Hej,

Har et gammelt 1,5 plans hus fra 50'erne og gangen op til og på overetagen ser forfærdelig ud. Der er flere lag tapet og ovenpå det forskellige typer vævet tapet, som er ved at løsne sig og boble her og der. Det er nok ikke noget fugt, men gammelt og virkelig dårligt lavet bare.

Eftersom det vil blive ekstremt svært at få det hele af, overvejer jeg i stedet at dække det med en form for panel. Det kunne være almindelig træpanel, som jeg allerede har i gangen nedenunder (sidste billede), men overvejer om der måske findes andre gode, smarte, enkle og/eller omkostningseffektive alternativer. Målet er, at det skal være hvidt i sidste ende.

Overvejede et stykke tid de der store plader, som ligner panel, men da det er så højt i trappen, vil det se mærkeligt ud at have samlinger i højden.

Findes der måske noget klikgulv-lignende til vægge eller en anden god løsning, jeg har misset?

Taknemmelig for alle tips, men gips og spartel er jeg ikke interesseret i, og reparationstapet vil ikke dække alle skavanker uden en masse forarbejde, så gerne andre alternativer.
 
  • Væg i en trappeopgang med gammel tapet, der skaller og bobler, viser behov for renovering.
  • Brun vægtapet med struktur, ser slidt og boblet ud.
  • Gammelt vægtapet med tekstur og synlige samlinger i et 1950'er hus; tapetet buler og løsner sig flere steder.
  • Lys træpanelvæg med lodrette planker og nogle mørke pletter.
T twp sagde:
Hej,

Har et gammelt 1,5 plans hus fra 50'erne og hallen op til og på overetagen ser forfærdelig ud. Der er flere lag tapet og over det forskellige typer af vævet tapet, som er ved at løsne sig og boble her og der. Der er nok ingen fugt men gammelt og virkelig dårligt lavet bare.

Eftersom det nok vil blive ekstremt svært at få det hele af, overvejer jeg i stedet at dække det med en form for panel. Det kunne være almindelig træpanel, som jeg allerede har i hallen nede (sidste billede), men jeg overvejer, om der måske findes andre gode, smarte, enkle og/eller omkostningseffektive alternativer. Målet er, at det skal være hvidt til sidst.

Jeg overvejede et stykke tid de der store plader, der ser ud som panel, men da det er så højt i trappen, vil det se mærkeligt ud at sammensætte dem i højden.

Findes der måske noget klikgulv-lignende til vægge eller en anden god løsning, jeg har overset?

Taknemmelig for alle tips, men gips og spartel er jeg ikke begejstret for, og reperations-tapet vil ikke dække alle skavanker uden en masse forarbejde, så gerne andre alternativer.
Ingen forslag?
 
S
Renoveringsgips, ellers så må du nok købe almindelig panel i fyrretræ, jeg købte færdigmalet på Beijer 4,8 eller 4,7 meter længder (kan ikke helt huske hvor korte de var)
 
S Screew sagde:
Renoveringsgips, annars så får du nok købe almindelig panel i fyr, jeg købte færdigmalet hos Beijer i 4,8 eller 4,7 meters længder (kan ikke helt huske, hvor lange de var)
Hvor besværligt er det at lægge panel? Antager at man også skal lave regler bagved eller?
 
S
T twp sagde:
Hvor besværligt er det at lægge panel? Antager man må lægge lægter bagved også, eller?
Jeg satte panelet på loftet, det var nemt med en dyckertpistol. Om du behøver at lægge lægter eller ej, er vel en smagssag, hvis væggen nogenlunde er lige, så er det bare at køre på. Ellers kan man købe lidt masonit og lægge under eventuelle fordybninger, men hvis man tjekker med en retvinkler og slår søm i, hvor man ved, at panelet ligger an, så er det ikke nødvendigt. Men jeg gætter på, det bliver godt uden at fokusere alt for meget på at få alt 100% perfekt.
 
S
Tjek at dyckerten når igennem alle lagene, de bør sidde i træ, som formodentlig ligger gemt. Men det kan være godt at tjekke, at der er noget at sømme i. Ellers skal du nok regle lidt, man kan bruge 22 mm planker, der fastgøres i reglerne.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.