Hej,

Vi skal få vores sadeltag skiftet, hvor der også kommer til at blive spikret ny råspont. Loftsrummet betragtes som et koldloft, dvs. isoleringen ligger på loftets gulv.

Ifølge taglæggeren, som virker kompetent, skal man lægge dug (i dette tilfælde Isola D-Projekt). Den tåler at man går på, den klæber ikke, der bliver færre samlinger, den er lettere at montere og den holder længere.

YAP2200 (Isola Isonorm) er den mest almindelige asfaltpap på markedet, men ifølge taglæggeren er det lige netop tilstrækkeligt til kravene, dugen skal være klart bedre.

YEP2500 (Isola Isostark) er en stærkere pap, der siges at holde mindst 10 år ekstra sammenlignet med YAP2200, men det er også ret meget dyrere (4000 kr for hele taget).

Generelt er dugen lettere at lægge, men i dette tilfælde behøver vi ikke at betale ekstra, hvis vi vælger asfaltpap.

Når vi har talt med andre sælgere, siger de, at vi skal have asfaltpap på vores tag, men taglæggeren lægger mange tage året rundt og virker kompetente, hvilket gør det svært for os at vælge?

Dug lyder godt, jeg forsøger selv at undgå asfaltpap så meget som muligt.

Jo vist lyder dug godt, men jeg har ikke kunnet finde nogen holdbar information om, hvor længe dug virkelig holder, og det er måske ikke så mærkeligt, med tanke på at det er ret nyt i Sverige. Det ser desuden ud til at findes en række forskellige konstruktioner på dugen, nogle ånder endda, selvom det ikke er tilfældet med D-projekt.

Lige nu hælder vi mere til gennemtestet pap, man siger at dagens pap ikke smuldrer, som det gjorde før.

Hvorfor mener du, at dug er bedre?

Hvis der kommer fugt ind i taget, så bliver fugten ikke under en dug, i modsætning til pap som det kan være gennemblødt under i flere uger før det er tørt.

Jeg tror man skal kigge efter Dansk dug, som jeg har forstået det, så har de brugt dug meget længere end hvad vi har gjort i Sverige.

Men så skal du have en diffusionsdug, og det er ikke anbefalet af nogen af producenterne for et hus, der ikke har dampspærre, dvs. en slags plast eller lignende på indersiden af loftet ned mod beboelsesområdet. Hvorfor ved jeg ikke, men ellers syntes jeg også, det lød godt, især med tanke på at vi allerede har lidt fugt oppe på loftet.

Ikke al dug ånder, det kan være værd at vide.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Ah, jeg sætter lighedstegn mellem dug og diffusionsåben dug.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.