Jeg tøver med at lægge strimmel over kortskøderne, fordi jeg er bange for, at der bliver for meget bule, som vil kunne ses i lyset. (Aldrig gjort dette før) Kortskøderne er jo skruet OG ligger allerede på en eksisterende gipsplade, som ikke har skød under. Hvor stor er risikoen for, at det revner…?

Jeg har sat dobbeltgips overalt, da der var for mange tapeter og skidt på den gamle. Den var desuden sømmet (loftpladerne hang), så skruningen skulle alligevel gøres. Kortskød gælder primært loft, men også nogle vægge, hvor reglerne sidder med forkert afstand, så fugen ikke kunne bevares. Dog ligger som sagt alle disse skøder uden fuge på regel med underliggende gips uden skød (overlap).

I fugerne lægges selvfølgelig papirstrimmel, men vil gerne undgå kortsider og væg, hvor pladerne er skåret og fugen ikke findes.

Hvis noget revner, hvor lang tid kan det i så fald tage? For de spor, der er fyldt, holder sig godt. Efter nogle uger.

Huset er
Fra 65 og har allerede sat sig, hvad det skal.

Hilfe Bitte!
 
P
Bliver der en bule, har du ikke slebet og spartlet tilstrækkeligt.

Nu er det ganske vist ikke mig, der gør sådan noget derhjemme, da jeg bor med en, som arbejdede i sine unge dage som maler, men der spartles, klæbes og slibes 2 om ikke 3 gange, inden der males. Men kortskarverne og dem uden fals får strimler.
Og det er ubetinget, hvad der er bagved.
 
P PappasHammare sagde:
Bliver det en bule, så har du ikke slebet og spartlet nok.

Nu er det ganske vist ikke mig, der laver sådan noget derhjemme, da jeg bor med en, der arbejdede som maler i sine unge dage, men der spartles, klæbes og slibes 2 hvis ikke 3 gange inden der males. Men kortskjøtene og dem uden fals får strimler.
Slibe og spartle nogle gange er ikke noget problem. Det er bekymringen for at få det godt, strimlen skal jo dækkes men ikke mere. Men i min verden burde det bygge i hvert fald 2-3 mm. Men du mener, at HVIS man gør det rigtigt, så skal man ikke kunne se det alligevel?
 
Der bliver altid en udvidelse/bule, når man spartler kortsøm. Du skal bare sørge for at spartle meget langt ud fra samlingen, hvor du ved, at lyset kommer til at spille. Brug også en mere mat maling i loftet, når du har gipsloft, så ujævnheder ses mindre.
 
I mine lofter satte jeg papirsstrimmel på kortsamlingerne. Dog satte jeg dem ikke i spartelmasse men brugte vådrumslim i stedet. Spartlede+slebet en gang, limede strimmel derefter spartel+slib x2 eller 3. Afslutningsvis hyrede jeg en maler til at sætte microlit/renoveringstapet op i loftet. Resultatet blev supergodt, men alt afhænger af forarbejdet. I et rum med lidt højere til loftet hyrede jeg en anden maler, som ikke var lige så omhyggelig med spartel+slib. Det resulterede i, at min tapetserer-maler måtte forbedre arbejdet.
Synes du, at det ser dårligt ud efter et lag maling, kan du jo altid spartle lidt mere, inden du fortsætter med malerarbejdet :)
 
D DaDolly sagde:
Det bliver altid en udbygning/bule, når man spartler kortskær. Du skal bare sørge for at spartle meget langt ud fra skærmen, hvor du ved, at lyset vil slæbe.
Anvend også en mattere farve i loftet, når du har gipsloft, så ujævnhederne ses mindre.
Jo, loftfarven bliver mat så der
Er vi på banen. Det er vel bare at trække spartlen tilstrækkeligt ud. Må vel prøve mig frem i et soveværelse, hvor det måske ses mindst. Gør det noget, at remsen ses (forudsat at den sidder selvfølgelig)
 
