D
Jeg har revet ned loftet (gips) i en hytte med fladt tag bygget i 74. Over loftet sidder der pap. Jeg oplever papiret som tyndere end tagpap, men tykkere end dagens vindpap (AC 350). Papiret er sort og tjæreagtigt.

Huset var tidligere passivt ventileret med indblæsning i rummene og passiv udsugning i badeværelse/skorsten osv. Jeg vil installere en mekanisk ventilator, der kører 24/7 i badeværelset.

Jeg har delvist revet ned papiret for at trække om el, netværk mm.

Behøver taget have noget pap, dvs. skal jeg sætte ny pap op?

D
Sådan ser papen ud, som sidder i dag:

Loft med træplanker og sort tagpap, synlige kabler hænger ned.

D Derbyboy sagde:
Behöver taket ha någon papp, dvs behöver jag sätta upp ny papp?
Om det er permanent opvarmet, ja. Du må forsøge at bedømme mængden asfalt i pappen og bruge noget tilsvarende. AC 350 har 350 g/kvm, en underlagspapp fra den tid 1200 g/kvm.

D
Tak Justus.

er pappen til for at fugten fra brusebad, madlavning, udånding mv ikke skal vandre ud i isoleringen? Eller har jeg misforstået pappens funktion.

Pappen var datidens dampspærre.

D
Men hvorfor ikke sætte dagens dampspærre da, dvs plast?

Det kan du gøre, hvis du gør det konsekvent overalt og sikrer, at det bliver tæt.

Hvilke rum renoverer du? Ofte gør man ikke noget i gamle huse, medmindre det er badeværelse. Samt. Hvad har du for type af isolering og tykkelse på loftet?

D
J justusandersson sagde:
Det kan du gøre, hvis du gør det konsekvent over alt og sørger for, at det bliver tæt.
Da huset blev bygget, blev taget lavet i ét stykke, og derefter blev indervægge bygget, dvs. papir og gipsplader går over indervægge og ind i det bedste rum. Jeg skal ikke rive indervæggene ned, men sandsynligvis gipspladerne i samtlige rum. Jeg kommer ikke til at få det korrekt. Hver skrue, som jeg bruger til at sætte lofterne op, vil punktere eventuel papir eller plastik i taget.

D
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Hvilke rum renoverer du? Oftest gør man ikke noget i gamle huse, hvis det ikke er et badeværelse. Samt. Hvilken type isolering og tykkelse har du på loftet?
Jeg renoverer hele huset. Men da indervæggene ikke rives ned, vil både det gamle papir og gips blive liggende lige der.

isoleringen i taget er glasuld og tykkelsen er omkring 20cm.

Jeg gjorde lignende renovering da huset havde samme forudsætninger bortset fra pap i loftet fra før. Jeg satte ingen ekstra dampspærre overhovedet udover plast i loftet i badeværelset.

Skulle ikke sætte plast du får det ikke tæt og da risikerer al fugtig luft gå op på et sted og kondensere mellem plast og næste lag,
Ser jo ud til at have virket virkelig godt med pap.

D
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.