Hej!

Hvor alvorligt skal man tage det med at grave stolpesko (f.eks. 70cm) til frostfri dybde? De seneste 2 vintre har det jo let passeret 100cm. Så burde ingen bruge stolpesko, men støbe i paprør. Har en terrasse med udestue (glaset snart på vej) og vil jo ikke have nogen sætninger eller lignende. Ingen har været og gravet for nylig (tænker på dræning osv).

Er det hele skræmmekampagne eller?

Har tidligere gravet til det er meget hårdt i hullet og været tilfreds med det.

Mvh Lagavulin

Mikael_L
Nu stiller du sådan et af de der irriterende spørgsmål .... :@ :O :cool:

Men svaret bør vel blive: "Det afhænger af ..."

Reaktioner ventes nu ... ;)

• Synes
Freniño
  • Laddar…
Jeg byggede et skur på sokler denne sommer og ingen af dem står frostfrit, dem i den ende, hvor jeg har døren, står max 40 cm ned, men jeg har ikke haft noget problem med dem i vinter eller nu i foråret.
Overvejer alligevel at isolere dem efterfølgende for at være på den sikre side, hvis de her rigtige vintre kommer tilbage igen.
Men hvis man skal frostfrit, så er færdige sokler ikke anvendelige, stort set alle dem, jeg har set, som bruger sokler, stiller dem, så de er mellem 10 og 30 cm over jorden.

Mikael_L
Som jeg ser det, må man (forsøge at) bedømme telefarligheden i jorden samt hvor meget det betyder, hvis det teleskyder lidt.

Jeg har skamløst stukket 6 LECA-blokke 5-20 cm ned i jorden, som haveskuret står på.
Jeg er helt ubekymret, hvis det teleskyder lidt, for jeg har en donkraft. :cool:

En bygning, der ville tage skade af teleskydning, eller hvis det ville skabe stor ulempe, ville jeg være mere seriøs, helt klart.

Vores nabo har bistået med en oplevelse, der rækker hele året. :)
Han har bygget til et skur på huset og lagt fundamentet på cementplader, som han har gravet ned nogle centimeter.
Om vinteren/foråret bevæger skuret sig opad og om sommeren/efteråret nedad. Meget interessant at beskue.
Forstår dog ikke helt, hvordan gulvet holder sammen i det skur.

Mit råd er heller at grave for dybt, specielt hvis du skal have en skydedør i havestuen.

Det afhænger jo også meget af jordforholdene, er det et nybyggeri, hvor der er blevet ordentligt stampet, fyldt med sprængsten, osv., så er risikoen mindre, men har man meget ler under, så ville jeg ikke tage nogen chancer uden at grave 70 til 100 cm, singel under og rundt om, men alle huller er jo forskellige som Charlie Sheen sagde.:)

barajag sagde:
men har man mycket lera under så skulle inte jag chansa uden grave 70 til 100cm, singel under og rundt om
Så har jeg iofs gjort, dvs gravet dybere end plinten og fyldt op med grus eftersom vi har blålera som tomt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.