne, så forstår I mig nok bedre.
Som jeg ser det, har jeg 2 alternativer med forskellige fordele.
1. Først bygge væggene og derefter lægge ny parket rundt om væggene. Gulvet vil da ligge så løst som muligt. Det bliver en del at måle og save ved karme og hjørner. Hvis man vil rive en væg i fremtiden, skal gulvet gøres pænere på en eller anden måde.
2. Først lægge gulvet over hele overfladen og derefter sætte væggene op. Gulvet vil da sidde fast omtrent midt i rummet og tværs over midten af den midte... æh! Se billedet, simpelthen. Fordelen er, at man kan fjerne væggene i fremtiden, hvis man vil have et stort rum. (Forudsat at man ikke har ødelagt gulvet med for store skruehuller. Har set to andre tråde, der har taget det problem op.)
Det er solid beton både under og over, så der er ingen problemer, hvis man skulle sætte regler i spænd eller lignende.
Hvordan synes I, jeg skal gøre?
Jeg ved, at man bør have flydende gulv for at undgå revner eller buler, men jeg undrer over, hvor stor betydning det har i mit tilfælde, da jeg har tænkt mig at undgå tærskler, så gulvet vil være i ét stykke. Se billederne, så forstår I mig nok bedre.
Som jeg ser det, har jeg 2 alternativer med forskellige fordele.
1. Først bygge væggene og derefter lægge ny parket rundt om væggene. Gulvet vil da ligge så løst som muligt. Det bliver en del at måle og save ved karme og hjørner. Hvis man vil rive en væg i fremtiden, skal gulvet gøres pænere på en eller anden måde.
2. Først lægge gulvet over hele overfladen og derefter sætte væggene op. Gulvet vil da sidde fast omtrent midt i rummet og tværs over midten af den midte... æh! Se billedet, simpelthen. Fordelen er, at man kan fjerne væggene i fremtiden, hvis man vil have et stort rum. (Forudsat at man ikke har ødelagt gulvet med for store skruehuller. Har set to andre tråde, der har taget det problem op.)
Det er solid beton både under og over, så der er ingen problemer, hvis man skulle sætte regler i spænd eller lignende.
Hvordan synes I, jeg skal gøre?
Hvor stort er rummet da? Så som jeg ser det, kan man ikke lægge et så stort parketgulv helt under alle omstændigheder, er det noget klikparketgulv eller? Sandsynligvis vil det skille sig et eller andet sted, når det forsøger at bevæge sig, og bevæge sig, det vil det og har brug for at gøre.
Jeg ville bygge rundt om væggene i hvert fald.
Mvh Peder
Jeg ville bygge rundt om væggene i hvert fald.
Mvh Peder
Ja det er klikparket. På den store flade til højre på billedet ligger i dag 3-stavs egetræsparket, som har ligget siden 76, da huset blev bygget. Tror ikke på, at rummet skulle være for stort. Mål har du f.ø. på bilen.
Kan man ikke bygge vægge, som ikke låser gulvet da?
Kan man ikke bygge vægge, som ikke låser gulvet da?
Hvis jeg ikke husker forkert, skal man regne med en bevægelse på 1mm per meter for parket. Det handler altså om 10mm bevægelse i dit gulv. Det føles som om, der ville være brug for bevægelsesfuger i længderetningen. Hvis det havde været kortere strækninger, ville jeg have lagt gulvet og derefter regleret med pladeregel med filt på, og boret store huller i parketten til skruen ned i pladen. Så kan gulvet bevæge sig under væggene.
byggare henke, du har måske en teori bag din mening. At bare have en holdning føles lidt svagt som argument... synes jeg.
Larsa, 1mm per meter har jeg også hørt, og regnet på, men en bevægelsesfuge for 10 meter burde ikke være nødvendig. Sammenlign da med det trægulv de lagde på arbejdet for godt et år siden, hvor de lagde en bevægelsesfuge efter ca. 12m.
Billedet viser, hvordan det ser ud i dag og har set ud i 25 år. Dengang blev væggen bygget direkte på gulvet, og flere naboer (rækkehuse) har fjernet væggen for at få en større stue. Hvordan normerne så ud i 1976 har jeg ingen idé om, men noget kunne man nok dengang også.