B Bluppidupp sagde:
I mine indvendige lofter satte jeg papstrimmel på kortskørterne. Dog satte jeg dem ikke i spartelmasse men brugte vådrumslim i stedet. Spartlede+slibede en gang, limede strimmel derefter spartel+slib x2 eller 3. Afslutningsvis hyrede jeg en maler til at sætte microlit/renoveringstapet i loftet. Resultatet blev supergodt men alt afhænger af forarbejdet. I et rum med lidt højere til loftet hyrede jeg en anden maler, som ikke var lige så grundig med spartel+slib. Det resulterede i, at min tapetserer-maler måtte forbedre det.
Synes du, at det ser dårligt ud efter et lag maling, kan du jo altid spartle lidt mere, inden du fortsætter med malerarbejdet :)
Yes. Limer strimlen, for jeg fik det ikke til at fungere med spartelmassen. Og endnu værre så på kortskørterne…

Strimlen sidder fast, så jeg antager, at spartelmassen kun skal bruges til at gøre det jævnt? (Har også forspartlet ned i skørterne før limningen)
 
Ja spartlet er jo dels det som limer den fast og så jævner alt ud. Har du limet remsen fast, så er det resterende spartel mest æstetisk.

Almindelig medium spartel er ofte lidt for tørt til at lægge remse i. Specielt i loft er det mere tricky at spartle.
Jeg bruger J-spartel til samlinger. Den tror jeg indeholder mere lim og er mere klistret.
 
Kommer med 99,99% sikkerhed til at revne uden strimmel, når luftfugtigheden falder til vinter igen.

Spartl ud 40 cm på hver side af samlingen, så skal du se, at den bliver så godt som usynlig.
 
D DaDolly sagde:
Ja spartelmassen er jo dels det som limer fast den og derefter jævner alt ud. Har du limet fast strimlen, så er resterende spartelmasse mest æstetisk.

Almindelig medium spartelmasse er oftest lidt for tørt at lægge strimlen i. Specielt i loftet er det mere vanskeligt at spartle.
Jeg bruger J-spartelmasse til samlinger. Den tror jeg indeholder mere lim og er klistret.
Jep. Har også set, at der fandtes en anden spartelmasse til første omgang, som klæbede mere. Men nu har jeg limet et rum både loft og væg, og der var det ret udfordrende med limet i loftet, så at spartle strimlen på havde jeg ikke klaret på en god måde.
 
C Cerb sagde:
Kommer med 99,99% sikkerhed at revne uden strimmel, når luftfugtigheden falder til vinter igen.


Sparkel ud 40cm på hver side af samlingen, så skal du se, at den bliver så godt som usynlig.

Godt. Så må det blive sådan. Ville have fortrudt, hvis jeg tog en genvej, der ikke blev god. Må øve, øve og øve lidt mere.
 
Jeg er i gang med at bygge om et hus fra 1934.
Jeg plejer at overdrive som vanligt.
Jeg bygger jo til mig selv.
Jeg limer samlingerne på gipspladerne (inden man presser dem sammen), før spartelmasse trækker jeg lidt latex i samlingen (før spartelmasse, tape, spartelmasse første lag). Ja, jeg ved det, lidt overdrevet.
Men hvad jeg denne gang gjorde forkert.
Jeg undervurderede luftfugtigheden og varmen.
Spartelmasse nåede ikke at tørre, heller ikke malingen. En gang har nu taget cirka 2 weekender at færdiggøre.
Tape er overalt (papir), men det hjælper ikke mod revnerne, hvis spartelmassen ikke har tørret. Om sommeren tager jeg mig nu mere tid.
 
  • Under renovering af en ældre hall med gipsvægge, træbjælker og delvist færdig hvide vægge, synlige gipsremsesamlinger og spartling.
  • Tag af en gang under renovering med hvide gipsvægge, en synlig træbjælke i loftet og blå malertape, der adskiller sektionerne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.