Hej!
Vi planlægger at bygge en fjeldhytte i Vemdalen i løbet af næste år. Planen er at sætte hytten på punktfundament. Jeg har nogle overvejelser omkring dette.
1. Jorden består af grus og sten. Er det ok at genfylde omkring punktfundamenterne med dette materiale, eller skal man fylde med dræneringsgrus eller lignende?
2. Det er snezone 3, hvor vi skal bygge. Hvor dybt under jorden skal fundamentet være, hvis jeg sætter det på 50mm isolering?
3. Hytten bliver ca. 7x10 meter med et bjælkebund bygget med 45x220 reglar. Hvilken diameter bør man have på punktfundamenterne?
Tak for svarene! Når det kommer til isolering af fundamenterne har jeg forsøgt at finde en beskrivelse af, hvordan det skal udføres. Det jeg fandt var dette billede og der ser det ud som om, man skal placere det direkte på isoleringspladen. Er det forkert at gøre sådan? Jeg er også interesseret i at vide, hvor meget kortere fundament jeg kan have ved at isolere, men har ikke lykkedes med at finde det.
ok, så hvordan synes du jeg skal gøre ? Plintarna skal ifølge tabellerne være ca. 2 meter under jorden for at være frostfrie. Er det muligt at isolere for at mindske denne dybde, eller er det bedre at grave 2 meter og undvære isoleringen?
Hvis du skal placere plintene ovenpå isoleringen, skal du:
1) Beregne belastningen på plintene
2) Bestemme hvilken isoleringskvalitet du skal bruge, f.eks. XPS 250
3) Beregnet belastning sammenlignes med isoleringens tilladte langtidslast:
Dette giver dig det område, som plintene skal have mod isoleringen for at
undgå at synke ned i isoleringen.
- Formentlig skal du så støbe en fod ovenpå isoleringen, som plintene kan stå på
Hvordan er det gået for dig?
Går med tanker om at opføre en hytte med præcis samme mål, også i Jämtlandsfjällen.
Er du kommet i gang, og hvordan gjorde du i så fald med plintarna?
Jeg havde også tænkt bygge på plintgrund, men eventuelt bore dem manuelt med Skurupsborren eller lignende.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.