1,145 læst ·
8 svar
1k læst
8 svar
Pap eller ej mellem tømmermur og beklædning?
Hej,
Jeg har konstante problemer med rådnet beklædning på mit hus. Huset er laftet med beklædning direkte udenpå, hvilket betyder, at der ikke er nogen luftspalte. Når jeg nu udskifter beklædningen, opdager jeg, at papiret imellem er angrebet af svamp og fugt på begge sider. Bør der være papir her? Huset er malet med Demidekk Ultimat. Kan dette være en medvirkende årsag? Er det muligt, at huset ikke kan "ånde" tilstrækkeligt? Jeg modtager taknemmeligt alle tips og svar.
Med venlig hilsen,
Per Alexandersson
Jeg har konstante problemer med rådnet beklædning på mit hus. Huset er laftet med beklædning direkte udenpå, hvilket betyder, at der ikke er nogen luftspalte. Når jeg nu udskifter beklædningen, opdager jeg, at papiret imellem er angrebet af svamp og fugt på begge sider. Bør der være papir her? Huset er malet med Demidekk Ultimat. Kan dette være en medvirkende årsag? Er det muligt, at huset ikke kan "ånde" tilstrækkeligt? Jeg modtager taknemmeligt alle tips og svar.
Med venlig hilsen,
Per Alexandersson
Ja, forhydringspap er den ældre variant af vindbeskyttelse, som man skal have bag træpanelet.P Pirahya2 sagde:Hej,
Jeg har konstante problemer med rådende beklædning på mit hus. Huset er laftet med beklædning direkte udenpå, hvilket betyder, at der ikke er nogen luftspalte. Når jeg nu udskifter beklædningen, opdager jeg, at pappen imellem er angrebet af svamp og fugt på begge sider. Bør der være pap her? Huset er malet med Demidekk Ultimat. Kan dette være en medvirkende årsag? Er det muligt, at huset ikke kan "ånde" tilstrækkeligt? Jeg modtager taknemmeligt alle tips og svar.
Med venlig hilsen,
Per Alexandersson
Det ser lidt mærkeligt ud i samlingen mellem liggende panel og foder/knastbræt, hvordan er det lavet?
Du skal lave om på den høje facade, hvis du vil have det problemfrit og skabe en luftspalte bag panelet.
Reparerer du lokalt, vil det samme problem opstå igen.
Dette hjørne i sydlig retning synes at have været et problemområde i lang tid, allerede før jeg overtog huset i 2011. Det er tydeligt, at man har forsøgt nogle "kreative løsninger" – desværre ikke af den bedre slags.Rejäl sagde:Ja, forhydringspapir er den ældre variant af vindafskærmning, som man skal have bag træpanelet..
Det ser lidt mærkeligt ud i samlingen mellem liggende panel og foder/knudebrædder, hvordan er det lavet?
Du skal lave den høje facade om, hvis du vil have det problemfrit og skabe en luftspalte bag panelet..
Reparerer du lokalt, vil det samme problem opstå igen..
For eksempel burde vandbrættet nederst gå rundt om hjørnet, men det gør det ikke. Foderbrættet er desuden sammensat på måske den værst tænkelige sted – midt i det mest udsatte område. Hele vandbrættet er desuden dækket af plade. Jeg forsøger at genoprette alt til sin originale tilstand.
Du nævnte tidligere, at jeg måske skal lave "den høje facade" om – kan du forklare, hvad du mener med det, og hvad det i så fald ville indebære? Tak på forhånd!
Ja långsiktigt så kommer ju ditt problem vara återkommande om du ingett gör åt saken..P Pirahya2 sagde:Det här hörnet i sydläge verkar ha varit ett problemområde ganska länge, redan innan jag tog över huset 2011. Det syns tydligt att man försökt med några "kreativa lösningar" – tyvärr inte av det bättre slaget.
Till exempel borde vattbrädan längst ner gå runt hörnet, men det gör den inte. Foderbrädan är dessutom skarvad på typ sämsta tänkbara ställe – mitt i det mest utsatta området. Hela vattbrädan är dessutom klädd med plåt. Jag håller på och försöker återställa allt till originalutförande.
Du nämnde tidigare att jag kanske behöver göra om "den höga fasaden" – kan du utveckla vad du menar med det, och vad det i så fall skulle innebära? Tack på förhand!
Du behöver en luftspalt emellan timmerstommen och panelen så att luft kan cirkulera bakom panelen..
Klik her for at svare