P
Hej,

Jeg har konstante problemer med rådnet beklædning på mit hus. Huset er laftet med beklædning direkte udenpå, hvilket betyder, at der ikke er nogen luftspalte. Når jeg nu udskifter beklædningen, opdager jeg, at papiret imellem er angrebet af svamp og fugt på begge sider. Bør der være papir her? Huset er malet med Demidekk Ultimat. Kan dette være en medvirkende årsag? Er det muligt, at huset ikke kan "ånde" tilstrækkeligt? Jeg modtager taknemmeligt alle tips og svar.

Med venlig hilsen,
Per Alexandersson

• Hvidmalet træbeklædning på husvæg med synlig skade, der afslører træ og potentielt svampeangreb under; tæt på et vindue og nedløbsrør.
  • Et stykke træt plank med tegn på råd og svampevækst, delvist skrællet, holdt af en hånd.
  • Billede af husets rådne træbeklædning og svampeangreb, afsløret under skift af klædsel; viser tegn på fugtproblemer.
  • Råddent træværk på husets facade med synlig svamp og skadet pap mellem panelerne. Hvidt træ med tydelige tegn på fugtangreb.
  • Et stykke træ med svampevækst og fugtskader, der viser tegn på råd. Træet er delvist afskallet og misfarvet.
Stop med plastmaling, vælg linoliemaling eller slamfarve, hvis det fortsat skal være malet.

• Synes
Pirahya2
  • Laddar…
P
P Pirahya2 sagde:
Hej,

Jeg har konstante problemer med rådende beklædning på mit hus. Huset er laftet med beklædning direkte udenpå, hvilket betyder, at der ikke er nogen luftspalte. Når jeg nu udskifter beklædningen, opdager jeg, at pappen imellem er angrebet af svamp og fugt på begge sider. Bør der være pap her? Huset er malet med Demidekk Ultimat. Kan dette være en medvirkende årsag? Er det muligt, at huset ikke kan "ånde" tilstrækkeligt? Jeg modtager taknemmeligt alle tips og svar.

Med venlig hilsen,
Per Alexandersson
Ja, forhydringspap er den ældre variant af vindbeskyttelse, som man skal have bag træpanelet.
Det ser lidt mærkeligt ud i samlingen mellem liggende panel og foder/knastbræt, hvordan er det lavet?
Du skal lave om på den høje facade, hvis du vil have det problemfrit og skabe en luftspalte bag panelet.
Reparerer du lokalt, vil det samme problem opstå igen.

• Synes
Pirahya2
  • Laddar…
P
F fribygg sagde:
Stop med plastikmaling, vælg linolie maling eller slamfarve, hvis det fortsat skal være malet.
Det har været min tanke længe, men er blevet overtalt af malerfirmaer. Man havde jo håbet, at de vidste, hvad der er bedst.

P Pirahya2 sagde:
Det har været min tanke i lang tid, men er blevet overtalt af malerfirmaer. Man havde jo håbet, at de ved, hvad der er bedst.
Malerfirmaer ved først og fremmest, hvad der er bedst for firmaet, at sælge en dyr maling, der skal udskiftes hyppigt, er nok mest lønsomt for dem.

P
F fribygg sagde:
Malerfirmaer ved især, hvad der er bedst for firmaet, at sælge en dyr maling, som ofte skal skiftes, er nok mest rentabelt for dem.
Let at narre som sædvanligt 😢

P Pirahya2 sagde:
Letrøvet som vanligt 😢
Troligtvis er den modernere farve også bedre for fagmalerens helbred.

P
Rejäl sagde:
Ja, forhydringspapir er den ældre variant af vindafskærmning, som man skal have bag træpanelet..
Det ser lidt mærkeligt ud i samlingen mellem liggende panel og foder/knudebrædder, hvordan er det lavet?
Du skal lave den høje facade om, hvis du vil have det problemfrit og skabe en luftspalte bag panelet..
Reparerer du lokalt, vil det samme problem opstå igen..
Dette hjørne i sydlig retning synes at have været et problemområde i lang tid, allerede før jeg overtog huset i 2011. Det er tydeligt, at man har forsøgt nogle "kreative løsninger" – desværre ikke af den bedre slags.

For eksempel burde vandbrættet nederst gå rundt om hjørnet, men det gør det ikke. Foderbrættet er desuden sammensat på måske den værst tænkelige sted – midt i det mest udsatte område. Hele vandbrættet er desuden dækket af plade. Jeg forsøger at genoprette alt til sin originale tilstand.

Du nævnte tidligere, at jeg måske skal lave "den høje facade" om – kan du forklare, hvad du mener med det, og hvad det i så fald ville indebære? Tak på forhånd!

P
P Pirahya2 sagde:
Det här hörnet i sydläge verkar ha varit ett problemområde ganska länge, redan innan jag tog över huset 2011. Det syns tydligt att man försökt med några "kreativa lösningar" – tyvärr inte av det bättre slaget.

Till exempel borde vattbrädan längst ner gå runt hörnet, men det gör den inte. Foderbrädan är dessutom skarvad på typ sämsta tänkbara ställe – mitt i det mest utsatta området. Hela vattbrädan är dessutom klädd med plåt. Jag håller på och försöker återställa allt till originalutförande.

Du nämnde tidigare att jag kanske behöver göra om "den höga fasaden" – kan du utveckla vad du menar med det, och vad det i så fall skulle innebära? Tack på förhand!
Ja långsiktigt så kommer ju ditt problem vara återkommande om du ingett gör åt saken..
Du behöver en luftspalt emellan timmerstommen och panelen så att luft kan cirkulera bakom panelen..

• Synes
Pirahya2
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.