Jeg skal sætte nogle få kvadratmeter 14 mm panel op på udestuen. Sagen er den, at jeg er ret dårlig til at hamre søm i og en smule for nærig til at købe en sømpistol til dette relativt lille projekt. Kan man fastgøre sådan panel med terrasse-skruer (eller en anden skrue)? Er der nogen grund til ikke at vælge skruer?
 
Mikael_L
Vælg en god skrue, der ikke sprækker træet, noget selvforsænkende og ikke alt for grov.
Evt noget såpass avanceret som disse
https://www.grabber.se/guider/panel-list/

edit:
Men denne synes jeg føles bedre til træ-træ, hvis det gælder typen facadepanel ...
https://www.gunnebofastening.se/nyhetsarkiv/panelskruv/

Og så vælger du rigtig til inden-/uden-dørs-brug.

edit2:
Skruer til denne slags brug diskuteres også her
https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-skruv-till-panel.217615/
Grabber får blandede anmeldelser, fra totalt værdiløst og opad.
Men det ser ud til at være mest skruehovedet, der skal være noget skidt, men hvis man ser på hjemmesiden, så skriver de, at det er T20 bits, så de har måske ændret.
 
Senest redigeret:
Mikael_L Mikael_L sagde:
Vælg en god skrue, der ikke flækker træet, noget selvforsænkende og ikke alt for grov.
Måske noget så avanceret som disse
[link]

rediger:
Men denne synes jeg føles bedre til træ-træ, hvis det drejer sig om fx facadepanel ...
[link]

Og så vælger du den rette til inden-/udenhus-brug.
Tak! Hvad betyder "övergänga" og hvad er det godt for?
 
C crillux sagde:
Jeg skal sætte op nogle få kvadratmeter 14 mm panel på udestuen. Til sagen hører, at jeg er ret dårlig til at sømme og en anelse for nærig til at købe en sømpistol til dette relativt lille projekt. Kan man montere sådan en panel med terrassekrue (eller anden skrue)? Findes der nogen grund til ikke at vælge skruer?
Jeg har skruet terrassen med disse.
Men opdagede også, at de var meget gode til at skrue panel op med udendørs.
De trækker rigtig godt og har et meget lille hoved.
https://www.byggmax.se/trallskruv-dold-p24490
 
Mikael_L
C crillux sagde:
Tack! Hvad betyder "övergänga" og hvad er det godt for?
Jeg har faktisk ikke styr på det.
Men jeg kan jo tænke over, hvordan det skal fungere.
Den anden gevind tættest på skruehovedet må jo være "övergängan".
Og man kan jo se, at den har en lidt tættere gevindstigning end hovedgevind (gælder alle hidtil tre linkede skruer i tråden).
Så når det gevind går ind i brættet, vil det bevæge sig lidt langsommere i materialet, og dermed vil brættet, der skrues, i stedet bevæge sig mod reglen.
Derefter øger det også modholdskraften, så der bliver mindre risiko for gevindskade nede i reglen, når skruehovedet skal forsænkes, særligt risikabelt når panelbrættet har en knast eller andet hårdt tæt på, hvor man skruer.
 
  • Synes
crillux
  • Laddar…
Skruet panel er vel blandt det grimmeste der findes.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.