Vi har holdt på i to år med at renovere vores køkken. I morgen skal den sidste liste på, og i dag opdagede vi, at en lokaflaska har sprængt i korken og lækket væske, så det ene af vores to supplerende køkkenskabe fra Ikea har svulmet op. Hvad gøre? Kan vi gøre noget eller er det bare at tage ned og købe nyt??
OBS! Hvis der er risiko for, at fugt kan forekomme på spånpladen, skal man beskytte den på en eller anden måde.
Det er svært at se på billedet, men er det indersiden af skabet man ser? Når I har monteret det nye skab, kan I med fordel lægge en "skabunderlag" (eller hvad de kaldes). Dvs. en måtte som beskytter den underliggende plade mod fugt.
M.a.o. en måtte lignende den som I (forhåbentlig) har monteret i køkkenvaskens skab.
Sikkert sandt at man bør, men jeg har ingen vane med at have sådan beskyttelse i køkkenskabene hvis en sodavand skulle eksplodere. Ser ikke at det havde hjulpet heller, eftersom måtten jo slutter et eller andet sted og det er løbet ud over kanterne og der skadet træet.
Ja, det er jo bare at skifte stommen. Det er jo ingen stor omkostning, så det behøver du ikke få panik over. Men tog det virkelig to år at renovere køkkenet? Det er jo værre end mine sprukne tidsplaner..
Lordi> haha, ja desværre... Men dengang tog 95% af arbejdet 5% af tiden... Og de fem jeg lige har gjort færdig, monteret op og malet tog 95%, plus at montere alt ned... Da vi fjernede det gamle overskab, var det limet i sidestykket, fordi der simpelthen ikke var nogen væg bagved! (= bygge væg, udjævne, sætte panel op og male igen, plus at væggen den sad i kun var en tynd plade og revnede (selvfølgelig havde vi allerede renoveret den anden side...) så viser det sig, at loftet indeni differerer med tre centimeter, hvor vi skal have skabene op, og væggen bagved måske ikke kan bære skabene, så de justeres fra loftet med en eller anden speciel skrueanordning, og køkkenskabene bygges om, hvilket betyder, at alt skal ned og op igen nu, når det endelig er på plads. Derfor panik og irritation! Jeg har ikke snedkereret siden sløjd (bortset fra når jeg limede tre kasser sammen til et skab for ti år siden) og var så glad for endelig at være færdig med mit ventilationsgitter og satte det op.
riv det af, som er svulmet, og mal på det sted med en spærrfarve, så du binder spånet, spartl derefter med plastic padding, og mal så hele stommen... så er det nok nemmest, og læg ikke det tungeste, du ejer, i det skab på netop det punkt, hvor det er beskadiget!