Hvis ingen kommer med et bedre argument, så vil jeg nok trodse jeres forslag og lægge gulvet, inden jeg rejser væggene. Muligheden for at kunne fjerne væggen i fremtiden med et uskadet gulv vejer en del.
Læs i en anden tråd, at fyrretræsgulv bør fastgøres ved en side for at få kontrol over, hvordan det flyder, burde blive omtrent det samme her, bare i to retninger.
Det er nogle uger, måske måneder tilbage, inden det skal ske. Får se, om situationen har ændret sig indtil da.
Larsa, 1mm per meter har jeg også hørt, og regnet på, men en bevægelsesfuge for 10 meter burde ikke være nødvendig. Sammenlign da med det trægulv de lagde på arbejdet for godt et år siden, hvor de lagde en bevægelsesfuge efter ca. 12m.
Billedet viser, hvordan det ser ud i dag og har set ud i 25 år. Dengang blev væggen bygget direkte på gulvet, og flere naboer (rækkehuse) har fjernet væggen for at få en større stue. Hvordan normerne så ud i 1976 har jeg ingen idé om, men noget kunne man nok dengang også.
Hvis ingen kommer med et bedre argument, så vil jeg nok trodse jeres forslag og lægge gulvet, inden jeg rejser væggene. Muligheden for at kunne fjerne væggen i fremtiden med et uskadet gulv vejer en del.
Læs i en anden tråd, at fyrretræsgulv bør fastgøres ved en side for at få kontrol over, hvordan det flyder, burde blive omtrent det samme her, bare i to retninger.
Det er nogle uger, måske måneder tilbage, inden det skal ske. Får se, om situationen har ændret sig indtil da.
Hvor langt man kan lægge uden bevægelsesfuge varierer fra gulv til gulv, det burde fremgå af instruktionerne der følger med gulvet. Jeg har fået oplysningen om, at maks er 12 m, men at det ikke gælder alle gulve, kun de "bedste", så tjek det, inden du lægger.
En teoretisk mulighed er at lime bundreglen på væggen i parketten, så kan væggen ved behov bevæge sig med væggen nogle mm uden at det burde påvirke noget.
Svært at sige uden at kende alle forudsætninger, men det ville jeg nok have gjort, hvis der er en tanke om evt. nedrivning af væg i fremtiden.
Svært at sige uden at kende alle forudsætninger, men det ville jeg nok have gjort, hvis der er en tanke om evt. nedrivning af væg i fremtiden.
Har gennemgået instruktionsmanualen nøje nu, og max længde/bredde på rummet er 8m i bredden og 20m i bræddens længderetning. Jeg tolker de mål som at brættet udvider/krymper mest på bredden.
Link til instruktion: http://www.barlinek.se/instruktion.pdf
bygger henke, mener du at gulvet klemmes fast af væggens vægt og samlinger træder frem når luftfugtigheden falder og brædderne krymper?
Hvis det er tilfældet, har jeg en idé om at lade gulvet flyde rundt om et fast punkt, men det kan være, at det fungerer bedre i teorien end i praksis.
Det kan være, at det ikke er en mulighed at bygge væggene på gulvet, men jeg vil gerne forstå hvorfor. Det ligger i min natur simpelthen.
Link til instruktion: http://www.barlinek.se/instruktion.pdf
bygger henke, mener du at gulvet klemmes fast af væggens vægt og samlinger træder frem når luftfugtigheden falder og brædderne krymper?
Hvis det er tilfældet, har jeg en idé om at lade gulvet flyde rundt om et fast punkt, men det kan være, at det fungerer bedre i teorien end i praksis.
Det kan være, at det ikke er en mulighed at bygge væggene på gulvet, men jeg vil gerne forstå hvorfor. Det ligger i min natur simpelthen.
Jeg tolker instruktionen på samme måde som dig, 20 m på længden skal man kunne lægge ifølge instruktionen, hvilket er 8 m længere end hvad "alle" har sagt hidtil, og du har jo max 10 m, så det burde jo fungere. Eftersom det kun behøves 15 mm bevægelsesfuge ifølge samme instruktion er Larsa:s idé ikke så dum, med en metalregel i bunden som skrues i 30 mm huller, så gulvet kan flyde omkring lidt under væggen, hvis det får lyst.